The FemiNazi’s Inherit The Earth (Met Christiaan Weijts)

, , Leave a comment

Dit is vrij bijzonder.

We zijn het namelijk weer ronduit eens met Christiaan Weijts.

En het is – verdomme – weer een hele leuke column.

Leest u even mee?

We duiken in de wereld van de FemiNazi’s.

feminazi-flag

NRC: Bikinitopjes voor de emancipatie.

Nu Albert Heijn een afgetrainde gigolo-hunk heeft ingehuurd om – wulps in de weer met wasverzachters, yoghurtbakjes en watermeloenen – de buik-billenbonus aan te bevelen, krijg ik ineens heimwee naar Harry Piekema. Ach ja, de nieuwe tijd, net wat u zegt. Groot-Brittannië gaat optreden tegen seksistische stereotypen in reclames. Spanje schrapt de kussende ‘rondemissen’ uit de Vuelta. Berlijn wil af van bloot op billboards. Parijs verbood dat al. In Cannes lanceerden bedrijven als Unilever, Axe en Dove een antiseksismealliantie: #unstereotype.

De entertainment- en reclame industrie weet niet wat ze overkomt!

The FemiNazi Social Justice Warriors are taking over!

En dat is wennen want “sex sells” (net als geweld en opulentie red.)

Het lastige aan reclamebloot is dat je het enerzijds kunt lezen als conservatief (het houdt traditionele patronen in stand, verlaagt de vrouw tot ondergeschikte; zo bezien is het verschil tussen bikinitopje en boerka flinterdun), en anderzijds juist als progressief (vrijheid, blijheid; het rekent af met benepen preutsheid). Daarin ligt de tragiek van dat ontstereotyperen. Het is ongetwijfeld progressief bedoeld maar krijgt vaak aartsconservatieve verschijningsvormen. Neem die Vuelta-vrouwen. Die krijgen voortaan ‘een rok tot over de knie’. God zegene die goeie ouwe refo-jaren.

Ik vindt die rondemissen echt super truttig.

Kijken jonge vrouwen zoveel Spaans wielrennen?

Gaat de zoveelste fucking hashtag echt iets uitmaken?

Shaking No Emoticon

De nieuwe tijd lijkt akelig veel op een stokoude. Dat ironische gezichtsbedrog treedt vooral op waar vooruitstrevendheid normatief wordt: zoveel centimeter naakt, zoveel procent mannen in kook- of wasreclames. Een hilarisch geval is dat van meerdere Angelsaksische onderwijsinstellingen die strafpunten geven voor het gebruik van woorden als ‘mankind’. Mens o mens, wat een misser – oeps! – menser. Ook ‘he’ of ‘she’ zou kwetsend zijn voor LHB’ers – oeps! – LHBTQWERTY’ers.

In datzelfde Engeland is het woord “Genius” verboden want het is “sexistisch”.

Klaarblijkelijk vonden vrouwelijke studenten het als honderden jaren vreselijk denigrerend om aangesproken te worden met of omschreven te worden als: “Genius”.

Veel vielen huilend in slaap in hun dorm room.

Reclames zijn mythen: ze spiegelen onze levens en vervormen die tot een gedroomd ideaal. Daarom is het goed dat ze af en toe de vaste rolpatronen doorbreken. Maar leg het niet op, sluit geen allianties of starre contracten, laat codecommissies geen sancties uitschrijven. Laat het speels, spontaan en in wisselwerking met de samenleving zelf veranderen. Elk reclamebureau dat straks een scriptje tikt waarin een vrouw staat te koken, moet zich verantwoorden, en kan in Engeland zelfs worden beboet. Terwijl zelfs in de meest geëmancipeerde wereld óók vrouwen koken. En af en toe óók lustobject zijn.

Helemaal eens.

Correct

En Christiaan?

Er schijnen zelfs vrouwen te bestaan die witte, heterosexuele, cisgender overlegpapa’s van middelbare leeftijd gewoon wel leuk vinden.

Net als de mannen. Sinds de Coca-Cola Light-break weten we dat elke doelgroep het lustobject krijgt dat hij verdient. Is onze buik-billen-trainer vooruitstrevend, een boegbeeld van ontstereotypering? Welnee. Op iets dieper niveau zijn die spotjes seksisme ten top, want de doelgroep is hier de vrouw. Volgens Albert Heijn doet moeder-de-vrouw nog altijd de boodschappen. Tjonge, wat valt die grootgrutter hier door de mensd! Nee, wat stevig gevulde bikinitopjes tussen de schappen, dat zou de emancipatie pas goed doen.

Ja en we moeten iets doen aan stoplichten.

Traffic Lights

Die figuurrtjes zijn overduidelijk male en dus een onderdeel van sexisme, onze verkrachtingscultuur en genderongelijkheid.

Alle stoplichten moeten vervangen worden met gewone, saaie, ronde bollen, groen en rood.

Meer weten over modern, intersectioneel “feminisme”?

Share
 

Leave a Reply