The Propaganda Model (An Introduction)

, , Leave a comment

Dit is Wikipedia.

The propaganda model is a conceptual model in political economy advanced by Edward S. Herman and Noam Chomsky to explain how propaganda and systemic biases function in mass media. The model seeks to explain how populations are manipulated and how consent for economic, social and political policies is “manufactured” in the public mind due to this propaganda. The theory posits that the way in which news is structured (e.g. through advertising, concentration of media ownership, government sourcing) creates an inherent conflict of interest which acts as propaganda for undemocratic forces.

Wikipedia: The Propaganda Model.

De twee boeken zijn zonder meer de moeite waard om te lezen.

Ze zijn oud, maar beslist niet gedateerd.

Sindsdien (begin jaren ’80) is het model verder uitgewerkt en op meer media toegepast.

Het model is nog nooit succesvol aangevallen of onjuist bewezen.

Sterker nog: veel media (specialisten) willen er helemaal niets mee te maken hebben.

(Da’s te confronterend).

Anti-Communist Propaganda

Dit is een artikel van Prof. Noam Chomsky.

Het is een prima introductie.

Het is een wat langer artikel.

Je moet het woord "anti-communisme" vervangen voor "anti-populisme".

Als je dit model vervolgens toepast op het NRC?

Dan krijg je geweldige resultaten.

Noam Chomsky: A Propaganda Model.

Ik heb diverse columnisten en journalisten van het NRC uitgemaakt voor vulgaire propagandisten.

Ik sta achter die beschuldigingen.

Als je geen zin hebt om lange lappen tekst te lezen?

Zoek dan op Youtube op “Chomsky Propaganda”, dan krijg je een hele berg.

Waaronder een “debat” tussen Chomsky en niemand minder dan Frits Bolkenstein.

Frits Bolkenstein legt daarin uit dat ons land niet te regeren valt, zonder propaganda.

Dit is een korte clip over “manufacturing consent”.

Share