Verhalen Van “Jongeren”: Etnisch-Religieuze Stemmingmakerij Met Corina Duijndam

, , Comments Off on Verhalen Van “Jongeren”: Etnisch-Religieuze Stemmingmakerij Met Corina Duijndam

Oh geweldig!

Enige tijd geleden deed een stel “onderzoekers” een wetenschappelijk “onderzoek” onder een groepje laagopgeleide, arme Moslims “jongeren in de Schilderswijk in Den Haag.

De Schilderswijk is (zegmaar) 070Gaza, zoals grote delen van A’dam Nieuw West 020Gaza worden genoemd.

Leest u even mee?

NRC: Jongeren Schilderswijk: ‘Die agenten geloven ons nooit’.

Socioloog Corina Duijndam bekeek hoe jongeren in de Schilderswijk denken over de politie. „Die verhalen hebben enorme invloed.”

Wat haar en haar collega’s op de Haagse Hogeschool opviel, vertelt Corina Duijndam, was het verschil tussen de rapporten over de politie en wat ze in de naastgelegen Schilderswijk hoorden. „Elk onderzoek dat de afgelopen jaren naar de politie in Den Haag is gedaan, concludeert dat de politie niet discrimineert”, vertelt ze. Hoe kwam het dan dat de jongeren op straat in die wijk heel andere verhalen vertelden? Verhalen over onnodige ID-controles, hardhandig optreden, willekeurige boetes?

Omdat het meeste etnisch-religieuze straattuig “jongeren” uit hun nek lullen, opscheppen en dingen overdrijven om aandacht te krijgen?

Corina Duijndam (1983) is socioloog en gespecialiseerd in diversiteit. Voor de Haagse Hogeschool onderzocht ze de verhalen die in de Schilderswijk over de politie rondgaan. Ze interviewde 49 18- tot 27-jarigen, op straat of op hun werk, allen met een niet-westerse achtergrond. Deze maandagavond wordt het resultaat op een debatavond in de wijk gepresenteerd aan jongeren en agenten.

Negen en veertig (49) heule straathangende, Moslim bontkraagjes “jongeren”?

Dat klinkt als een hele grote, maar vooral ook representatieve steekproef.

Dan krijgen we een soort “interview” met de wetenschapper Deugridder Socioloog.

Verreweg het meeste is super boring.

De Universiteit Leiden concludeerde in 2014 na onderzoek naar etnisch profileren dat de politie niet discrimineert. Hoe verhoudt zich dit tot deze verhalen?

„Bij de meeste onderzoeken naar de werkwijze van de politie is de ‘standaard burger’ uitgangspunt, het potentiële slachtoffer. Maar jongeren in de Schilderswijk, vooral de jongens, zijn eigenlijk altijd potentiële daders; althans zo voelen ze zich benaderd. Ze hebben vaak te maken met preventieve ID-controles en samenscholingsverboden. Daardoor ontstaat een natuurlijke vijandschap tussen hen en de agenten.

En waarom hebben die Moslims “jongeren” te maken met die maatregelen?

Omdat ze zo lief zijn?

Zo goed hun best op school doen?

En dan komt er een juweeltje.

Zijn de verhalen die jongeren elkaar vertellen niet ook voor een deel opschepperij?

„Dat maakt de invloed niet minder. Als je hebt gehoord dat een vriend van je vorige week is neergeslagen door de politie, en een agent vraagt jou uit het niets om je ID, dan zul je niet heel aardig reageren.”

Even goed opletten: alle jongeren roddelen, verzinnen verhalen, overdrijven dingen. Ze doen dat voor aandacht, likes, status, aanzien, populariteit etc.

Verhalen over meisjes, sex, geld, films, geweld.

It’s a fact of life.

Als kansarme, werkeloze Moslims “jongeren” uit de Schilderswijk dat echter doen?

Dan is het tijd om eens diepgaand onderzoek te doen naar de relatie tussen deze kutkinderen de de Politie?

Fok die kut kids!

Het kan mij geen ene tering schelen wat ze allemaal van Politie vinden.

En waar ze zoal over opscheppen kan mij ook al niets schelen.

De waanzin gaat dan verder.

Het zou goed kunnen dat bij de politie net zulke spannende verhalen rondgaan over de jongeren in de wijk…

„Zeker. Van veel jongeren hebben we gehoord dat agenten zich in de Schilderswijk gedragen als ‘krijgers in de jungle’, ongetwijfeld opgefokt door verhalen van collega’s en door berichten in de media.”

