“Symbolish Geweld In De Mode” (White Guilt In Het Parool, met Karlijn Boersma)

, , 1 Comment

Heeft u weleens gehoord van FoA?

Het betekent First of August.

Het is een website waar je kleding kunt kopen.

Het site/merk wordt gerund door Karlijn Boersma.

Ze ziet zichzelf een beetje als een lifestyle guru met een mening over allerlei dingen.

Ze is niet zo gek als Gwyneth Paltrow, maar ze komt aardig in de buurt.

Ze blogt en ze runt een ehm… academy, kijk maar.

FoA. Academy is a platform for young intellectuals to connect fashion, cultures and social trends to sociological insights. By organizing lecture evenings young researchers can share their interesting research projects and a more in-depth perspective on fashion and style will be explored. The next edition of FoA. Academy will be held in the Salon of Stadsschouwburg Amsterdam.

Het staat er echt: young intellectuals.

Nod Yes Icon

Het lijkt mij dolle pret om een keer zo’n academy bij te wonen.

We beginnen de week met een ochtendje white shaming, white guilt en een vleugje white privilege.

Leest u even mee?

Parool: ‘Neem de ‘witte’ modewereld niet voor lief’.

Hoofdredacteur Karin Swerink van Vogue zei vorige week dat er weinig donkere modellen op de cover van haar magazine staan bij gebrek aan aanbod. Volgens lifestylejournalist Janice Deul worden altijd drie redenen aangevoerd als het gaat om donkere modellen. “Ofwel de adverteerders willen het niet, ofwel zwart verkoopt niet, en de allergrootste smoes naar mijn mening: ze zijn er niet.”

Och jeetje.
Dat klinkt vreseluk racistisch.

Ik werk al jaren in de mode en organiseer als socioloog FoA Academy in de Stadsschouwburg in Amsterdam; lezingavonden waar we de dieperliggende betekenis achter mode onderzoeken en toegankelijk maken voor een breder publiek. Tijdens een van de bijeenkomsten over ‘beautystandaarden’ in de mode raakten we dit thema ook. Natuurlijk maakt deze opmerking van Karin Swerink veel mensen boos. Zo wordt pijnlijk duidelijk hoe het machtssysteem, waarin racisme verweven is, diep genesteld zit in de mode.

Ik was niet boos, maar goed.
Racisme zit verweven in het machtssysteem wat weer genesteld in de mode zit.
Wat zorgelijk allemaal.

Wij, witte mensen, zullen de weerstand, het ­ongemak moeten onderzoeken en erkennen als structureel probleem van de samenleving.

Welke weerstand?
En welk ongemak?
En hoe is dat een structureel probleem?

Ik wil inzichtelijk maken hoe er in termen van ­socioloog Pierre Bourdieu symbolisch geweld plaatsvindt in de mode.

Symbolisch geweld in de mode.
Klinkt ehm.... belangrijk?

Karlijn is niet zo gek als Gwyneth Paltrow, maar ze voelt zich wel net zo belangrijk.

It's all about me

Zo wordt misschien duidelijk waarom de mensen die werkzaam zijn in het modeveld op een dergelijke manier denken of (on)bewust meewerken aan het in stand houden van dit soort systemen. Het is tijd dat dit doorbroken wordt!

Karlijn has a dream!

Modebedrijven, zoals de Vogue waar Karin Swerink hoofdredacteur is, maken deel uit van het grotere modeveld. Het veld kan met andere woorden een soort ‘wereld’ of sociale ruimte worden genoemd. Er vindt een continue strijd plaats in het veld en tussen velden. Die strijd gaat om de posities die mensen hebben in het veld, maar ook hoe velden zich tot ­elkaar verhouden. Door middel van je kapitaal, of ‘troefkaarten’ die je bezit in het veld wordt bepaald welke kracht of macht jij hebt en kunt uitoefenen. Dit kapitaal bestaat uit economisch kapitaal (geld), sociaal kapitaal (netwerk) en cultureel kapitaal. Op dit laatste wil ik specifiek ingaan.

