Republiek Kukenheim: “Het Is Hier Fantastisch!”

, , Comments Off on Republiek Kukenheim: “Het Is Hier Fantastisch!”

Onze kleine allerliefste is de hele dag en avond weg naar een verjaardagsfeestje. Dat is het zoveelste feestje; de jongedame is bijzonder populair en heeft er weer een hele rits vrienden bij. Achtste groepers, Papa, ik ga bijna alleen maar om met achtste groepers en middelbare scholieren, geen ukkies meer. Dat goed allemaal reuze goed uit want dat betekent dat ik lekker kan werken, trainen en wat bloggen.

Ik ga weer eens mijn licht laten schijnen op het jeugdbeleid – in den breedste zin des woords – van dit prachtige land, onze “lieve” hoofdstad in het bijzonder.

Leest u even mee?

Vegan

NU.nl: ‘Kinderen gezond leren eten verantwoordelijkheid van ouders’.

Really? You think?

Verreweg de meeste ouders (82 procent) vinden het hun eigen verantwoordelijkheid om kinderen te leren hoe ze verstandig eten.
Toch willen degenen met kinderen in het basis- of voortgezet onderwijs in meerderheid dat het hun kind ook gemakkelijker wordt gemaakt om iets gezonds te kiezen in school- en sportkantines en supermarkten.

Ik blijf bij mijn eerdere uitlatingen: als je geen chips, cola en andere ellende in huis haalt, of alleen sporadisch? Dan kunnen ze het domweg niet eten/drinken. Als je gezonde dingen in huis haalt? Dan eten ze dat vanzelf. Dus thuis valt het goed te regelen. Buiten de deur is dat niet zo heel veel lastiger. Die kleine van ons had recent een schooluitje en die haalde daar een broodje gezond, met sap. De rest had ze geen trek in want het was vlees en vette hap en dat doet ze niet als ze op stap is. Wat had ze anders gedaan? Even langs een kleine kruidenier lopen, Papa, die heb je overal!

De sportkantine is altijd vette hap en prik/suiker. Altijd. Ook toen ik naar sport ging als kind.

Wij vermijden daarom de sportkantine. Die is duur en weinig echte keuze.

Ook vinden ze bijna allemaal dat gezond eten goedkoper moet worden, blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum onder ruim duizend ouders van kinderen van acht tot zestien jaar.

Helemaal eens!

Nod Yes Icon

“Biologische” producten zijn vaak het duurst en dat is irritant.

Groenten en fruit vind ik niet duur.

Als je zelf sap perst en allerlei smoothies maakt is het echt spotgoedkoop, kost je een paar euro per week. Wij rossen er met – met z’n drietjes – zo’n 12-15 euro per week doorheen aan allerlei groente en fruit, bij het avondeten, als snacks en als pers en smoothies. Dat stelt niks voor. Als het beter weer wordt bezoek ik graag de markt, dan wordt het nog goedkoper.

“Wij vinden het heel positief dat zo veel ouders het als hun eigen taak zien”, zegt Roy van der Ploeg van het Voedingscentrum. “Maar daarnaast is het belangrijk dat kinderen ook op school voedselvaardigheden als koken of praktische kennis over gezond eten krijgen aangeleerd.”

Ja!

Wat een goed idee!

Laten we kinderen “op school” allerlei “voedselvaardigheden” gaan leren!

Want scholen hebben het helemaal niet druk en daar tijd voor en zin in red.

Als je echt arm bent en twee of meer kinderen hebt? Dan wordt al dat gezonde eten lastiger. Je zult goed moeten plannen want alles is duur.

Parool: Gezond eten sneller duurder dan ongezond eten.

De prijs van gezonde voedingsmiddelen als melk, eieren, fruit en noten is de afgelopen jaren in verhouding sneller gestegen dan de prijs van ongezonde voeding.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met het Voedingscentrum berekend.

In de afgelopen tien jaar ging de prijs van voedingsmiddelen die door het Voedingscentrum als gezond worden bestempeld met 22 procent omhoog.

Ongezonde producten stegen in die periode in doorsnee met 13 procent. Producten als ijs, snoep en suiker werden in de meetperiode zelfs goedkoper.

Je kunt als je echt arm bent dus een trade off maken. Jij eet “ongezond” en je zorgt dat je kids “gezond” eten.

