“Verregaande Radicale Islamisering In Algerije Komt Door Kim Kardashian En Marine Le Pen” (Met Hadjar Benmiloud Van Vileine)

, , Comments Off on “Verregaande Radicale Islamisering In Algerije Komt Door Kim Kardashian En Marine Le Pen” (Met Hadjar Benmiloud Van Vileine)

Ik heb het website Vileine geregeld van repliek voorzien. Het website beweert – op vrij forse wijze met een contante dreun – “feministisch” te zijn. Niets is minder waar. Vileine is een soort conservatieve, meer brave, etnische variant van de Facebook pagina’s van witte, entitled, vermogende SJW meisjes aan pret Universiteiten in de USA… anno 2008. Omdat er vooral Moslima’s bij Vileine werken zal men nooit de schreeuwerige, vrije, gekke, militante waanzin van de vrijgevochten witte studente in de US evenaren. Vileine is veel conservatiever. Men heeft nooit ofte nimmer kritiek op de Islam. Sterker nog: men is overwegend positief over de Islam. Ik vind het website dan ook niet “feministisch”, maar Islamistisch.

Daarnaast is VIleine een lifestyle en body magazine.

Leuke tips over koken, de lijn, dikke dijen, shampoo’s voor kroeshaar en televisie series en films.

Qua “politiek” is Vileine een plek waar opgeleide Moslima’s, witte, cisgender, heterosexuele overlegapa’s kunnen bashen, veilig achter een computerscherm, met of zonder hoofddoek.

Wij witte papa’s met dochters zijn allemaal onderdeel van een “verkrachtingscultuur”, we zijn racistisch en we willen terug naar 1950.

(En alle winkels dicht op zondag red.)

De eigenaresse van VIleine heet Hadjar Benmiloud.

Ze komt uit een piepklein en diep religieus dorpje in Algerije.

Enige tijd geleden – tijdens Ramadan – ging ze haar oma bezoeken, die nog steeds in dat kleine dorpje woont.

Ze wenste iedereen een hele fijne en ook plezierige Ramadan, zowel in het Arabisch als in het Nederlands.

Dankjewel Hadjar.

Vileine wijdde toen een heel artikel aan menstruatie en Ramadan en vasten.

Het “feminisme” droop er vanaf.

Nod Yes Icon

Hadjar is wederom op vakantie naar Algerije.

Als je Vileine een mail stuurt (en dat doen wij als we een artikel van repliek voorzien) krijg je een out of office die het volgende zegt.

Hallo daar!

Bedankt dat je besloten hebt mijn mailbox te helpen vullen.

Helaas kan ik niet meteen antwoorden, want ik ben even zonder telefoon Oorlog en Vrede aan het lezen / de administratie aan het bijwerken / mijn neerwaartse kraai aan het oefenen. Dank voor het begrip.

Vileine wordt deze maand gedraaid door robots die helaas nog niet alles kunnen. Veel zal even moeten wachten tot half augustus.

Heb je toch iets dringends voor Vileine zoals een zak geld, neem dan contact op met Jamili Wetzels:
Jamili@Vileine.com

Grote groet!
Hadjar

Om een grote zak geld vragen is – opnieuw – enorm feministisch.

Ditmaal krijgen we een heus “reisverslag” vol socio-economische inzichten van haar reis naar Algerije, een land wat steeds heftiger fundamentalistisch aan het Islamiseren is.

Dit wordt een longread.

Als de link het niet meer doet, zoek het artikel dan op het website van Vileine. De meiden Moslima’s werken niet echt met permalinks en artikelen worden gerecycled en dan verplaatst op het website naar andere locaties. Het is heel irritant, maar het is niet anders.

Vileine: Undercovergirl: op een Algerijns chador-strand.

U treft bovenin de Google definition van “Chador”.

Dat ziet er ongeveer zo uit.

chador02

En zoals je kunt zien is die mevrouw dolgelukkig in die chador.

