The Posterboy For Islamophobia (Met Reint Jan Renes, Posterislamofobiedeskundige)

, , Comments Off on The Posterboy For Islamophobia (Met Reint Jan Renes, Posterislamofobiedeskundige)

Ik ben vandaag richting kantoor, dus heel weinig vrije tijd.

Enige tijd geleden ontstond er “ophef” over een poster met zoenende mensen van verschillende “achtergrond”. De poster-campagne begon in Rotterdam. Wat voor zoenende mensen? En waarom is dat een probleem? Stel je eens voor je zit in de bus en rijdt langs een abri met daarop een poster van een zoenende Surinaamse jongen met een Chinees meisje. Is dat een probleem? Voor wie dan? Of je staat te wachten op de tram en op de bushalte zie je een poster van een Mexicaans meisje wat met een Pools meisje aan het zoenen is. Is dat een probleem? En voor wie dan? Mijn favoriete is de volgende combinatie: een poster van een zoenende protestantse jongen en een katholiek meisje. Is dat een probleem?

U raadt het al. Surinamers, Polen, Chinezen, Katholieken, LHBTI-ers en Protestanten: niemand, maar dan ook niemand heeft een fokking probleem met zoenende mensen.

En toen kregen we deze poster.

moslima-740x389

Is dit een probleem?

Natuuuuurlijk is dit een probleem. Omdat de Islam een hele tolerante en vooral inclusieve religie is veroorzaakte dit direct ophef. Moslima’s horen helemaal niet te zoenen, want dan zijn het kechs (vraag maar aan Rapper Boef en Munire Manisa). Zoenen met zo’n vieze witte ta-ta is natuurlijk helemaal een enkele reis naar de hel. En zoenen met zo’n Zionist met zo’n keppeltje? Dat betekent zweepslagen of stenigen in een groot aantal hele warme en vooral diverse en tolerante (Islamitische) landen.

Ik vond het de hele ophef toen al geestig. Zijn dit echte mensen? Of zijn dit modellen? Het zou geweldig zijn als dit echte zoenende stellen zijn. Dan is het een beetje einde verhaal. Deze mensen hebben elkaar dan reeds “gevonden”, ongeacht komaf, geloof, bla etc. Als het modellen zijn blijft het geestig want de modellen van diverse komaf hadden duidelijk geen problemen met de shoot en de posters.

Van alle mogelijke combinaties van zoenende stellen (man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man, donker/wit/m/v/x, bruin/donker/mvx etc.) veroorzaakt alleen de zoenende Moslima #ophef.

Bij wie?

Nou bij meer vrome Moslims natuurlijk en … bij de echte, onvervalste en eigenlijke Islamofoben van Nederland. Islamofobie wordt tegenwoordig omgeschreven als een soort afkeer, haat zelfs racisme tegen Moslims en tegen de Islam. Dat is vreemd want een fobie is iets waar je enorm bang voor bent. Meestal zijn die angsten irrationeel. Zo ben ik bang van spinnen, maar zo’n klein spinnetje verpletter ik gemakkelijk met een zakdoekje. (En daarna voel ik mij dan heel stoer). Angst voor Moslims is dan ook waanzin. Angst voor bepaalde aspecten van de Islam valt best goed te begrijpen. In Nederland bestaat een relatief grote groep Islamofoben. Je treft ze in onze objectieve, tolerante, diverse en inclusieve media. Veel bekende Nederlanders (politiek, showbusiness) kampen met dezelfde angsten voor de Islam.

Het idee is dit: als je de Islam beledigt, of niet voldoende rekening houdt met de Islam of iets kritisch over de Islam zegt, iets over Moslims of Turken zegt, of denkt dat religie niet zo’n prominente rol in mensen hun levens zou moeten spelen omdat het krankzinnig is? Dan zit er een (hele kleine) kans in dat allerlei Moslims ineens “gek” gaan doen. Dat kan allerlei digitale bedreigingen betekenen, of aangifte, maar het kan ook rellen op straat betekenen. De Islamofoben van Nederland willen derhalve de “goede lieve vrede” bewaren en dat kun je het beste doen door je mond stijf dicht te houden, don’t rock the boat en in hemelsch Allah’s naam: GEEN ZOENENDE MOSLIMA’s.