Als je het koude weer wilt trotseren en je gaat naar de markt wordt alles ineens veel goedkoper. Je zou op de markt voor de hele week een gezond dieet voor meer personen moeten kunnen scoren voor niks.

Ik ben lui en doe de markt alleen bij “goed” weer. Dat betekent geen regen of keiharde wind en het moet niet koud zijn.

Maar goed, allemaal fantastisch nieuws tot nu toe. Ouders vinden dat ze hun kinderen gezond eten moeten geven en gezond eten is weliswaar duurder, maar daar valt een mouw aan te passen.

Dat gezond eten (plus gezonde levensstijl met voldoende beweging en nachtrust) is nodig voor van alles bij kinderen: hun groei, hun bloedsomloop, hun lymfestelsel, darmflora, skelet, gebit, lever, nieren, you name it. Dat gezonde eten helpt bij de ontwikkeling van kind naar jong volwassene. Verreweg het belangrijkste orgaan van die kinderen is hun hersens. Die hersens moeten groeien en gestimuleerd worden, want ze moeten straks aan de bak op een 0 uren ZZP contract in onze geweldige informatiemaatschappij. Het juiste onderwijs wordt dan heel belangrijk. Hoe staat het daarmee?

Welnu wij wonen in Republiek Kukenheim, ook wel bekend onder de naam “Amsterdam”. In Amsterdam is “de overheid” – al jarenlang – de grootste werkgever. Daarna volgt de financial sector. En dan volgen spelers als Manpower en weetikveel. Tijdelijke werkverschaffers en detacheringsbureau’s en payrollers, die diensten verlenen voor ZZP’ers. Amsterdam is afschuwelijk duur om te wonen en bij “de overheid” verdien je veel te weinig. Er wordt dus al jaren geklaagd dat brandweermannen (en vrouwen en <vul zelf in>) en politiemannenmensen de stad niet meer kunnen betalen. Voor leerkrachten in het basisonderwijs is dat helemaal niet te doen. Dat is reuze zielig, maar het is niet anders zou je dan denken?

Shaking No Emoticon

Wij gaan een Communistische Heilstaat stichten waar “overheidspersoneel” als het ware verheven wordt boven normale burgers.

Als jij een civil servant bent?

Dan ben jij bijzonder!

Dit is al jaren gaande bij de sociale verzekeringen. Als jij ontslagen wordt, krijg je 3 maanden zoveel procent en daarna maximaal 75 procent van je laatste maandsalaris. Dat krijg je maximaal 24 maanden of zoiets. Als jij echter een leerkracht bent? Dan krijg je volle mep WW! Je krijgt je salaris gewoon doorbetaald. Da’s niet helemaal eerlijk, want je kreeg ook al dik 3 maanden betaald vakantie.

Recent is besloten om leerkrachten een extra reisvergoeding te geven zodat ze wel in Amsterdam blijven werken (en geld uitgeven) als ze ver weg wonen.

Ook dat is niet eerlijk want er zijn zat tandartsassistenten, die ook niet veel verdienen, en zich bont en blauw betalen aan reiskosten.

In Republiek Kukenheim gaan we a la Josef Stalin een soort speciale arbeiderswijken voor leerkrachten oprichten.

worker-paradise

(Er is een engelstalige versie van de poster, zoek op image en je komt er wel red.)

Parool: Amsterdam reserveert woningen voor jonge docenten.

Het. Staat. Er. Echt.

Nu hebben wij het meegemaakt in groep 6. Leerkracht overspannen, die vent was al maanden aan het flippen. Vervolgens kreeg de jongedame drie (3) maanden lang geen, of onregelmatig les. Je moet dan denken aan ‘doe maar wat voor jezelf’, ‘vrijwerken’, ‘hangen in de gymzaal’ en verdeeld worden over andere klassen. Het was een ramp. Ik ben haar dus zelf les gaan geven met software van Junior Einstein. Dat pakte prima uit, want ze bleef op niveau. De zomervakantie heeft ze toen 1x per week bijles gehad van een hele aardige meid via bijlesnetwerk. Op die manier begon ze toch helemaal gereed aan groep 7.

