“Nepnieuws vernietigt de maatschappij”

, , 1 Comment

Ik heb elders mijn licht laten schijnen op “nepnieuws”. Na een geweldige start in Amerika, is “nepnieuws” nu het knuffel-item van onze links-regressieve “media” geworden. Als je dit blog doorzoekt, zul je meer referenties tegenkomen. Nepnieuws is not-truthful, not factual news. Dat betekent dat vrijwel alle roddel- en celebrity rotzooi “nepnieuws” is. Alle UFO/aliens/conspiracy websites? Da’s ook allemaal nepnieuws.

Dat is echter niet het nepnieuws waar onze “media” zich al te druk om maakt.

NRC: Nepnieuws vernietigt de maatschappij.

Het staat er echt.

De uitspraak is van Dunja Mijatovic. Zij is in 1987 afgestudeerd in Sarajevo en daarna kwam die vreselijke oorlog in Joegoslavie. Na die oorlog is Dunja Mijatovic met EU subsidies een heuse media-specialist geworden. Ze is nu “verantwoordelijk voor media-vrijheid bij de OSVE”. De OSVE bestaat uit 57 landen, waaronder democratische en transparante bolwerken als wit-Rusland, Mongolie, Turkmenistan en Uzbekistan.

Het hele "artikel" is vooral huilen en stoepkrijt. 

Vroeger was Dunja een strijder tegen censuur – want dat had je vroeger veel – maar tegenwoordig wordt Dunja’s tijd vooral opgeslokt door belangrijkere zaken:

Het tegengaan van nepnieuws en propaganda “op” Internet.

Thought Police

Het is zonder meer schattig dat de OSVE, Dunja… en het NRC denken dat dit kan.

“Op” Internet kun je namelijk helemaal niets tegengaan.

De reden?

Web 2.0

Zoals je kunt lezen is het hele idee een beetje dat alles en iedereen content (inhoud) kan maken, produceren en dan “op” Internet zetten.

Of dit nu gebeurt door de New York Times, Cunt Bitch Magazine of door SlimK1nd, maakt geen donder uit.

De NYT produceert content en als je daar met een stofkam doorheen gaat, dan zul je zien dat de NYT beslist geen perfect record heeft wat betreft de “waarheid” van hun “nieuws”.

Journalisten interpreteren situaties en rapporteren die vervolgens met hun eigen perceptie en bias alsmede de perceptie en bias van de redacteuren, de uitgevers, de eigenaren en de vreselijk belangrijke adverteerders. Judith Miller van diezelfde New York Times kwam met een hele reeks content over de Weapons of Mass Destruction, die allemaal voor geen ene meter bleken te kloppen. Ze kreeg die content dan ook “gelekt” van het Witte Huis. De New York Times produceert dus geregeld nepnieuws, maar dat zal nooit ofte nimmer als dusdanig bestempeld worden.

Shaking No Emoticon

Dunja moppert dan vooral veel over Rusland en Oekraine – vandaar de nieuwswaardigheid voor het NRC – en begint dan vooral haar eigen perceptie, achtergrond en bias te laten gelden. Dunja duikt lekker de identity politics in. Dunja is namelijk vreselijk bijzonder en speciaal, want zij komt uit voormalig Joegoslavie. Zij woonde in Sarajevo.

Haar achtergrond en etniciteit geven haar een uniek inzicht.

Dunja gaat dan vreselijk veel aan ons simpele NRC lezers uitleggen over Milosevic en de oorlog in Joegoslavie en propaganda in Sarajevo en Communisme en Nationalisme en zo. De media toen? Nou dat was allemaal niet best.

Daar weet Dunja, vanwege haar achtergrond en etniciteit heul erg veel van.

Nod Yes Icon

Wat Dunja (en het NRC) gek genoeg compleet vergeet te melden is dat Joegoslavie toch echt een Communistische dictatuur was zon’ dertig (30) jaar lang. Joegoslavie kende weinig vrijheden en media-vrijheid bestond zeer zeker niet. De diverse etnisch-religieuse groepen (Katholieke Kroaten, Bosnische Moslims en Orthodoxe Serven) werden min of meer in toom gehouden met allerlei verdeel- en heers-trucs door Maarschalk Tito en de Communistische Partij. Geheel volgens verwachting en voorspelling klapte alle diversiteit en tolerantie vrijwel direct na Tito’s dood uit elkaar. Dat leidde tot een etnisch-religieuse burgeroorlog, waar media (en propaganda) door alle partijen in het conflict – inclusief de NATO, de EU en de US – op vreselijke wijze misbruikt werden. Ik kan mij goed herinneren dat de regering en onze vreselijk vrije media her en der wat steekjes lieten vallen omtrent Srebrenica?

Volgens onze media was hetgeen er in Srebrenica gebeurde namelijk een echte genocide.

Het etnisch-religieuse karakter van dat conflict mag je echter niet noemen.

Het NRC is namelijk een kwaliteitskrant, die doen niet aan nepnieuws en stemmingmakerij.

Cart Propaganda

Zo heb ik in de afgelopen weken in het NRC gelezen dat houtkachels helemaal niet okay zijn en dat onthaasting “ons allemaal” gek maakt. Ik kwam een wazig verzonnen kerst-artikel tegen wat echt nergens over ging. Ik las gemopper over vuurwerk (en klagende lezers). Ik heb gelezen dat “hosselen” een kunst is. En ik las inderdaad een hele berg lulkoek over de Russen en “nepnieuws”.

