Radicale Vernieuwing Middels Werkzame Elementen: De Flexwerkende Jeugdkruisvaarder

, , 1 Comment

Mobile Jeugd”zorg”: Werken “in de wijk”.

We hebben kunnen lezen dat Claire Vlug, Directeur Jeugbescherming Amsterdam, sinds haar intrede allerlei radicale (sociale) vernieuwing heeft gebracht.

Claire is een true leader.

En true leaders innovate.

Wat houdt al die geweldige radicale vernieuwing dan precies in?

Niet bijzonder veel.

Shaking No Emoticon

Het bestaat eigenlijk uit slechts twee (2) werkzame elementen:

1.) Een (1) “centraal” aanspreekpunt. Dat betekent concreet dat die etnisch-religieuse MBO meisjes een soort projectleiders worden. Ze worden managers niet alleen van dat “gezin” maar ook van de diensten daaromheen (Spirit, Altrawhatever). Hoe dit uitpakt laat zich raden. Deze meiden zijn ill-equipped om wat dan ook te “managen” . Deze meiden kunnen zichzelf niet uit een papieren zak vechten. Ze hebben er de tools niet voor en kennis of kunde op het gebied van organisatie of management ontbreekt op alle fronten. Communicatie wordt key als je zoveel partijen en meningen moet “managen” en we hebben gezien hoe de gemiddelde Jeugdkruisvaarder communiceert.

2.) Alle medewerkers worden flexwerkers. Geen vaste kantoren en bureaus meer. Er zal een kantoor blijven, met een soort open space met hot-desks, waar je lekker af en toe kunt komen buurten, printen, af en toe een leuke catch-up of meeting kunt hebben en uiteraard bonnetjes inleveren, maar… geen eigen bureaus meer. Die meiden moeten “de wijk in” en dat betekent mobileDe etnisch-religieuse meisjes hebben daarom allemaal een heule mooie telefoon gekregen en een tablet of laptop.

Laten we samen eens nader beschouwen hoe dat in de praktijk uitpakt.

Dit is een vreseluk leuk interview met het meisje wat zoveel problemen had met de nietjes.

SlimK1nd presenteert: Meet Mevrouw Nietjes.

GezinsManager Jeugdzorg: Wie gaat er in 2015 aan de bel trekken?

Het meeste is de standaard drivel. We doen het allemaal geweldig goed en we werken allemaal geweldig samen.

We hebben de aardse perfectie vrijwel bereikt.

Maar dan dit.

Denkt u dat de hervorming van de gemeente Amsterdam het systeem beter gaant maken?

“Dat vraag ik me af. Het is voor mij op dit moment nog onduidelijk wie er wanneer aan de bel gaat trekken en waar een gezin heen gaat. Als een leraar een kind ziet met problemen, waarschuwt hij dan iemand van een wijkteam of gaat hij direct naar ons? Gaan wij alleen voor de gezinnen zorgen die verplichte hulp krijgen of ook voor andere gezinnen? Ik ben bang dat het onduidelijk wordt wie de leiding heeft over een gezin. En ik hoop dat een gezin niet eerst een jaar bij een wijkteam blijft hangen voordat het bij ons komt.”

En hier zien we punt 1.) dus ineenstorten. Er is zogenaamd een (1) aanspreekpunt en dat zou dan de GezinsManager moeten zijn, maar de GezinsManager geeft dan eigenlijk direct toe dat het haar niet geheel duidelijk is dat dit ook echt haar verantwoordelijkheden zijn. Er wordt beweerd dat er geweldig goed wordt samengewerkt. Dat lijkt hier beslist niet het geval.

Laten we dat Flexwerken eens nader beschouwen.

Krijgt u een nieuwe plek inop het hoofdkantoor?

“Nee, alle gezinsmanagers worden flexwerkers. Daar zie ik tegen op. We krijgen een laptop en daarmee kunnen we overal werken, maar ik weet niet waar ik tussen huisbezoeken heen kan. Dit werk raakt me vaak persoonlijk en ik wil dat niet in mijn huis hebben. Plus: als ik nu even wil overleggen over een lastig geval, draai ik mijn stoel om en heb ik drie collega’s waarmee ik kan overleggen. Nu moet ik ze via Skype proberen te bereiken.”