Het vreemde is dat ik – in die periode – op tal van websites leerkrachten tegenkwam met veel ervaring die dolgraag aan de slag wilden, al was het maar voor een paar uur per week.

Die leerkrachten waren dus gewoon ruim beschikbaar en niet aan het mekkeren over reiskosten of een woning. Het lag echt aan de school dat ze geen vervanger konden vinden. We kregen van de directie te horen dat er een “speciaal proces voor was” wat via de “overkoepelende administratie van meer scholen liep”.

Oh jottem!

In eerste instantie gaat het om honderd woningen, bedoeld voor jonge leraren, zo maakt het gemeentebestuur vrijdagochtend bekend. Op deze manier moet het voor jonge onderwijzers aantrekkelijker worden om in Amsterdam te gaan werken. Eerder dienden D66, PvdA en Groenlinks een motie in, om het stadsbestuur te manen de voorkeursregeling voor leraren mogelijk te maken. De onderwijzers die voorrang krijgen, komen te wonen in een van de complexen voor jongeren en statushouders in Amsterdam, zoals in Riekerhaven. gemeente gaat in overleg met de scholen bepalen aan welke criteria docenten moeten voldoen om voorrang te kunnen krijgen en of de regeling gaat gelden voor het basisonderwijs en/of middelbare scholen.

“We zien dat starters uit de sociale en maatschappelijke beroepen een te kleine portemonnee hebben om in de stad te wonen,” zegt wethouder Laurens Ivens (Wonen).

Een prachtig initiatief. Statushouders, “jongeren” en civil servants allemaal knus bij elkaar.

Gebrek aan leerkrachten
Amsterdamse scholen kampen al maanden met een groot gebrek aan leerkrachten. Als de gemeente niets doet, zal dat tekort oplopen tot 415 basisschooldocenten in 2020, waardoor 12.000 kinderen dan geen meester of juf hebben. De voorrangsregeling is onderdeel van een actieplan om het tekort aan te pakken. Eerder deze maand trok het college 700.000 euro uit om reiskosten van leraren te vergoeden. Veel docenten wonen buiten de stad. Ook kunnen ze parkeerplaatsen onderling verdelen. “Met deze maatregelen willen we het voor leraren aantrekkelijker maken om in Amsterdam les te geven,” aldus wethouder Simone Kukenheim (Onderwijs)

Allemaal prachtig.

Maar oneerlijk tegenover tal van andere professionals die minstens zo belangrijk zijn, voor de stad en voor kinderen.

Daarnaast moeten we hier het volgende meewegen.

Je lokt er een paar honderd met die reisvergoeding en je lokt er 100 met woningen.

En? Zijn die allemaal hartstikke goed? Geen eentje wordt overspannen?

En dat is iets wat voor geen ene ruk wordt meegewogen. Wat je wilt is goede leerkrachten. Solide, stabiele, stevige, moderne, progressieve, leuke, charmante mensen die kinderen echt weten te “onderwijzen”. Je wilt niet van dat soort slappe agoog-sociale-wetenschappen kneusjes die vreselijk zwak ende broos zijn en uiteindelijk “knappen” en lekker een jaar thuiszitten met burnout op hun 27e, of 34e. In Republiek Kukenheim is “overheidsdienst” zaligmakend. Het maakt niet uit hoe waardeloos jij je werk doet, als jij voor die overheid werkt? Dan Deug jij met een hoofdletter D. En als jij in het onderwijs werkt? Dan ben je praktisch een heilige. En da’s gek, want de meeste leerkrachten zijn waardeloos.

Dit kunt u thuis zelf toetsen.

Doe je ogen dicht.

Adem rustig in door je neus.

En denk aan al je leerkrachten, van de eerste klas lagere school, t/m je diploma middelbare school.

Doe daarna hetzelfde voor je vervolgopleiding.

En?

Memorabele, geweldige, fantastische mensen, stuk voor stuk een bron van inspiratie, wijsheid en enthousiasme?

Bitch Please

Natuurlijk niet!

De meeste zul je niet meer herinneren – hoe heette die teringlijer van biologie ook alweer? – het gros zal waardeloos, irritant, streng en vervelend geweest zijn.

Als ik mijn “onderwijs” onder de loep neem?

Dan zitten daar welgeteld… drrrrriiie (3) leerkrachten tussen die echt leuk en interessant waren: Geschiedenis, Engels en Rechtsfilosofie.