We gaan in deze repliek een aantal dingen doen.

1.) We gaan de eigenlijke tekst knippen en van regulier commentaar voorzien.

2.) We gaan kijken hoe de schrijver van het artikel tegen Islam en vrouwenrechten aankijkt.

3.) We gaan tellen hoe vaak de woorden “post kolonialisme” gebruikt worden.

Doet u mee?

In Undercovergirl duiken Vileine redacteuren in verborgen werelden met open hart en hoofd, en delen ze wat ze leren. Deze zomer ging Hadjar undercover op een Algerijns strand.

“Undercover”? Leuk! Klinkt spannend!

Dit wordt een hele slechte journalistieke reportage, want het was helemaal nooit de bedoeling om op reportage te gaan. Het was al helemaal niet de bedoeling om undercover te gaan, maar bij onthulling van ellebooghuid zou de veiligheid van onze verslaggever in gevaar gebracht worden. Hadjar ging gewoon naar het Algerijnse strand met haar oma, waar opeens elk vrouwmens in chador (lange gewaden die alleen het gezicht onbedekt laten) gehuld gaat. Lees: geen boerkini’s voor bewegingsvrijheid, maar volledige gewaden waar niemand in zwemt. Zwemmen is tegenwoordig alleen nog voor de mannen, en jongens. Want ook kleine meisjes worden tegenwoordig op het strand afgeschermd. Een paar jaar geleden droeg iedereen nog Speedo’s en bikini’s. Wat is daar aan de hand?

Het is altijd een goed idee om te openen met “dit wordt een hele slechte journalistieke reportage”.

Een beetje alsof je naar een restaurant gaat en de serveerster zegt, “Hier, uw biefstuk, die is echt niet te vreten”.

Een “elleboog” brengt je leven in gevaar?

Vrouwen bedekt van top tot teen? Alleen mannen en jongens zwemmen?

Wat is daar aan de hand?

Ehm… Islam is daar aan de hand!

(Een regressieve, intolerante, exclusieve, vrouwonvriendelijke religie uit de 7e eeuw red.)

Nothing To Do W/ Islam

Hadjar gaat zich dan in allerlei bochten wringen (“wegkijken”) om het vooral niet over die Islam te hebben.

Dat noem je misdirection in de journalistiek.

Onderweg naar Algerije verwachtte ik geen avonturen te gaan beleven, noch op feministisch onderzoek uit te gaan of kritische interviews af te gaan nemen. Deze feminist ging gewoon koekjes eten en met de katten knuffelen bij haar oma. Maar helaas, het patriarchaat gaat nooit met vakantie. Want tijdens de eerste zwem-expeditie op een publiek Algerijns strand kwam ik erachter dat de sfeer, cultuur en vrouwelijke vrijheden in hoofdstad Algiers binnen enkele jaartjes totaal omgeslagen zijn.

Volgens mij ging het patriarchaat dit jaar naar Zuid Frankrijk op vakantie?

Als half-Algerijnse kom ik daar natuurlijk vaker, en elke keer als ik het vliegtuig uitstap is het straatbeeld weer een beetje anders. De ontwikkelingen gaan er snel en veranderende trends ook. Meestal zijn de meeste zichtbare veranderingen in het postkoloniale land (het bevrijdde zichzelf van Frankrijk in 1960) economisch: meer importproducten, minder importproducten; grote merken, nep merken. Grote reclameschermen, grote videoschermen, grote reclameschermen mèt video. Deze keer hing te stad vol met suggestief beeldmateriaal van Coca Cola: close-ups van getuite vrouwenlippen op vochtige glazen. Veel erotischer dan de huidige Nederlandse campagne van Coca Cola, en een mooi symbool voor alle tegenstellingen die spelen in dit postkoloniale land.

Hier in Nederland zou die Coca Cola reclame “sexistisch” en “denigrerend” zijn.

In Algerije is het “erotisch”.