Ik heb tevens gelezen dat het “beter” is als je een fiets huurt dan een waterscooter “als je op vakantie” bent. Daar heeft de lokale economie een stuk minder aan. Je kunt minder zien want alles duurt veel fokking langer. Het is ook een stuk gevaarlijker. En het maakt geen ene donder uit voor het milieu. Die ene taxi minder, die ene waterscooter minder? Dat stelt geen kut voor.

Shaking No Emoticon

Het is troep.

Het NRC produceert geregeld dergelijke content.

Als media consument is het juist fijn om zelf te bepalen welke content je wilt consumeren en dan zelf een mening te vormen over wat je er zoal van vindt.

Ik consumeer allerlei contentNRC, Politico, ZCommunications/Znet, the Independent, the Guardian, the Intercept_, the New York Times, the Washington Post, TheReligionOfPeace, Counterpunch, TomDispatch, Juan Cole’s Informed Comment, Asia Times, allerlei vormen van Tech nieuws en blogs, XKCD, GeenStijl, GeenPeil, Variety, CinemaBlend, Sam Harris, Parool, Chrome Unboxed en allerlei andere shit.

I mix and mash.

En daarna bepaal ik helemaal zelf  wat ik daar allemaal van vind.

Want ik ben een heel slim kind.
Ik kan heel goed lezen.

Luistert de regering?

„Zij moet duidelijker stelling nemen. Dan zijn burgers zich ervan bewust dat er allerlei gevaarlijke onzin circuleert. In Sint-Petersburg en Macedonië zijn werkplaatsen gevonden waar hatemails worden gefabriceerd of nepnieuws in elkaar wordt gezet voor de Amerikaanse of Europese ‘markt’. Waarom doen jonge mensen zoiets? Niet uit overtuiging, meestal. Ze doen het omdat ze geld nodig hebben. Niemand die er iets van zegt. Als regeringen deze trolls openlijk bekritiseren, krijg je een ander maatschappelijk klimaat. Eentje waarin journalisten minder hoeven vrezen voor intimidatie.

Een hatemail-werkplaats?
Help!!!!
Gevaarlijke onzin?
Och jeetje.
Moet ik al batterijen en blikvoer inslaan?
Bedplassen?

Even goed opletten allemaal?

Als jonge mensen lekker online aan het kloten en kutten zijn?

Dan moeten ze aangepakt worden door de regering.

Want de regering bepaalt welk nieuws, welke “onzin” zoal “gevaarlijk” voor ons is.

Journalisten voelen zich namelijk vreselijk “geintimideerd” door al dat nepnieuws en al die trollen.

De Persgroep wordt dan ook vreselijk angstig van Slimk1nd.

Free Speech Poster

In [voormalig] Joegoslavië begon de oorlog in de media jaren voordat het fysieke vechten begon.

Ehm... nee?
Het "fysieke" vechten?
De etnisch-religieuse waanzin?
Die begon honderden jaren geleden.
Toen had je nog geen media.
Alleen religieuze propaganda.

En dan komt het juweeltje.

Neem van mij aan: nepnieuws vernietigt de maatschappij.

Er is namelijk geen enkel, maar dan ook geen enkel, bewijs voor.
Dus dan moet je het maar even gewoon geloven...
... want Dunja zegt het.

Voortschrijdende ongelijkheid, etnisch-religieuse spanningen, het verdwijnen van vaste contracten, de stijgende huurpriijzen en huizenprijzen, miljoenen laagopgeleide, extreem religieuse vluchtelingen,  aanhoudende bezuinigingsmaatregelen, klimaatverandering, the war on terroreen stijgende zeespiegel, identity politics en de corrupte, technocratische waanzin die Brussel heet?

Allemaal top.

Maar nepnieuws?

Dat vernietigt de maatschappij.

Fake News Invasion

Save yourself ! Run for your lives !

Sinds we dit blog begonnen zijn heeft SlimK1nd zeker tien (10) keer artikelen naar het NRC gezonden; aan de Opinieredactie, de Binnelandredactie, de Buitenlandredactie, Eva Cukier, Anne Corree en Tom Meeus. We hebben geen enkele respons mogen ontvangen. Het kan de media-elite van het NRC geen ene ruk schelen wat je van hun “nieuws” vindt. Het NRC is namelijk een delivery vehicle for advertising. Het maakt geen fuck uit of je het NRC aandachtig leest, of je het leuk of interessant vindt, niets niet. Het NRC verdient hun geld namelijk aan adverteerders. Jij bent het product en je wordt via het NRC bij de advertenties gebracht.

Het idee is uiteraard wel dat je betaalt voor dat genot.

Media Corporations

In de diverse lidstaten van de OSVE zal de situatie min of meer hetzelfde zijn.

Deze gigantische multimedia bedrijven en de regering gaan bepalen welk nieuws “gevaarlijk” is.

Om de “vernietiging” van “de maatschappij” te voorkomen…

… en ons te beschermen….

…tegen onszelf.

Ministry Of Truth Logo

Oh is het al 19:00?

Aan tafel met Matthijs!

(Bij de StaatsTelevisie).

Share