Ik heb dan “les” gehad vanaf 5 jaar oud t/m 21 jaar oud of zoiets. Da’s 1 leerkracht kleuterschool, 6 leerkrachten lagere school, een stuk of 15 leerkrachten middelbare school en een hele rits hoogleraren en AIOs aan de UvA. Ik schat het totaal aantal leerkrachten op 30. Van de 30 zijn er drie echt leuk en noemenswaardig zoveel jaar later. Da’s tien (10) procent (%) mensen. Dat betekent dat negentig (90) procent (%) absoluut waardeloos was of zo onzichtbaar dat ik hun naam niet eens meer weet.

De voorrangsregeling voor docenten is een proef en als die goed uitpakt zal Amsterdam ook woningen reserveren voor mensen die in de zorg, jeugd of bij de politie werken. Ook deze beroepsgroepen komen moeilijk aan een huis in Amsterdam.

Zorg, Jeugd en Politie.

“Jeugd” is de allerleukste.

Dat betekent dat de Jeugdkruisvaarders van Amsterdam moeite hebben met het vinden van hun huis en met het vinden van parkeerplekken.

Het gaat direct mis met al die nieuwe leerkrachten.

Don't Think 02

Parool: Nieuwe Amsterdamse docenten leren meer over burgerschap.

Opnieuw: Het. Staat. Er. Echt.

Op de Amsterdamse lerarenopleidingen wordt komend jaar meer aandacht gegeven aan het vak burgerschap.

Studenten van de Hogeschool iPabo, Hogeschool van Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit zullen meer onderwijs krijgen in de verschillende lesmethoden voor burgerschapsonderwijs.

Met dat schoolvak moeten ze scholieren op de basisschool, middelbare school of het mbo leren hoe zij actief kunnen bijdragen aan de samenleving. Begrippen als democratie, mensenrechten, sociale verantwoordelijkheid en normen en waarden komen aan bod.

Mensenrechten lijkt mij een goed idee, maar er is al ieder jaar een mensenrechtenproject op school.

Sociale verantwoordelijkheid, normen en waarden?

Die ga je leren van de staat? Van de overheid?

Fuck That Shit

Kinderen lopen achter
Volgens wethouder Simone Kukenheim (Onderwijs) kunnen de leerling-docenten het extra onderwijs goed gebruiken. Dat vermoeden werd onlangs bevestigd door een groot internationaal onderzoek naar burgerschapsonderwijs, van de Universiteit van Amsterdam en het Kohnstamm Instituut.

Daaruit bleek dat Nederlandse scholieren wat betreft burgerschap ernstig achterlopen op kinderen uit andere landen – terwijl het vak al sinds 2006 op het curriculum staat. Vooral de lesmethodes bleken dat te veroorzaken.

Vreemd is dat?

Ik kreeg van die apen van het Hoog Risico (en Expertise) Team van de Raad voor de Kinderbescherming juist te horen dat je niet over mensenrechten met je kind moest praten en al zeker niet over de rechten van kinderen of het lot van kinderen. Als je dat doet? Dan zijn mijn dochters “belangen in gevaar”. Hier lees ik echter dat dit soort thema’s heel belangrijk zijn omdat kinderen achterlopen vanwege allerlei waardeloze lesmethodes voor dit flutvak. Misschien is het een idee dat school zich richt op lezen, schrijven, rekenen, redeneren, geschiedenis en dat soort zaken. En dan doen wij helemaal zelf de normen en waarden wel.

Debatten
Nederlandse docenten houden zich te vaak vast aan boeken, terwijl Noorse, Deense of Finse kinderen tijdens excursies of debatten leren wat het inhoudt om een goede burger te zijn. Ook de Nederlandse kinderen bleken ontevreden over het vak. Zo voelden ze zich vaak niet vrij om kritisch te discussiëren.

De vraag is: willen we dat? Willen we dat “onze” Nederlandse kinderen net zo onderwezen worden als Denen, Noren en Zweden over dit enorm belangrijke vak?