Economisch, sociaal en cultureel kapitaal?
Dat heb ik eerder gelezen.

Cultureel kapitaal kan je helpen bij toegang tot een veld. Cultureel kapitaal is datgene wat je aan de ene kant meekrijgt in je opvoeding, van huis uit, en aan de andere kant leert door middel van educatie. Bourdieu beschrijft in zijn theorie dat sprake is van een dominante klasse die het onderwijssysteem bepaalt. Ouders uit deze dominante klasse voeden hun kinderen bewust en onbewust op met vaardigheden die aansluiten bij dit systeem. Op die manier hebben deze kinderen, met het cultureel kapitaal dat goed aansluit, meer kans op succes dan ­kinderen die ander cultureel kapitaal hebben meegekregen. En komen bepaalde mensen uit bepaalde klassen makkelijker op machtsposities terecht. 

Ander cultureel kapitaal?
Ik denk dat ze etnisch-religieuze mensen bedoelt.

Wat een geweldige analyse Karlijn.

White Privilege

Als we naar de modellenwereld kijken, kun je je dus ook afvragen waarom ‘ze’ (donkere modellen) er niet zijn, voordat je dit roept. Wellicht omdat ze niet het ‘juiste’ sociaal, economisch en cultureel kapitaal van huis uit hebben meegekregen om in dit veld op de juiste positie ­terecht te komen.

Het ligt aan hun ouders?
Ik wist het!
Ander cultureel kapitaal is vet kindermishandeling.
Zo wordt je nooit model!

Modellenbureaus, ook onderdeel van het veld, spelen hier dan ook een belangrijke rol en kunnen hier hun verantwoordelijkheden beter nemen. Bijvoorbeeld door meer donkere modellen in hun bureaus aan te trekken. Het Amsterdamse modellenbureau The Amazing Agency is een voorbeeld van een bureau dat dat goed doet. Ook een punt om over na te denken, voordat je roept ‘ze zijn er niet’.

Daar gaan we ook zeker over nadenken, Karlijn.
Rustig maar, hier neem je Ritalin.

Wist je trouwens dat je ook donkere popjes hebt, voor kinderen?

Dat helpt ook, las ik in het NRC.

Verder is het probleem van het modeveld dat een overheersende manier van denken wordt geaccepteerd. Door te breken met de vanzelfsprekendheid en voor lief genomen aannames die mensen gebruiken om de wereld eenvoudig te nemen voor wat die is, ‘wit’, kan het symbolisch geweld dat plaatsvindt worden blootgelegd.

White Privilege

'Wit' en 'symbolisch geweld' gaan heel goed samen, vinnik.

Het concept ‘symbolisch geweld’ van Bourdieu is eenvoudig gezegd een vorm van geweld waaraan de persoon die het ondergaat medeplichtig is, in dit geval de hoofdredacteur van Vogue.

De hoofdredacteur van Vogue is medeplichtig aan "geweld"?

Ritalin

Het is van belang om te breken met de ‘common sense’, de voor lief genomen aannames, als je de machtsstructuren bloot wil leggen. Maar de sociale werkelijkheid is complex en alles hangt met elkaar samen. Verschillende krachten spelen in het modeveld dus een rol en uit de posities van de mensen blijkt een duidelijke hiërarchie. De structuren die mensen zich (on)bewust eigen maken, worden van bovenaf opgelegd. In het geval van Swerinks positie is dat die van adverteerders, de grote modehuizen, de investeerders in het blad. Of je wil of niet, voor het voortbestaan van je blad ben je afhankelijk van wat deze machthebbers willen.

Die adverteerders zijn dus ook medeplichtig aan geweld!

Karlijn? Neem je pil.

Ik gooi er ondertussen even een slide doorheen, anders ratel je maar door en dan raakt iedereen de draad kwijt.

Symbolic Violence

Mooi he?