Dit is ECHT geniaal!

“Het zou goed kunnen dat” … er bij Politie allerlei verhalen over die kutkinderen rondgaan (zonder enig bewijs, want dat wordt niet aan Politie gevraagd).

Het antwoord daarop is dan: zeker?

Gevolgd door meer verhalen van die kutkinderen waarvan het goed mogelijk dat het niet meer is dan opschepperij.

En als die rovende, vrouwenlastigvallende Moslims “jongeren” nog meer van die lulkoek over agressieve agenten aan deze Deugridder Socioloog verkopen?

Dan wordt dat dus serieus genomen en… er wordt direct geconstateerd dat deze agenten “ongetwijfeld opgefokt zijn door verhalen van collega’s”.

Moslims “Jongeren” raken heel duidelijk en meetbaar niet “opgefokt” door roddels van hun vriendjes.

Politie raakt “opgefokt”.

Wat kan de politie in de Schilderswijk leren van dit onderzoek?

„Dat het handelen van de agenten op straat een grotere impact heeft dan ze misschien denken. Voor een agent is het vragen om een ID niet meer dan een standaard controle, maar voor een jongere is zoiets heel bepalend voor de manier waarop hij naar de politie kijkt.”

Aah de gossie.

Is het kwetsend als iemand om je ID kaart vraagt?

Kusje Erop?

Ik heb het vaker op dit blog gezegd: prutsers moeten zich niet met “onderzoek” bezighouden.

It’s embarrassing.

Dit “onderzoek” met wel 49 heule domme, roddelende Moslims “jongeren” stelde natuurlijk geen fuck voor.

Iedere gek kan dat direct zien.

Het duurde enige tijd alvorens “de media” wakker werd, maar gisteren lukte dat dan.

Omroep West: Kritiek op rapport Schilderswijk: ‘Onderzoekers zochten bepaald verhaal’.

He, wat sneu.

DEN HAAG – Het onderzoek van de Haagse Hogeschool (HHS) naar de verhouding tussen jongeren en de politie in de Haagse Schilderswijk bevat weinig nieuws. Dat zegt Bas van Stokkom, socioloog aan de Radboud Universiteit Nijmegen, die het onderzoek op verzoek van Omroep West heeft gelezen. Het ontbreken van zogeheten ‘controlegroepen’ noemt hij een ‘gemis’.

Dat jongeren zich in achterstandswijken als de Schilderswijk gediscrimineerd voelen door de politie en agenten wantrouwen is allang bekend, zegt Van Stokkom. Diverse onderzoekers en journalisten hebben dat volgens de socioloog de afgelopen jaren aangetoond. ‘De onderzoekers van de Haagse Hogeschool waren op zoek naar een bepaald verhaal en ze hebben gekregen wat ze wilden.’

Heel goed Bas!

Dit noem je een “scheve steekproef”.

Je hebt een echokamer vol gillende, hysterische Moslims in de slachtofferrol “jongeren”.

De Schilderswijk is een shithol vol criminaliteit, overlast, intolerantie en armoede.

Het is niet alsof de Politie daar verantwoordelijk voor is.

Ze proberen, met man en vrouw en <other> en macht, de “orde” te bewaren.

Vandaar die maatregelen tegen die criminele, overlast veroorzakende Moslims “jongeren”.

‘Flutonderzoek’

De afgelopen dagen was er al de nodige kritiek te horen op het onderzoek van Duijndam en haar collega’s. Sjaak Bral noemde het in zijn column in AD Haagsche Courant een ‘flutonderzoek’. ‘Het werk van Corina is ook niet bepaald fris te noemen. Wat ben je nou voor onderzoeker als je de – nogal heftige – beweringen niet controleert?’, vraagt Bral zich af.

Maar dit type ‘kwalitatief’ onderzoek komt veel vaker voor. Het verschil met ‘kwantitatief’ onderzoek, waarbij bijvoorbeeld honderden of zelfs duizenden mensen vragenlijsten invullen, is dat er de diepte in wordt gegaan met een beperkte groep. ‘De indruk bestond al dat het vertrouwen niet hoog was. Wij wilden onderzoeken welke verhalen de jongeren dan vertellen. Dat komt in kwantitatief onderzoek niet naar voren’, zei Duijndam dinsdag op Radio West.

Misschien moeten we eens luisteren naar de “verhalen” van de Mocro Maffia?

Je zult zien dat die smerige monsters “jong volwassenen” het heus niet leuk vinden dat de Politie ze zoekt en steeds arresteert met vuurwapens en zo.