Even op een rijtje. Het gaat geweldig met de jeugd in Republiek Kukenheim. Ze eten gezond (dankzij hun ouders), maar helaas is dat gezonde eten veelal te duur (dankzij het bedrijfsleven en horecaondernemers). Er zijn te weinig leerkrachten waardoor veel kinderen geen juf of meester voor de klas hebben, maar die trekken we aan met gunstige deals omtrent reizen en wonen. Die leerkrachten gaan zich vervolgens vol overgave en integriteit bezighouden met de vele tekortkomingen van de kinderen in Republiek Kukenheim, namelijk: burgerschap. Onze kinderen begrijpen niets van normen en waarden en zo.

Als we die normen en waarden van staatswege nu in hun hoofd weten te stampen met een vak waar ze (meetbaar) geen zin in hebben?

Dan komt het allemaal goed.

Toch?

rainbow-nietlezen

Parool: Tieners en jongvolwassenen lezen weer minder.

Nee toch?

De daling is vooral sterk onder tieners en jongvolwassenen. Wel wint papier het nog altijd van beeldschermen.

De afname van het aantal lezende tieners (van 65 procent in 2006 naar 40 procent in 2016) en jongvolwassenen (van 87 procent naar 49 procent) is volgens SCP-onderzoeker Annemarie Wennekers een ­zorgelijke trend.

Komt door het internet en die telefoons, wedden?

Informatiesamenleving
“Leesvaardigheid is belangrijk in een informatiesamenleving waarbij we vaak met tekst te maken hebben. We weten van lezen dat het iets is wat je moet leren én moet bijhouden om het goed te kunnen blijven doen.”

Ja net als de koelkast schoonhouden, anders bederft er van alles en krijg je schimmels en ziekten en zo.

De oorzaken van de ontlezing zijn niet eenduidig, aldus Wennekers. Dat tieners minder lezen dan volwassenen is van alle tijden, omdat ze in deze levensfase vaak andere dingen hebben.

Internet en hun telefoons!

“Bij de groep daarboven, de jongvolwassenen van 20 tot 34 jaar, is het minstens verontrustend. De afname is ontstaan door een mix van factoren, waaronder tijdsdruk. Tieners en jongvolwassenen hebben het druk met andere dingen en gebruiken ook meer sociale media.”

Ik zei het toch!

Jong aanleren
Wat dat betreft is het ook een generatiekwestie. “De ouderen van nu zijn opgegroeid in een tijd dat lezen de belangrijkste media-activiteit was, en wat je jong aanleert, houdt stand. Veel minder jongeren lezen, maar misschien is het opbeurend dat als tieners eenmaal lezen, ze daarmee in tijd nauwelijks anders doen voor ouderen. Het gaat er dus echt om dat je ze aan het lezen krijgt.”

Deal, doen we!

Misschien kunnen we het een onderdeel maken van “burgerschap”? Dan leren dwingen we die kinderen gewoon om te lezen omdat het zo een goed burger betaamt? Goede burgers lezen! Zo! Misschien moeten we ze dan ook leren dwingen om bepaalde dingen te lezen, zo van: Goede burgers lezen het Parool en niet Voetbal International!

Het SCP baseert zich op gegevens van meer dan 11.000 Nederlanders die hun tijdsbesteding in algemene zin en mediatijdssbesteding in het bijzonder hebben bijgehouden.

En? Wat voor “media” wordt de meeste tijd aan besteedt? Is het nepnieuws? Of is het entertainment, lifestyle, sport?

Ondanks het grote digitale leesaanbod lazen Nederlanders in 2016 31 van de 50 minuten gemiddeld op een dag van papier. Maar ook daar is een daling zichtbaar: in 2013 was dat nog 36 minuten.

Awww…

Dus: ze eten gezond, maar dat eten is duur. Ze krijgen dubieus onderwijs, door slecht gemotiveerde mensen al decennialang. En ze lezen te weinig want ze hebben leukere dingen te doen online, met hun telefoons.

Wat ik een beetje mis in al deze artikelen?

Hebben kinderen het naar hun zin? Zijn ze gelukkig?

Ik lees vooral gedram over wat kinderen allemaal moeten.

In Republiek Kukenheim heb je als kind vooral verplichtingen.

En als je dan klaar bent met al dat geweldige onderwijs en tjokvol burgerschap zit?

Dan kun je aan de bak als ZZP’er, op een 0 uren contract, met een dikke studieschuld zonder kans op een huis.

Klinkt goed.

Share