Een meetbaar verschil.

En nu we het toch over meten hebben?

Ik tel twee keer (2x) “postkoloniale”.

2

Tijdens de ‘Arabische Lente’ een paar jaar geleden bijvoorbeeld interviewde ik daar studenten, die her en der kleine relletjes begonnen te veroorzaken over stijgende voedselprijzen en geremde import. In werkelijkheid bleken het slechts de allerarmste studenten die zich aansloten bij de demonstraties, en na hard ingrijpen van politie en leger werden die brandjes snel geblust. Ik hing er destijds rond met een jonge (22) Algerijnse voetballer en zijn studerende vrienden. Coole dagelijkse activiteiten in een postkoloniaal land dat via internet en televisie wordt opgevoed waren destijds: koffie drinken in de Sturbacks, een hamburger halen bij McFrites, en Instagramable Franse patisserie nuttigen in Salons vol enorme LCD-schermen waarop Rihanna zingt dat je moet drinken in het weekend. En vooral heel veel praten met elkaar over plannen om te verhuizen naar Parijs of Los Angeles: want daar is het consumptieparadijs van de superieure Westerse macht. Post-kolonialisme bij de generatie die de toekomst moet zijn. Vrouwen op het stadsstrand van Algiers waren niet te onderscheiden van strandbezoekers in Nice (vóór het boerkini-verbod), waar iedereen zelf koos wat ze aantrok en niemand elkaar lastig viel. Sterker nog: ik werd daar minder lastig gevallen dan in Scheveningen.

Zijn de stranden van Nice zo veranderd dan sinds dat Burkini verbod?

De strekking is echter helder.

Een paar jaar geleden, rond de Arabische lente van 2011, waren Algerijnse verwende, entitled jongeren net zo verwend en entitled als die in het Westen.

Ze eten troep, ze drinken hippe koffie, luisteren kutmuziek en staren naar grote schermen of hun telefoon.

En… ik tel wederom twee keer (2x) “postkoloniaal”.

4

Kim Kardashian en hoofddoeken in een postkoloniaal tijdperk

In 2017 is van McFrites, Sturbacks en Franse patisserie niks meer te bekennen in het bruisende hart van Algiers. De lege plekken in de winkelstraat zijn opgevuld met enorme, luxe winkels van Nespresso en Lindt en vooral veel nieuwe make-up winkels en kledingwinkels voor vrouwen die in de buitenwijken van Los Angeles of Parijs bekend zouden staan als hotspots voor sekswerkers. Dit is geen veroordeling. Er bevinden zich op Hollywood Boulevard heel wat winkels voor strippers met exact hetzelfde assortiment: strakke, huidskleurige leggings met glitters, hoge plateau-stiletto’s met nog meer glitters, en half doorzichtige tops met best wel veel glitters. De regel op straat is: hoe langer de chador, hoe strakker de legging, hoe hoger de naaldhakken en hoe geplamuurder de Kim Kardashian-look. Nogmaals: ik oordeel niet. Het is alleen opvallend als nieuwste trend in een Instagram-tijdperk van een postkoloniaal land met bijzondere semi-Islamitische hypes.

Ay… “strippers”? Really, Hadjar?

Als “feminist” zou je toch moeten weten dat dit enorm denigrerend is.

“Stripper” impliceert dat die dames niets meer doen dan hun kleding uittrekken.

Dat is absoluut niet waar.

Wat ze voornamelijk doen is dansen.

Vandaar de naam exotic dancers.

Het verschijnsel – helemaal ingepakt en daaronder hoerig – is een bekend fenomeen.

Weet u waar de meeste rhinoplasty wordt uitgevoerd?

rhinoplasty

In Los Angeles? In Beverly Hills?

Shaking No Emoticon

In Iran.

Iraanse vrouwen zitten namelijk helemaal ingepakt.

Mannen kunnen veelal alleen hun neus zien.

