Over Mindfulness (En Geurkaarsen)

, , Comments Off on Over Mindfulness (En Geurkaarsen)

Wij gaan verder met SlimK1nd Lifestyle, towards a more healthy and wholesome you!

De meeste lifestyle blogs verkondigen een evangelie van rust, kalmte, gezondheid ende gelukzaligheid. Daarna gaan ze producten aanprijzen. Geurkaarsen, woondekens en lekkere kussens of handige dingen voor in de keuken. Alvorens je met geurkaarsen kunt beginnen moet je eerst zweverig genoeg zijn.

kaars

Ik ga daar vandaag een voorzichtig begin mee maken.

Dit zijn de eerste babysteps into Mindfulness.

Wat is “mindfulness”?

Het is een soort verzamelnaam voor vormen van meditatie. Er zijn allerlei vormen van mindfulness.

Dit is een eerste leuke mindfulness oefening die je tevens met kinderen kunt doen.

Je gaat tegenover elkaar zitten, of alleen en je denkt aan een leuk restaurant, of je oude klaslokaal. Je doet je ogen dicht en je ademt rustig in door je neus en uit door je mond. Je maakt je hoofd leeg en je “bezoekt” dat restaurant, of dat klaslokaal. Met je ogen dicht, in je hoofd “wandel” je rustig door die ruimte. Je bekijkt muren, tafels, dingen aan de muur, je “snuift” de geur op, bekijkt de menukaart of het schoolbord.

De hele “oefening” hoeft niet meer dan 5 minuten te duren. Als je het samen met een kind doet is een leuk restaurant, of een leuk speelpark, een prima “locatie”.

Als je na 5 minuten je ogen weer open doet ben je helemaal rustig, kalm en uiterst geconcentreerd.

Als je het wat vaker wilt doen kies je gewoon andere “locaties”.

Als je het wat langer wilt doen? Dan kies je het huis van oma, of een tante, of je vorige adres; een plek waar je vaak met kind geweest bent. Je kunt dan meer details in je hoofden verkennen en wel 10-15 minuten rustig ademhalen en je hoofd leeg maken.

Dit is tevens een goede oefening om te doen voordat je begint met je workout, hetzij krachttraining, hetzij fitness.

Je hoofd is dan leeg en je bent echt rustig, dus sport je lekkerder.

Ik zou zeggen: probeer het eens, het kan geen kwaad. Als je het wat vindt? Google dan Mindfulness en zoek wat leuke oefeningen voor jezelf (en kinderen) op.

Als je dat een paar keer per dag doet, of een periode langer op een dag? Kom je heerlijk tot rust. Helpt tegen stress en je hebt meer focus.

Share