Uithuilen Bij GeenStijl (De Jammerende Jeugdkruisvaarder Nader Beschouwd)

, , Leave a comment

Oh geweldig!

Lieve mensen, wij boffen met een hoofdletter B.

Dit juweeltje komt onze kant opwaaien via onze enorm succesvolle collegae bloggers van GeenStijl.

Leest u even mee?

Disclaimer: dit is niet een schuimbekkende, zeloot Jeugdkruisvaarder; dit is wat je gematigd noemt.

hang-the-teacher

GeenStijl: Leraar mailt: ‘Die paar tientjes extra loon mogen ze houden in Den Haag’.

Bij dezen reageer ik graag op het artikel ‘Feynman en/of Feiten – Leerkrachten kapot belast’.

Al zes jaar lang ga ik iedere dag met heel veel plezier naar mijn werk en ik kan me niet voorstellen wat ik zou doen als ik niet iedere dag voor de klas zou mogen staan. Inmiddels weet ik dat het zo heeft moeten zijn, mijn moeder is immers juffrouw en ook mijn opa was docent op een middelbare school, maar dat is niet altijd zo geweest. Ook ik ben via de mavo, het mbo en een mislukt uitstapje terecht gekomen op een plek (bachelor docent Engels) waar ik me eindelijk realiseerde waarom ik tot op dat moment niets op school had uitgespookt; motivatie.

Goed zo Jeugdkruisvaarder!

Ook jij hebt meer van dit leven en over jezelf geleerd met vallen en opstaan.

In mijn optiek, die wordt gevormd door de praktijk die ik dagelijks onder ogen zie, is het de motivatie, of juist het gebrek daaraan, die er toe leidt dat veel jonge mensen niet op het juiste niveau of bij de juiste studie terecht komen. En de schuld hiervan ligt inderdaad bij het onderwijs. Het is op mijn werk absoluut niet zo dat havisten of vwo’ers naar een lager niveau worden gegooid om daar de examenresultaten op te krikken, het wordt vooral gedaan uit pure machteloosheid. Machteloosheid die deels voortkomt uit een gebrek aan kwaliteit bij onderwijzend en onderwijs-ondersteunend personeel, maar die hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door een gebrek aan tijd.

Dat is het Jeugdkruisvaarder!

Eigenlijk ligt het natuurlijk aan die stomme kutkinderen en hun gebrek aan motivatie, da’s de belangrijkste reden en tja, dat ligt dan wel een beetje aan het onderwijs, maar jullie zijn helaas “machteloos” en jullie hebben te weinig tijd maar jullie doen heus wel heel goed jullie best, hoor!

Aah. De. Gossie.

Wil je een pakje appelsap?

Natuurlijk is het waar dat docenten relatief veel en vaak vakantie hebben maar ik vermoed sterk dat we meer onbetaalde overuren maken dan welk beroep binnen dezelfde salarisschaal dan ook. Naast het voorbereiden en geven van lessen worden we namelijk overladen met secondaire taken. Wat dat betreft worden we inderdaad kapot belast. Buiten de reguliere lestijd een moment investeren in leerlingen kost veel tijd, mensen zijn complexe wezens en kinderen zijn dat bovenal. Nu kan je natuurlijk stellen dat dit niet nodig is, maar ik denk dat het juist heel belangrijk is voor een leerling dat hij/zij het gevoel heeft gezien te worden, juist ook als je als docent in staat wil zijn om een leerling te motiveren.

Je “vermoed”?

Dat klinkt bijna als wetenschappelijk bewijs.

Daar kun je mee naar de rechtbank!

Er zijn natuurlijk – ook in het onderwijs – allerlei verschillende schalen.

En deze arme Jeugdkruisvaarder wordt dus “helemaal kapot” belast, met drie maanden vakantie per jaar.

Arme jongen.

Zeker weten dat je geen pakje appelsap wil?

Of een knuffel?

En “mensen zijn complexe wezens en kinderen zijn dat bovenal”?