Okay dus “onduidelijk”, “ik ben bang”, “onduidelijk”, “wie heeft de leiding”, “ik hoop”, “ik zie er tegenop”, “ik weet niet”, “raakt mij persoonlijk”, “wil ik niet in mijn huis hebben” en “proberen te bereiken”?

Dat boezemt direct een hoop vertrouwen in.

Maar belangrijker….

Nod Yes Icon

Ja!

Het staat er echt.

Zo’n laptop in ‘r huis dat vindt ze heel erg eng ende naar. We moeten hier even in de waanzin meegaan. Deze Jeugdkruisvaarder is zo vreseluk betrokken dat de digitale dossiers van al die kwetsbare kinderen op haar laptop in huis al de nodige problemen veroorzaken. Als ze die laptop op tafel ziet staan, of in een tas naast ‘r bed? Dan ligt ze wakker van al die kwetsbare kinderen, hun leed, hun aspiraties. Die laptop is vreseluk confronterend.

Dat wordt huilen.

En stoepkrijt.

Huilen Icon

De belangrijkste passage is dit:

"Plus: als ik nu even wil overleggen over een lastig geval, 
draai ik mijn stoel om en heb ik drie collega’s waarmee ik kan overleggen. 
Nu moet ik ze via Skype proberen te bereiken.”

Dat lees je goed.

Vertrouwelijk. Juridsch. Medisch. Jeugddossier en betrokkenen worden besproken op Skype !

Laugh Head Off Icon

Are. You. Fucking. Insane?

Yes, that’s right. 

De Jeugdkruisvaarders zijn dol op die telefoontjes.

Bij een eerste huisbezoek vragen ze naar je “06” of je “ID”.

Nee.
Geef mij je kaartje maar.
Dan mail ik je.
Dan heb je meteen mijn email-adres.

Email?

Dus niet ehm… appen?

De meiden willen WhatsAppen, Skypen, Viber, Telegram etc.

Die willen spelen met die leuke telefoons.

De meiden werken ook “in de wijk”. Dat betekent dat ze na “huisbezoek” even langs een Coffee Corner wippen en daar even op een onbeveiligde open wireless inloggen en mails checken, administratie doen etc. Lekker kopje rooibos-thee en een meergranen bol met biologische kaas en rucola en dan op naar het volgende “huisbezoek”. Even lekker neerploffen bij een wifi hotspot in het Oosterpark, beetje administratie, beetje dossier bijhouden, beetje appen… dan een catch-up met een vriendin met een ijsthee met limoen en dan lekker op de fiets weer “de wijk in”.

Vertrouwelijk. Juridisch. Medisch. Jeugddossier.

Open wireless. Wifi Hotspots. Apps.

En… al jarenlang… geregeld … dicht bij mijn laptop in de buurt.

Laten we eens wat paniek zaaien.

Danger Ahead Sign

Weet je wat voor werk ik doe?

Nou… ik werk (gek genoeg) niet voor een drugskartel.

Ik doe cloud-based data collection vanaf Android devices.

Da’s een hele mond vol.

Da’s data collectie vanuit de cloud van telefoons, tablets etc.

Hoe gaat het gemiddelde MBO meisje met ‘r telefoontje om?

Nou?

Al die leuke Jeugdkruisvaarders… grondpersoneel, TeamLeiders, Directieleden, Klachten-commissies, zelfs Dokter Jeugdkruisvaarder?

Ze zijn allemaal dicht in de buurt van mijn laptop geweest met die leuke telefoontjes.

Nod Yes Icon

Als…

Ik zeg als…

… ik kwaad in de zin had?

***

TBC Sign

Mw. Nietjes gaat in 2015 niet aan de bel trekken.

Ze werkt er dan al niet meer.

De nietjes… en die enge laptop in ‘r tas naast ‘r bed werden haar teveel.

She will be missed.

SlimK1nd bedankt Mw. Nietjes voor de uiterst prettige samenwerking.
Na al die jaren werd ze zoveel meer dan een GezinsManager.
En ik zoveel meer dan "de client".
Ik heb echt het idee dat we samen gegroeid zijn.
Share