Kritiek Op GeenPeil: Een Onvoltooid Technisch-Politiek Experiment, Een Zuinige Campagne

, , 1 Comment

Okay, ik heb een gezonde hoeveelheid paracetamol genomen.

Ik heb bruine boterhammen met ham en kaas gegeten.

Koffie gedronken.

Nul fokking zetels?

Nul?

Are you for real?

Dat is natuurlijk heel erg slecht.

We doen het een klein beetje beter dan Jezus (fokking red.) Leeft.

Jesus Lives!

En iedereen weet dat Jezus een sprookje uit het bronzen tijdperk is.

Kennen jullie Felix Rottenberg?

Dit is….

De SlimK1nd Rottenberg Repliek.

Waarom doen we het zo waardeloos kut deze verkiezingen?

Een onvoltooid technisch-politiek experiment, een zuinige campagne.

Door: Prof. Dr. SlimK1nd Rottenberg.

-*-*-*-*-*-

Platform.

Er is geen platform. Er is niets om mee te testen, niets om mee te spelen. Praten over software heeft geen enkele zin. Software moet je laten zien, mensen moeten ermee kunnen spelen, gekke dingen mee doen, etc. De kern van het GeenPeil experiment is dat platform. Dat platform had done and battle tested moeten zijn lang voor GeenPeil een “partij” werd. Doordat er geen platform is kunnen onze “stemkastjes” – weinig zinvols communiceren over dat platform. De vrijwilligers, het Leger des Peils nog minder. Ze hebben er immers ook zelf niet mee gespeeld en hebben (soms) onvoldoende technische kennis om meer specifieke technische vragen te beantwoorden.

Als dat platform je ruggengraat is zul je het niet alleen moeten bouwen, je zult het echt moeten verkopen (presenteren). 

Op deze manier is het een development project, een tech’s wet dream. 

Heftig bloggen over dat platform, nerdy gekke dingen publiceren was een optie geweest, maar op dat front gebeurde er vrijwel niets.

Hal 9000 transparent

Er waren tal van leuke Star Trek, Wargames, HAL 9000, Star Wars dingen denkbaar.

Dit digitale platform zal zeer zeker de techneut/nerd-wereld moeten aanspreken.

Dat is allerminst het geval.

De mockup, waar je drie (3) keer kon klikken (drie weken voor verkiezingen) was ronduit slecht.

Zelfs Kennisweb zou zoiets niet durven leveren.

Naam & Logo

De naam “GeenPeil” slaat nergens op in de huidige context. GeenPeil is een experiment in directe democratie. Inzage in 2e kamer stukken, mening vormen, zelf stemmen en de kamerleden voeren het uit. Wat heeft GeenPeil daarmee te maken? Waarom heten we niet Directe Democratie Nederland? Of Democratisch Platform Nederland?

Ook het logo is bijzonder onzorgvuldig gekozen. In de vorige GeenPeil Nee-Ukraine referendum context was een EU vlag met een kroontje natuurlijk reuze leuk. Als partijlogo is het echter onverstandig. Een EU vlag en een kroontje? Beide symbolen roepen beslist niet connotaties van democratie op, laat staan directe democratie. We komen met dit logo over als een gimmick, niet als een beweging voor democratische vernieuwing.

EU Nazi Flag

De swastika is de meest groffe, als ik google kom ik talloze EU flag spoofs tegen.

Veel prikkeldraad, geld, corruptie, communistische vlaggen, rare Islam dingen en yes hakenkruizen.

Daar een GeenPeil partij-logo spoof met een kroontje aan toevoegen met exact dezelfde kleurstelling lijkt mij onverstandig qua optics.

De kroontjes dragende familie Peilman – hoewel best geestig – helpt daar allerminst.

Al onze leuke avatars dragen kroontjes en een masker?

Waarom in godsnaam?