Dus nemen afschuwelijk veel Iraanse vrouwen een nose job.

En ik tel weer een keer “postkolonialisme”.

5

Ook opvallend is dat ik, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, op straat direct werd gesignaleerd als “niet van hier” omdat ik niet alleen geen make-up en chador draag, maar vooral omdat ik “geen show maak van mijn loopje en gewoon op mijn doel afga.” Want inderdaad, het valt op dat alle gesluierde leeftijdsgenoten (die volgens henzelf een paar jaar geleden nog geen hoofddoek droegen) inderdaad door hun eigen reality-show lijken te paraderen, zoveel mogelijk blikken incasseren. Catcallen is in Algiers tegenwoordig heel vervelend, en desondanks voor veel vrouwen een compliment. Al hoort het bij het spel om dat maar half te laten merken. Opeens draait alles in Algiers om seks. Het hangt overal in de lucht. Want de Algerijnse millennials die er pas echt een show van maken, zijn toch echt allemaal mannen.

Hier in Nederland heet dit “verkrachtingscultuur”.

In Algerije “hoort het bij het spel”.

Het feit dat “mannen” er pas echt een show van maken is een vreemd soort toeval.

De straat is nu namelijk van de mannen. Vrouwen lopen er slechts doorheen. Alle openbare prachtige pleinen, parken en terrassen worden volledig bevolkt door mannen. En wat ze er de hele dag doen is nog veel nieuwer en schokkender: professionele fotoshoots met designertassen voor op social media, of hand in hand, arm in arm en elkaar kussend en strelend klef doen met elkaar en vrouwen die langslopen catcallen. Hoe hoger de hakken, glitterende doeken en hoeveelheid make-up, hoe begeerlijker hun lustobject. Als ze niet op straat hangen (werkeloosheid onder mannen is een serieus probleem) zitten ze bij de kapper. Tegenwoordig gaat een beetje Algerijnse jongen namelijk minstens tweewekelijks voor de nieuwste, hipste coiffure (meestal een variatie op een van de vele kapsels die Justin Bieber in zijn carrière heeft gehad). Een keer per dag hullen ze zich in glanzende djellaba en gaan ze bij de moskee staan wachten tot de deur opengaat, om vervolgens naar de deur de hollen en elkaar half te pletten zodat iedereen ziet hoe vroom ze zijn. Allemaal mode. Vrouwen gaan trouwens niet naar de moskee, want vrouwen zijn tegenwoordig in Algiers bijna nergens.

Mannen die hysterisch een Moskee binnen dringen en haantjesgedrag vertonen.

En vrouwen zijn tegenwoordig “bijna nergens” (te bekennen red.)

Hier in Nederland zou dat een afschuwelijke onderdrukking zijn door het patriarchaat.

Hier in Nederland is wijdbeens zitten al een afschuwelijke misdaad.

Je neemt – als man – nog meer ruimte in en dat gaat – waar je ook wijdbeens zit – altijd ten koste van een vrouw.

In Algerije is dat “allemaal mode”.

