NRC Dossier Burnout: The Science Of Sleep

, , Comments Off on NRC Dossier Burnout: The Science Of Sleep

Oh geweldig.

Ik scan net door het NRC heen en kwam dit tegen.

burn-out

Maar liefst vier (4) lange artikelen over burn out en meer in het “burn-outdossier”.

Ik vind “burn-outdossier” trouwens heel gek gespeld en dat vindt meneer Google ook want die zet er zo’n rood kringeltje onder en dat betekent meestal dat het niet goed is.

Ik heb zelf – jarenlang – achterlijke uren gewerkt, veelal voor hele domme mensen, maar gelukkig met hele prettige mensen. Als je lange dagen draait, met deadlines en veeleisende klanten word je moe, ziek, zwak, gestresst etc. Als je vervolgens thuis ook nog eens een heel druk schema hebt met kinderen, partner of ex, of bijvoorbeeld zieke, bejaarde ouders wordt het leven helemaal spannend. Ik werkte vooral door. Na verloop van tijd was de motivatie niet echt meer dat “het af moest” of dat ik “het zo leuk vond”. Nee. Het werd meer zoiets van: “Als ik het niet doe? Dan wordt het een teringzooi”. Ik werkte in een internationaal team en dat betekent dat er – op alle tijden van de dag – altijd wel iemand wakker is en dat er altijd wel ergens problemen zijn die om een oplossing of aanpak vragen.

Ik ben erachter gekomen dat slaap echt heel erg belangrijk is.

Als je regelmatig slaapt, en voldoende slaapt?

Dan kun je de hele wereld aan.

Tot net even na mijn 30e verjaardag sliep ik slecht, te weinig en onregelmatig. Ik merkte het ook aan alles. Moe, veel koffie nodig, kramp in mijn rug, nek, schouders en knokkels. Zelfs toen mijn dochter geboren was sliep ik slecht en onregelmatig. Ik paste werk ietsje aan. Ik was een weekendpapa, dus minder buitenlandse trips en zo min mogelijk werk in het weekend. De kleine kabouter vond het errug gezellig bij Papa, dus ze bleef hangen na het weekend. Kom jij mij dan uit school ophalen, dan kom ik vanavond weer hier slapen? Mijn ex vond dat allemaal prima. Het betekende echter 45min. heen richting school, dan 45min terug naar huis om te werken, dan ‘s middags koken en eten klaarzetten, dan meer werken, dan laat in de middag 45min heen die kleine ophalen en 45min terug. Daarna eten, kleine in bad en bed en dan dus doorwerken tot diep in de avond en dan de volgende “ochtend” ergens om 3u ‘s morgens je bed uit om dingen “in te halen” danwel “af te ronden”.

Vanaf 2011 ben ik daarom een stapje terug gaan doen.

Ik vond het allemaal echt niet leuk meer.

Ik leed beslist niet aan burn out, ik vind dat een beetje verzonnen term.

Ik was gewoon voortdurend moe en zag tegen een hoop dingen op.

Ik ben helemaal gestopt met buitenlandse reizen; ze zoeken maar iemand anders, ik ben geen 25 meer, zo spannend vind ik het niet.

We hebben school, sport en ander vertier dichter bij huis gezocht (en gevonden) zodat je niet voortdurend uren onderweg bent.

En ik ben gaan slapen.

Ik heb dit al eens eerder gezegd: gezond eten, sporten etc, is allemaal hartstikke goed. Als je echter niet, onregelmatig of slecht slaapt? Dan maakt dat allemaal geen ene ruk uit. Slaap is echt het allerbelangrijkste wat er is. Mensen die kampen met stress, zorgen, relatieproblemen, deadlines, schulden etc. slapen vaak heel slecht. Ze liggen te draaien, ze zijn aan het malen in hun hoofd, ze worden meermaals per nacht wakker. En dat is ook volkomen logisch. Als jij met allerlei problemen kampt, dan is lekker in je bed liggen slapen lastig te bewerkstelligen. Ik ben online gegaan en ben allerlei websites afgestruind waar ik tips ‘n tricks vond over slaap en een goede nachtrust. Er zijn talloze dingen die helpen; van oceaangeluiden tot medicatie. Wat ik zelf het prettigste vind is een zogenaamd “slaapritueel”. Een slaapritueel betekent dat je – alvorens je naar je bed gaat – een aantal stappen doorloopt; dingen die je altijd hetzelfde doet. Eerst alle troep in de keuken aan de kant, dan kind naar bed, dan lichten uit, dan kleedje voor de kat klaarleggen, dan tanden poetsen, dan balkondeur op een kier, dan je favoriete slaapkleding aan en hoppa je bed in.

Zelfs met dat ritueel wil het nog wel eens niet helemaal lekker lukken met de slaap.

Ik zet dan een documentaire aan met een saaie, nette Engelstalige stem.

De laptop kan ik toch niks van zien (want ik heb mijn bril niet op) en die valt na 10-15 minuten automatisch uit.

Ik val dan in slaap terwijl ik aandachtig naar die documentaire luister.

Een tweede truc die bij mij heel goed werkt is aftellen, achteruit tellen vanaf mijn geboortejaar, naar nul.

Ik ben geboren in de jaren ’70.

Ik ga liggen en adem in en uit terwijl ik aftel, heel rustigjes aan.

Tegen de tijd dat ik de babyboom van de jaren ’50 bereik slaap ik als een baby.

Mijn advies is dit: als je kampt met burn out verschijnselen?

Zorg dan dat je goed en regelmatig slaapt. Er zijn zat hele stoere mongolen die beweren dat ze het “makkelijk” redden op vier (4) uur slaap en dat ze ook gewoon op de bank kunnen slapen. Da’s allemaal reuze leuk maar wordt ineens een groot probleem als je ouder wordt dan 30-35. Acht (8) uur slaap is ideaal, maar met kinderen, werk, huishouden en partner is dat niet altijd haalbaar. Zes (6) uur slaap heb je echt nodig. Alvorens je allerlei self help books gaat lezen of de waanzinnige lulkoek van het NRC gaat doorspitten (waar je handige tips kunt vinden over een powernap op kantoor), alvorens je naar een dokter stapt en slaappillen gaat scoren? Zorg dat je goed slaapt. Verzin een eigen slaapritueel. Dat kan muziek zijn, of warme melk, of bepaalde wierook of inderdaad geluiden van een oceaan of knetterende kastanjes in een open haard. Het kan een favoriete pyjama zijn, of een heerlijk paar warme sokken. Als jij je dagelijks aan je slaapritueel houdt, ga je echt vanzelf beter en meer regelmatig slapen. Het klinkt saai, maar probeer het maar eens. Je zult zien dat allerlei zaken die je ervaart als “problemen”, allerlei kleine irritaties en vervelende zeurende pijntjes in gewrichten of elders, langzaam verdwijnen omdat je regelmatig en goed slaapt.

Ga online en zoek eens op slaaprituelen, of sleep rituals; er is een BERG aan handige informatie te vinden.

De volgende keer behandel ik dan the science of breakfast.

Tot slot: Wat je absoluut niet moet doen…. is dit soort waanzin.

Self styled lifestyle guru’s lullen namelijk altijd uit hun nek.

Prille Liefde Bij Het NRC (De Nieuwe Vlam Van Ykje Vriesinga Is Een ‘Wimp’ EN Een ‘Manchild’)

Share