Experiment

De media, andere partijen, digitale “experts” en tal van andere apen beschreven GeenPeil (de partij) vooral als een experiment. De stemkastjes – de eigenlijke kandidaten – en de voorzitter deden hetzelfde. Hoewel eerlijk en oprecht – GeenPeil (de partij) is een experiment – is het onverstandig dat (zo veelvuldig) te communiceren tijdens een verkiezingscampagne. Mensen stemmen nu eenmaal beslist niet graag op “een experiment”.

Experiment

GeenStijl

GeenPeil komt voort uit GeenStijl. Ik heb het diverse keren gehoord en gelezen. De GeenStijl lezers staan overwegend negatief tegenover de “partij” GeenPeil. GeenStijl staat bekend als een xenofoob, rechts-reactionaire blog van en voor provincialen die allemaal terug willen naar 1950. Dat is beslist niet waar, maar dat is nu eenmaal het stigma. Dat betekent dat mensen zeer wantrouwig naar GeenPeil kijken. Is het een media-stunt? Is dit een enge rechtse club? Tegelijkertijd besteedt GeenStijl (tot onmin van haar reaguurders) geregeld tijd aan -GeenPeil Propaganda- waardoor het blog soms een spreekbuis/partijkrantje van GeenPeil lijkt.

Socio-demografie/Identity Politics

De cijfers liegen er niet om. GeenPeil doet het slechter dan: VNL, DENK, Nieuwe Wegen, PiratenPartij, Artikel 1. Stuk voor stuk concepten rondom identity politics met aan het hoofd mediahoeren, druk bezig met zelfpromotie, slachtoffer politics en lulkoek tweeten. We doen het slechter dan religieuze freaks, bejaarden, niet-stemmers… zelfs de Burger Beweging en die fokking gasten klinken als een knokploeg.

De verkiezingen van 2017 gingen inderdaad om “identiteit”, maar niet om de Nederlandse identiteit. Het ging – nog meer dan voorheen – om de cult of personality. De verschillende leuke karakters en taferelen rondom de poppetjes. Het systeem produceert – samen met marketing managers, de NPO, communicatiemanagers en de Persgroep, iedere verkiezing weer een circus van waanzin.

GeenPeil is het tegenovergestelde van dat.

Geen poppetjes.

Geen loze programma’s vol diversiteit, dialoog en verbintenis.

Als je echter helemaal tegen dat systeem bent?

Dan moet je dat systeem ook hard veroordelen en hard aanpakken.

System Failure

Negative Campaign

GeenPeil had dwars tegen de cult of personality in moeten gaan en alle programma’s en lijsttrekkers afzeiken.

Met leuk fact-checking, voormalig stemgedrag, gekke digitale uitingen en satire.

Als je helemaal tegen die achterkamertjes bent?

Helemaal tegen die partijprogramma’s vol prachtig proza?

Helemaal tegen die cult of personality?

Dan moet je daar ook fors tegenin gaan.

Daar had men niet alleen een groot deel van de GeenStijl grass roots mee weten te overtuigen, maar ook meer kiezers.

Onze campagne was veel te netjes.

Negative Ad

De leden

De zet is volgens mij nu aan de leden.

We kunnen allemaal gaan wachten tot Jan, of meneer de veurzitter met leuke nieuwe plannen komen of we kunnen zelf plannen aandragen.

Wat willen “we” nu?

Misschien is het zinvol om daar eens over te brainstormen.

Ergens online.

Members Only

Meneer de veurzitter liet gisteren, tijdens Radio Bart reeds weten “graag” met Jan “verder” te willen.

Is dat niet aan ons, de leden?

Meneer de veurzitter schrijft ons direct na dit enorm teleurstellende resultaat.

“U hoort nog van ons”.

Ik vind dat de omgekeerde wereld.

In een “partij” die prat gaat op democratie is dit bij uitstek het moment dat de leden van zich laten horen.

En laten weten hoe ze verder willen.

Want op deze manier bereiken we 4780 mensen.

En da’s niks.

Share