Of zullen we eens luisteren naar de “verhalen” van de slachtoffers van dit soort straattuig “jongeren?

Ik gok namelijk dat er in die wetenschappelijke steekproef van 49 voorbeeldige engeltjes een flink cluster veelplegers zit.

(En anders luisteren ze graag naar de “verhalen” van de veelplegers en gaan ze dus met de verkeerde vrienden om red.)

Hoor en wederhoor

Van Stokkom noemt het onderzoek van de HHS ‘best wel gedegen, maar voorspelbaar’. Meerdere andere deskundigen die Omroep West heeft geraadpleegd, noemen het aantal van 49 ondervraagden ‘niet weinig’. Socioloog Van Stokkom noemt het ontbreken van een zogeheten ‘controlegroep’ wel een gemis. ‘Ik had bijvoorbeeld willen weten hoe hoogopgeleide allochtone jongeren in de Schilderswijk aankijken tegen de politie. Hetzelfde geldt voor autochtonen jongeren en jongeren uit andere wijken. Uit eerder onderzoek is gebleken dat ook veel autochtone jongeren – vooral uit achterstandswijken – negatief zijn over de politie.’

Verder had Van Stokkom graag willen lezen over ervaringen van politieagenten in de Schilderswijk. Ook de onderzoekers van de HHS zelf vinden dat een goed idee. ‘Volgens het principe van hoor en wederhoor zou het de moeite waard zijn om een vergelijkbaar onderzoek op te zetten naar de ervaringsverhalen van jonge agenten in volkswijken als de Schilderswijk’, zo staat in het onderzoek ‘Geboren en getuige in de Schilderswijk’.

Jeetje, ja, wat een geweldig idee!

Dus als een groep gillende, huilende en stampvoetende Moslims “jongeren” weer eens eindeloos aan het klagen is over “de Politie”…

… misschien is het dan een idee om inderdaad “de Politie” eens wat vragen te stellen en hun kant van het verhaal aan te horen.

Het idee hoogopgeleide “jongeren” in de Schilderswijk te ondervragen naar hun meningen is waanzin.

Er zijn namelijk geen hoogopgeleide “jongeren” in de Schilderswijk.

De kans dat je Bigfoot of een Eenhoorn vindt is groter.

Van Stokkom: ‘Het is een feit dat er een hoop misgaat bij het aanspreken van jongeren op straat. Maar het is en blijft heel moeilijk om aan te tonen dat er sprake is van etnisch profileren. Want in wijken als de Schilderswijk wordt er nu eenmaal veel criminaliteit gepleegd door jongeren met een bepaald uiterlijk. Het is dan niet zo gek dat jongeren die aan dat profiel voldoen door agenten om hun ID wordt gevraagd.’

Dat klopt.

Laten we een gedachten-experiment doen, goed?

Komt ie…

Hallo dit is de meldkamer over, er is een vrouw lastiggevallen, betast en vervolgens bespuugd en geslagen en haar telefoon is gestolen. Dader heeft een mediterraans uiterlijk, zwarte broek, zwarte hoody en goudkleurige gympen. 

Dan sta ik nu op, loop naar het achterbalkon en…

Ik zie er vier.

We doen er nog een.

Hallo dit is de meldkamer, over, er is een meisje in elkaar geslagen omdat ze aan het zoenen was met haar vriendin op het metro-perron. Daders zijn een groep meiden van 13-14 jaar oud, mediterraans uiterlijk, met lange jassen en hoofddoeken op.

Dan loop ik naar het balkon aan de voorkant en…

Ik zie er drie.

Nod Yes Icon

Als iedereen er namelijk exact hetzelfde uitziet?

Allemaal hetzelfde geloof, dezelfde komaf, dezelfde vreemde (niet Nederlandse) taal, dezelfde gebruiken en cultuur?

Dan noem je dat diversiteit.

(En dan zijn alle problemen opgelost).

We doen er (tot slot) nog eentje.

Vandaag ga ik lekker winkelen, lekker shoppen.

Oh leuk, waar ga je heen, wat ga je doen?

Nou, ik heb ruime keuze. Ik kan naar diverse belwinkels. En er zijn wel 6 plaatsen dichtbij waar ik een broodje Doner of Turkse pizza kan kopen. Ik kan ook naar de Islamitische groenteboer, of het Marokkaanse theehuis.

In het land van de monocultuur, in 020Gaza en in 070Gaza, is eenoog altijd onschuldig.

Share