Leest u even mee?

Parool: ‘Poster zoenende moslima en joodse jongen werkt averechts’.

Ja lieve mensen: het staat er echt.

Nod Yes Icon

De postercampagne waarop een joodse jongen en een moslima elkaar zoenen maakt de acceptatie van seksuele vrijheid onder minderheden alleen maar kleiner. Daarvoor waarschuwt Reint Jan Renes, auteur van Draaiboek Gedragsverandering. Hij houdt zich als gedragswetenschapper bezig met het veranderen van patronen.

Renes noemt de Rotterdamse campagne van stichting Femmes for Freedom, die een meerderheid van de gemeenteraad dit jaar ook naar de hoofdstad wil halen, een ‘simplistische en eenzijdige aanpak’, waardoor de kans dat mensen van gedachten veranderen alleen maar kleiner wordt.

Normaal gesproken zijn postercampagnes namelijk reuze complex en veelzijdig?

Is er echt iemand die denkt dat mensen “van gedachten veranderen” naar aanleiding van het zien van een poster?

Dus ik ben een Salafistisch meisje, strikt opgevoed en ik loop buiten echt rond met een niqab, helemaal afgedekt.

Ik zie die poster en nu wil ik eens een meisje zoenen, of een Joodse jongen?

“Een normatieve campagne als deze creëert weerstand, verhardt de tegenstellingen en maakt een goed gesprek bijna onmogelijk.”

Een goed gesprek tussen wie?

De rest van de wereld en de meer vrome, strikte Islam?

Want nogmaals: de Surinamers, Chinezen, Katholieken, Protestanten, LHBTI-mensen, Joden, Hindoestanen, Senioren en Invaliden hebben hier dus geen enkel probleem mee.

En wat zijn die “tegenstellingen” precies?

Alle mensen uit alle culturen mogen zoenen in dit land, behalve Moslima’s (want dan zijn het kechs red.)?

Directeur Shirin Musa van vrouwenorganisatie Femmes for Freedom beschuldigde de gemeente en coalitiepartij D66 er twee weken geleden in een tv-programma van dat zij de campagne ‘te heftig’ en te controversieel zouden vinden. Daarop omarmden wethouder Simone Kukenheim en coalitiepartij D66 het plan van Musa.

Onze wethouder, Mw. Kukenheim heet toneelschool gestudeerd. Ze is enige tijd geleden vrij fors onderuit gegaan bij de opening van de eerste Salafistische middelbare school in Amsterdam West. Het bestuur van de school vindt ISIS hartstikke leuk. Door deze campagne te steunen kan Mw. Kukenheim laten zien hoe “modern” en “onverschrokken” zij is, terwijl de Salafistenschool openblijft en een paar honderd kinderen een waardeloze opleiding krijgen met nul kansen op een normale baan daarna.

Politieke druk
“Hier is politieke druk gecreëerd, terwijl je in dit soort ongetemde vraagstukken heel zorgvuldig moet zoeken naar het middel waarmee je die verandering voor elkaar krijgt,” vindt Renes.

Ergens in een achterkamertje thee drinken, mannen en vrouwen gescheiden en vooral geen handen schudden?

Al jaren adviseert hij de rijksoverheid bij publieks­campagnes, en afgelopen zomer trainde hij Amsterdamse ambtenaren op campagnegebied.

“Trainen op campagnegebied”? Daar is geld voor uitgestoken? Wat nuttig!

Ik wil wel graag een lijst hebben met de namen van welke ambtenaren zijn getraind (op campagnegebied), als dat kan.

En ik zou graag de totale kosten willen inzien, thanks!

“Daarom frustreert dit me. Elke keer dat je als overheid iets stoers roept naar de Amsterdammers, zijn ze de keer daarop veel minder genegen om ernaar te luisteren.”

Een zoenende Moslima is stoer.

Net zoals meisjesondergoed zonder hartjes heel erg “stoer” is volgens de HEMA.

En “luisteren naar de overheid”?

Waar (de fok) komt deze gek vandaan?

Luisteren naar de overheid doe je als er een hele enge, grote, zware orkaan aan komt.