Vrouwen komen alleen op het strand om versierd te worden

Op het strand zijn wel wat vrouwen. Alleen vrouwen met enerzijds pikzwarte niqaabs, of anderzijds glitterende chadors met make-up en naaldhakken. In tegenstelling tot een paar jaar geleden is het niet de bedoeling dat deze vrouwen zwemmen. Het is eigenlijk ook niet de bedoeling dat ze praten met andere vrouwen, behalve het groepje dat ze zelf meegebrengen. Dit in tegenstelling tot de mannen die op het strand, net als elders in de stad, socializen, zwemmen, sporten en andere spellen spelen. Leeftijdsgenoten zitten niet echt op een praatje met me te wachten. Is dat omdat ik er niet precies hetzelfde uitzie als zij? Ik begreep al snel dat ik hier beter niet in bikini kan gaan zitten. Maar ik draag geen make-up, geen hoofddoek en geen hakken. De bedoeling voor vrouwen op dit strand blijkt al snel om te wachten op een mogelijke echtgenoot die hen hier zou kunnen benaderen. Een paar vrouwen gaan ook het water in, niet om te zwemmen maar om een half uur lang à la Aphrodite met uitgespreide armen de golven hun werk te laten doen en de chador te transformeren tot supersexy wetsuit. Mannen hangen daar in groepjes kwijlend omheen. Twee vrouwen in chador duwen me letterlijk van de boomstam waar ik met mijn oma en een paar andere vrouwen zit: ze willen niet dat hun jurk nat wordt, maar wel precies aan de branding zitten. Een oudere vrouw vraagt me of ik met haar zoon wil trouwen. Als ik lach dat ik niet op zoek ben naar een echtgenoot vraagt ze me: “waarom kom je dan naar het strand?”

“Meegebrengen”? Dat moet “meebrengen” zijn, Hadjar.

Nogmaals: ik wil best helpen jullie werk te proofreaden, dan ziet het er wat minder knullig uit.

Dit is nu het vierde artikel op rij waar toch weer tikfouten en dubieuze grammatica in zitten.

Maar goed, het strand tafereel is tevens een bekend fenomeen. De enige plek waar mannen dicht bij vrouwen in de buurt kunnen komen is tevens de plek waar je op zoek gaat naar een huwelijk want in de Islam bestaat casual sex op geen enkele wijze. Dit – en de achterlijke reinheid in de Koran – vormen de belangrijkste redenen waarom Moslims zo vaak zo sexueel gefrustreerd zijn. Moslimvrouwen zijn waardeloos in bed en Moslimmannen zijn veelal zeer agressief tegen vrouwen.

Als altijd… Hadjar kan hetgeen ze ziet wel beschrijven, maar enige veroordeling of kritiek blijft uit.

Islam Not Islam

Het lieve mens dat al een paar tanden kwijt is lijkt wel in voor een praatje en is zelf niet actief bezig met het zoeken van een echtgenoot. Ik vraag haar hoe het zit met de peuters, kleuters en meisjes die op het strand zijn. Ook zij zijn van top tot teen gekleed en blijven bijna allemaal uit het water. Zwemmen in kleding is er sowieso niet bij dus in tegenstelling tot hun broertjes mogen ze alleen een beetje nat worden. Het breekt mijn hart omdat het, zoals wel meer nieuwe radicale trends, niet eens iets met Islam te maken heeft. Pas bij je menstruatie word je volgens de Koran gezien als een seksueel wezen. “Als die meisjes in badpak zouden zwemmen, zouden alle jongens achter ze aanrennen en ze in het water aanranden. Net als bij vrouwen!” De oude vrouw lacht erbij alsof het vanzelfsprekend is, alsof dit niet totaal het tegenovergestelde is van de sfeer een paar jaar geleden op ditzelfde strand. Dat van zelfs jonge meisjes seksuele objecten worden gemaakt lijkt mij net zo ziek als “Toddlers & Tiaras” – de Westerse realityshow waarin kleine meisjes worden getemd om te leven voor schoonheidscompetities.

Dit noem je nuance, propaganda en relativeren.

Denken we echt dat het negen (9) jarige nichtje van de Profeet Mohammed al ongesteld was toen ie met haar trouwde?

Het heeft uiteraard “niet eens iets met de Islam te maken“; want dat is reflexief.

En het feit dat dit met honderden miljoenen vrouwen wereldwijd gebeurt al honderden jaren lang?

Is ongeveer net zo erg als een televisieshow uit de USA, waar dit slechts een handjevol meisjes en trailer trash ouders betreft.

Steeds jongere meisjes worden gesexualiseerd, hun maagdelijkheid is eigendom van de familie en onderdeel van de familie-eer.

Ze trouwen op steeds jongere leeftijden en worden veelal uitgehuwelijkt als kind.