Duh

Bij ons op school duurt een lesuur 50 minuten. In deze tijd moeten leerlingen ook nog naar het betreffende lokaal komen en in- en uitpakken. Effectief gezien heeft een docent dus 40-45 minuten met een groep die vaak uit meer dan 30 leerlingen bestaat. Je hoeft geen wiskunde te geven om te concluderen dat er dan weinig tijd per leerling over blijft. Heb je een aantal leerlingen in de klas die extra aandacht nodig hebben? Dan betekend dit dat je naast instructie en kennisoverdracht helemaal geen tijd meer hebt om de reguliere leerling de aandacht te geven die hij/zij verdient, het speciaal onderwijs is namelijk grotendeels wegbezuinigd en het reguliere onderwijs moet deze leerlingen maar gewoon door de molen halen volgens onze volksvertegenwoordigers.

Okay dus het ligt ten eerste aan die domme, niet gemotiveerde kids, daarnaast zijn jullie “machteloos” en jullie hebben “te weinig tijd”. Dan krijgen we er nu een aantal nieuwe redenen bij, te weten: het is heel vervelend dat je maar 40-45 minuten “les” kunt geven per les, je wilt meer minuten en het ligt aan de extra superdomme en gedragsgestoorde kids die alle aandacht opslurpen en het ligt aan onze volksvertegenwoordigers.

Hanky Box

We gaan lekker door met huilen.

Wat zou het fijn zijn als er minder lessen per dag zouden zijn, zodat docenten de tijd krijgen om actuele, aantrekkelijke en motiverende lessen te maken. Op deze manier wordt het ook makkelijker voor docenten om onder werktijd contact te hebben met leerlingen, ouders of onderwijs ondersteunende instanties. Een ‘goede’ docent doet dat nu vaak uit liefde voor zijn/haar vak in eigen tijd. Een ‘slechte’ docent probeert het zo veel mogelijk te vermijden. Ook voor leerlingen zou het verminderen van het aantal lesuren een verademing zijn, ze kunnen zich toch geen zeven lesuren achter elkaar concentreren. Tevens zouden leerlingen in veel kleinere groepen moeten zitten zodat docenten meer tijd hebben voor ieder individu en waardoor differentiëren in lesstof ook een stuk eenvoudiger is. Laten we dat geld dus investeren in kleinere groepen en kwalitatief beter onderwijs.

Ja.

Laten we ze les geven in hele kleine groepjes, ergens op het gras, onder een parasol op blote voeten, maar maximaal 4 uur per dag, anders worden ze moe.

Die arme kinderen worden ook al “kapot belast”.

Waar zijn we godverdomme mee bezig mensen?

Nou, snuit je neus, droog je tranen af, en predik een eind weg op je zeepkist, Jeugdkruisvaarder!

Meer tijd en kleinere groepen zijn echter niet de enige randvoorwaarden voor kwalitatief goed onderwijs. De docent zelf is hier misschien wel de belangrijkste randvoorwaarde. Tijdens mijn eigen studie heb ik mensen zien afstuderen waarvan ik wist dat ze geen fatsoenlijk Engels konden spreken en ook geen les konden geven, laat staan dat ze affiniteit met kinderen hadden. Medestudenten en docenten realiseerden zich dat allemaal goed maar de hbo-kassa moet wel rinkelen natuurlijk. Deze schrijnende situatie werd later onderstreept toen een van mijn familieleden een vak waarvoor ze meerdere malen voor gezakt was op de PABO mocht afsluiten met een mooi verhaal over een Bijbelboek. Kwaliteit in het onderwijs begint al voordat de docent voor de klas komt te staan en de opleiding tot docent dan ook bij uitstek het instrument om hogere eisen te stellen aan de docenten van morgen.

Ay, dat werd toch meer jammeren. Het ligt dus ook aan de opleiding. Iedere halve aap en z’n gekke zusje kunnen de PABO “opleiding” afronden, hoe dom, gek, gevaarlijk of kindonvriendelijk ook en vervolgens losgelaten worden op nietsvermoedende kinderen die al weinig gemotiveerd zijn, last hebben van de randdebielen in hun klas en na 4 uur les “kapot belast” zijn.

En zei je nou echt dat jouw “familielid” een mooi verhaal mocht houden over een “bijbelboek””?

Do tell me more.

(Ik heb dit vaker gezegd: er zit een enorm cluster religieuze zeloten in de Jeugdkruistocht, die zijn het ergste van allemaal red.)