En da’s eigenlijk de enige situatie waarin je dat doet.

Nod Yes Icon

De posters, waarop in Rotterdam ook een koppel zoenende lesbische vrouwen of een stel met verschillende huidskleuren te zien is, gaat lijnrecht in tegen de gangbare wetenschappelijke benaderingen. Een postercampagne via bushokjes is veel te massaal en benadert veel meer mensen dan alleen de doelgroep die zich schuldig maakt aan seksuele onderdrukking.

Normaal voeren we postercampagnes namelijk helemaal conform de gangbare wetenschappelijke benaderingen.

Daarom werkt “geniet, maar drink met mate” zo vreselijk goed, net als “geen druppel onder 16”.

Uit recent onderzoek door wetenschappers van Harvard blijkt juist dat gedragsverandering veel sneller geaccepteerd wordt als direct met de hardnekkigste tegenstanders van verandering wordt gesproken, met respect. “Geen simpele campagnes dus waarbij je alleen maar aan het zenden bent, maar doe een poging om in gesprek te gaan met de mensen waar het probleem zit. Anders groeit de weerstand alleen maar.”

Dat is een geweldig goed idee! We kunnen dan die regels in de supermarkt versoepelen. Ik heb af en toe een klein boodschapje nodig: een pak melk, suikerklontjes. Ik laat dan mijn dochter dat doen als klusje en dan mag ze voor zichzelf iets lekkers halen. Als ik een fles wijn nodig heb? Dan kan dat niet. Mijn dochter drinkt echter geen wijn, en haar vriendinnen ook al niet (veel van die meiden zijn Moslim red.) De huidige “campagne” is dus veel te massaal. Allerlei mensen die domweg een fles wijn nodig hebben zijn nu de pineut en daardoor groeit er allerlei ‘weerstand’. Het is dus veel beter om een discussie (met respect red.) aan te gaan met lallende, dronken tieners die wel alcohol nuttigen, de zogenaamde “hardnekkigste tegenstanders”. Dan kan mijn dochter gewoon (af en toe) een fles wijn halen voor Papa als klusje.

En dan wordt het echte пропаганда…

Voor de Amsterdamse variant van de campagne wordt wel een ander reclamebureau in de arm genomen. Peggy Stein van One Big Agency weet nog niet of het beeld van de zoenende koppels hier zo prominent te zien zal zijn.

Het. Staat. Er. Echt.

Hier in Amsterdam, de meest progressieve stad van de hele wijde wereld, liggen zoenende Moslima’s heul erg gevoelig. Die kun je beter niet “zo prominent” laten zien. Waarom? Nou opnieuw: niet vanwege Surinamers, Chinezen, Katholieken, Protestanten, LHBTI-mensen, Joden, Bejaarden of Invaliden. Nee, vanwege Islamofobie. De echte en eigenlijke variant van Islamofobie. Als Moslims die posters zien? Dan zal er een x aantal bushokjes sneuvelen en dat kost geld. Dus: de angst voor de Islam, de angst voor vandalisme, de angst voor gillen, drammen en stampvoeten, leidt – als altijd – tot zelfcensuur.

Dit artikel in het Parool is het tigste stuk wat over deze posters geschreven wordt.

Het tigste stuk.

Ditmaal heeft men een echte “specialist” van stal gehaald. Een gedragswetenschapper die zich “bezighoudt” met “veranderende patronen” en toevallig ook “training” geeft aan “ambtenaren” op “campagnegebied”.

Voor de zomer
Als het aan VVD en CDA ligt, die samen met D66, de Partij voor de Dieren en de Partij van de Ouderen de plannen van Musa steunen, wordt de campagne nog voor de zomer uitgerold.

Voor de zomer, zeg je?

WoW!

Da’s superindrukwekkend snel man!

Shirin Musa wil niet inhoudelijk reageren op de kritiek van Renes. “Ik ken genoeg deskundigen die iets anders beweren.”

“Deskundigen” in wat? Zoenende Moslima’s? Verzuiling? Regressie? Vrouwenonderdrukking? Puritanisme? Kuisheid? Reinheid? Posters?

IK ken inderdaad een deskundige in posters en die zou dit zeggen.

Fuck That Shit

Share