Maar opnieuw… dergelijke kritiek zit er niet in, want Hadjar heeft een wetenschappelijke meting gedaan, zittend in al haar kleding aan het strand en kwam vrij rap tot de conclusie dat een waanzinnige reality show uit Hollywood min of meer net zo erg is en dit heeft niets, maar dan ook niets te maken met Islam. Het is dan ook puur toeval dat dit soort gedragingen – de chador, mannen en vrouwen volledig gescheiden, eerst trouwen en dan pas lichamelijk contact etc – letterlijk voldoen aan de geboden uit de Koran en de Hadith.

Hadjar is enorm vaardig in apologetiek.

“De wereld haat ons”

Een taxichauffeur op de terugweg begint bij het horen van mijn woonplaats direct over Wilders en Islamhaat. “De wereld haat ons. Maar wij zijn Arabieren. En we zullen blijven bestaan.” Hallo internationale existentiële crisis. Opeens klinken zijn woorden me niet heel anders in de oren dan die van een xenofobe PVV-er die zich tegen dezelfde globaliserende werkelijkheid af zet.

De laagopgeleide, ongetwijfeld ongeletterde, patriarchale, regressieve, diep religieuze, vrouwen onderdrukkende taxi-chauffeur die z’n dochter zal uithuwelijken als ze 12 of 15 jaar wordt in het 3e wereld land waar vrouwen bijna nergens meer te zien zijn… is net als de xenofobe PVV’er die zich afzet tegen dezelfde globaliserende werkelijkheid. Dat heeft Hadjar vastgesteld na extensief antropologisch onderzoek. Bovendien kon ze de kans om zelfs onder deze regressieve omstandigheden van totale onderdrukking van de helft van de bevolking (alle vrouwen) het niet laten om de PVV en Wilders te bashen. Want ook dat is reflexief. En let’s be honest here… Het is echt heel erg knap dat je al die onderdrukking aldaar zo langs je heen laat gaan, stelt “heeft niks met de Islam” te maken, gillen en dringen bij de Moskee is “mode” en je dan direct kan richten op de PVV, want die zijn pas echt slecht.

Hadjar is een echte Islamistische apparatchik.

islam-sssst

De helft van de nieuwe Algerijnse trends vallen te begrijpen als je naar Kim Kardashian kijkt, het huidige Algerijnse schoonheidsideaal. De andere helft begrijp je als je naar het nieuws kijkt. Ze krijgen soundbites en snapshots over Marine Le Pen, politie-agenten die moslimvrouwen aanvallen, verwoeste steden in Syrië, kinderen in de Gazastrook en moslimreisverboden van Trump. Veel moslims in Algerije worden juist daardoor aangemoedigd een hoofddoek of djelleba te dragen, en deze symbolen vormen een trend. Het uitzicht in Algiers is bijvoorbeeld totaal verpest door een nieuwe honderden meters hoge fallus-toren: de hoogste minaret van het continent. Men voelt zich bedreigd in het bestaan en identiteit, en dit is blijkbaar het resultaat. Ze denken dat de wereld hen haat, en wie zijn wij om te zeggen dat dan onrealistisch is? Of dat de nieuwe obsessie met Islamitische symbolen een minder gezonde reactie op het postkolonialisme is dan de obsessie met Westerse symbolen?

Dat is het!

Islam heeft er inderdaad niks mee te maken.

Het komt allemaal door Kim Kardashian en soundbites en snapshots.

Het ligt (godverdomme red.) aan de fucking media en al die kut celebrities!

Als ik als jonge meid in Algerije zou wonen?

(En dit is fuking Algiers, de fucking hoofdstad; op het platteland is het duizend keer erger).

En ik zou een mobiele telefoon hebben en online hangen en Kim Kardashian en Rihanna zien en lezen dat Marine Le Pen een kutwijf is?

Dan zou ik ook helemaal ingepakt thuis binnen zitten en wachten tot mijn vader een echtgenoot voor mij vindt.