Eenmaal in het systeem is er overigens ook nog veel winst te behalen. Het aannamebeleid is met enige regelmaat slecht en collegae die, volgens vele collegae en mijzelf, nooit in het onderwijs hadden moeten werken, worden binnen gehaald met een vast contract. Een docent ontslaan is een moeilijke en dure aangelegenheid voor een school, de rit uitzingen is vaak goedkoper. Wat dat betreft zijn we inderdaad net ambtenaren. Het is natuurlijk moeilijk om docenten af te rekenen op de resultaten van de leerlingen. Er zijn immers zoveel factoren die meespelen. Maar het wordt tijd dat er in ieder geval wel een vorm van afrekening plaatsvindt. Loop een willekeurige school binnen en spreek een paar willekeurige groepen leerlingen aan en je weet binnen 5 à 10 minuten welke docenten goed kunnen lesgeven en welke niet. Stimuleer collegiale consultatie en onderlinge observaties en geef docenten die onvoldoende presteren de tijd en de training die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen tot een goede docent, of neem afscheid van elkaar op een manier die waardig is aan de methodiek van een commercieel bedrijf. Daar sta je namelijk ook op straat op het moment dat je onvoldoende functioneert.

Okay dus we willen de waardeloze studenten uit die PABO filteren en dan willen we tevens een groot aantal gekke zeloten die nu voor de klas staan gaan ruimen.

Die twee kan ik mij wel in vinden.

Wat je dus eigenlijk zegt is dat de leerkrachten grotendeels waardeloos zijn?

Dat wist ik al. Ik heb namelijk zelf onderwijs genoten in de jaren ’70 en ’80?

En toen was het ook fokking waardeloos, Jeugdkruisvaarder!

Nod Yes Icon

Kortom, die paar tientjes extra salaris waarvan ik amper wat over houdt mogen ze wat mij betreft houden in Den Haag. Liever zou ik zien dat het wordt geïnvesteerd in kwalitatief beter onderwijs zodat het niet meer alleen de roeping is die een docent in staat stelt om zijn/haar werk goed te doen maar dat we ondersteund worden door een goed functionerend onderwijssysteem. Pas dan kunnen docenten onze leerlingen de ondersteuning en motivatie geven die ze nodig hebben om het maximale uit het onderwijs te halen.”

Vriendelijke groet,
[Naam bij de redactie bekend]

Heel goed!

Die twee keer extra bioscoop (in je eentje) of die twee keer extra pizza met bier en dessert bestellen (in je eentje), daar schiet je niks mee op.

En dan komt het ontnuchterende en ontluisterende stuk.

Ga er maar even voor zitten.

PS. Geenstijl-lezer vanaf het begin. Bedankt voor jullie kritische blik op alles wat er om ons heen gebeurt. Ik hoop nog vele jaren van Geenstijl te mogen genieten. Mocht u mijn hele reactie hebben doorgelezen, waarvoor hulde (aangezien mijn Engels een stuk beter is dan mijn Nederlands schrijven), dan zou ik u willen vragen om vooral extra kritisch naar ons onderwijssysteem te blijven kijken. Zoals u gemerkt heeft gaat het onderwijs me aan het hart en als trouwe lezer weet ik dat de invloed van het roze leger niet onderschat mag worden! Bedankt.

En daar heeft ie dus – triest genoeg – volkomen gelijk. Als je meer kritische, inzichtelijke artikelen over het onderwijs wilt lezen, als je persoonlijk (rampen)verhalen van ouders en leerkrachten wilt horen? Dan moet je dus inderdaad bij GeenStijl zijn. Dat haatblog” geeft namelijk heel duidelijk en meetbaar wel ene donder om de schoolgaande jeugd van Nederland. Onze politici en onze main stream media, een heel stuk minder.

De leraar zelf bedoelt het ongetwijfeld goed, het is heel dapper om zoiets op te sturen naar GeenStijl.

Hij leeft alleen in een fantasiewereld. De PABO blijft een waardeloos vooral Deugend sociaal instituut. En de eindproducten uit die fabriek zullen – voor een groot deel – uit Deugende Jeugdkruisvaarders bestaan die het leven van talloze kinderen grondig gaan verzieken, decennia lang. En de “leerkracht die mailt”? Er zit geen originele gedachte in z’n relaas. Ik heb het – allemaal, diepe zucht – al duizend keer gelezen en het is meer van hetzelfde gelul. Te druk, klassen te vol, ongemotiveerde kinderen en waardeloos fokking personeel.

 

Share
 

Leave a Reply