Die slide heeft Karlijn ook voor ‘r neus gekregen, op de Universiteit van Amsterdam.

Ze heeft ook een heel gaaf jaar studie in Nieuw Zeeland gedaan.

Betaald door Papa.

Afgelopen jaar, tijdens een van de lezingavonden, werd de opmerking gemaakt dat deze machthebbers, in dit geval adverteerders, als doel hebben dat we ons als consument/lezer spiegelen aan een beautybeeld, en dat we allerlei middelen nodig denken te hebben om dat te ­bereiken. “De industrie draait daarop,” werd er gezegd. “En wij als magazines zijn daarvan afhankelijk.”

Wow!

Echt? Dat werd er gezegd?

Door wie? Dronk die persoon muntthee met honing, toevallig?

Ook werd hier genoemd dat deze beautystandaarden van veelal witte en dunne modellen daarom van bovenaf wordt opgelegd en dat het salaris van de mensen bij de magazines hiervan afhankelijk is.

Nog Eens Wow!

Echt? Dat werd (ook hier red.) genoemd?

Door wie? Dronk die persoon alcoholvrij brier van een lokale brouwerij?

Donkere Nijntje

Je ziet ook de schrijnende, meetbare effecten van dat opleggen van die beautystandaarden.

Moslima’s kleden zich meer en meer uitdagend.

En bleken hun huid, verven hun haar blond.

Moslim mannen daten en trouwen, veelal met modellen en actrices.

Arme mensen. En dat allemaal van bovenaf opgelegd dus.

De aannames en zogenaamde objectieve en onderliggende machtsstructuren hebben altijd ‘wit’ centraal gesteld, de weerstand rondom ­’diversiteit’ wordt iets zichtbaarder vandaag de dag.

Niet alleen in de mode. Maar overal.

Nod Yes Icon

Daarom schreeuwt de televisie, ieder tijdschrif, ieder praatprogramma, iedere krant, ieder website, alle gekken op Facebook en alle gekken op Twitter, de machine Hollywood heet, alle modebladen en een waar internationaal leger aan celebrities dag in dag uit dat “diversiteit” helemaal super hot en fantastisch is. Waarom? Nou ehm gewoon, eh… daarom! Na de soundbite, speech, tweet of het artikel in het Parool, verdwijnt de celebrity en gaat terug naar zijn of haar self-important, detached and sanitized world of privilege, wealth and entitlement.

Of beter gezegd.

In een gated community vol stinkend rijke mensen is het makkelijk te brullen dat diversiteit heel belangrijk is.

Op de gracht is het reuze leuk om te brullen: “Vluchtelingen welkom”.

Die komen namelijk zeker niet naast jou wonen.

Het debat kan alleen gevoerd worden door naar het hele systeem te kijken, maar de mensen op prominente posities binnen het veld zijn hard nodig om het open te breken. Swerink lijkt deze taak op zich te nemen na de bak van kritiek die ze over zich heen kreeg. Via Instagram laat ze weten dat ze de commotie ziet als een ‘wake-upcall’ om diversiteit binnen de industrie te adresseren. Ik ben benieuwd naar haar plannen.

Het debat?

Ja u leest het goed.

Door dat ene zinnetje.

Kreeg de hoofdredactrice van Vogue de digital social justice warriors over ‘r heen.

Dat ene zinnetje was tevens een artikel vol self promotion waard van Karlijn.

En dat betekende direct contact met Karin Swerink, de geweldpleger.

En dat was echt een ‘wake-upcall’.

En de wereld is verbeterd!

En Karlijn? Jij ben dan benieuwd naar de plannen van Mw. Swerink en Vogue?

Wij zijn een beetje benieuwd naar je dosering.

Shoes Speak Louder Than Words

En voor de oplettende lezers?

Karlijn is niet zo gek als Gwyneth Paltrow, maar…

Karlijn is wel net zo blank als Gwyneth Paltrow.

#KarlijnSoWhite

Share