Daar hebben mijn vader, de Imam, de Moskee, de Koran, de Hadith, de Islam en Allah… helemaal niks mee te maken.

Ik zou mij vreselijk “bedreigd” voelen door Kim Kardashian, wiens look iedereen massaal aan het nabootsen is.

Nod Yes Icon

Je moet echt lijm snuiven om hierin mee te gaan.

(Of een 26e jarige Algerijnse feministe Islamiste van Vileine zijn).

Die gekke Algerijnse radicale, fundamentalistische Moslims denken dat de wereld hen haat.

En wie zijn wij dan om te zeggen dat dit onrealistisch is?

Laat ze dat lekker denken en nog regressiever en gekker worden als ze dat willen.

Hadden we de Kardashians maar geen eigen reality show moeten geven.

We vroegen er een beetje om.

Het laatste grote vraagstuk is een absoluut juweeltje.

Ik licht hem er even uit.

Of dat de nieuwe obsessie met Islamitische symbolen een minder gezonde reactie op het postkolonialisme is dan de obsessie met Westerse symbolen?

Het is dus geen – ik herhaal GEEN – obsessie met religie. Het is geen vrouwen onderdrukkende cultuur. Het is geen radicalisme, geen fundamentalisme.

Men heeft alleen een obsessie met Islamitische “symbolen”. Die kleding, dringen bij de Moskee, alle vrouwen binnen en ingepakt? Dat zijn louter symbolen. Die hebben niets van doen met de eigenlijke teksten, geboden en verboden in de Koran en de Hadith. Het is puur toeval dat deze situatie letterlijk wordt voorgeschreven in dat sprookjesboek uit de 7e eeuw.

Hadjar Benmiloud, Professor Emeritus Wegkijken, University of Algiers, 2017.

En dan kome het glorieuze slot.

Het is allemaal show. Maar wel veel dichterbij je bed dan je denkt.

She has to HAMMER the point home. Islam heeft er niks mee te maken. Die klederdracht, geen vrouwen op straat, werkeloze mannen die dringen bij de Moskee? Dat heeft niks te maken met radicale Islam of regressief, religieus en vooral vrouw onderdrukkend Islamisme. Ben je mail?

Het. Is. Allemaal. Show.

En tot slot… ehm Hadjar?

Het is juist heel ver weg van mijn bed.

En dat wil het merendeel van Nederland graag zo houden.

Ik tel dan nog een “postkolonialisme”.

En dat brengt ons totaal op….

6

(Ik heb expres een groene bal gekozen, uit respect voor de Islam red.)

Zes keer (6x) het woord “postkolonialisme” gebruikt in een context waar dat niet echt nodig was en zeker geen extra dimensie of inzicht leverde.

Dat noem je “strooien met termen”.

Dat betekent dat het hele “verslag” net niet het niveau haalt van een 4 HAVO werkstuk.

Je leerkracht zal zes keer (6x) “postkolonialisme” nooit accepteren.

Die zal zeggen: laat het weg, of verzin een synoniem.

Hadjar had gelijk met haar openingszin: “Dit wordt een hele slechte journalistieke reportage”…

Het was inderdaad heel erg slecht.

Aan het einde is er dan deze vreemde opmerking.

P.S. Opbeurend nieuws: 3000 Algerijnse feministen protesteren op dit moment door toch in bikini naar het strand te gaan.

Algerije heeft 40 miljoen inwoners. De helft daarvan is vrouw. Dat betekent dat zo’n 20 miljoen vrouwen een afschuwelijk bestaan hebben in dat land; dag in… dag uit.

Da’s allemaal “mode”.

Maar er protesteren dan 3000 “feministen” door in bikini naar het strand te gaan.

Iets wat Hadjar, de feministe Islamiste, zelf niet durft.

Waar protesteren ze tegen, Hadjar?

Tegen de “mode”?

Share