Het Zelfbeeld Van Saoedische Vrouwen Nader Beschouwd (Met De Islamisten Van Vileine)

, , Leave a comment

Dit kadootje viel enige tijd geleden zomaar in mijn schoot, maar ik had weer eens veel te weinig tijd.

We gaan verbinden en nuance aanbrengen met de feministen stiekeme Islamisten van Vileine.

Alvorens we dat doen is het verstandig wat context te scheppen. Zowel in Iran als Saudi Arabia zijn een soort bewegingen gaande van vrouwen die zichzelf tegen prachtige achtergronden (woestijn, klassieke gebouwen, beroemde heuvelruggen) laten fotograferen zonder Hijab, zonder hoofddoek, met makeup, mooie kleding etc. De vrouwen zijn uiteraard veelal anoniem. Ze protesteren tegen de vele restricties die gelden voor vrouwen in die extreem Islamitische landen. Ze vragen daarmee aandacht voor de verregaande onderdrukking die ze – al jarenlang – ondergaan.

Dit is een vrij bekend gebaar wat feministen in Islamitische landen al geruime tijd gebruiken. In de jaren ’60 deden Egyptische feministen demonstratief hun hoofddoek af toen ze aan strijden waren voor het recht op onderwijs voor vrouwen. Meer recent deden vrouwen die bevrijd werden uit ISIS gebied allemaal demonstratief hun hoofddoek af en vertrapten ‘m langs de weg.

De foto’s online van protesterende vrouwen op Facebook, Twitter en Instagram, van ongesluierde, mooi geklede Islamitische vrouwen met makeup op, gaan de hele wereld over en scoren (al jarenlang) overal likes, steun, bijval, followers en hulde.

islam-sssst

Vileine: Minifesto: we willen niet snappen hoe er in het Midden-Oosten wordt gedacht.

De “we” is leuk verzonnen.

“We” weten namelijk precies hoe er in het Midden Oosten wordt gedacht.

Talloze Imams, Mullahs, politici, Ayatollahs en opiniemakers uit de regio maken dat namelijk voortdurend kenbaar.

Een simpel voorbeeld?

Na het schrijven van The Satanic Verses werd er een fatwa uitgesproken tegen Salman Rushdie door Ayatollah Khomeini. De fatwa was een doodvonnis. Als jij een boek schrijft in het Engels wat “ons” niet bevalt? Dan moet je hartstikke dood. Dat is hoe er in het Midden Oosten gedacht wordt. Meer recent maakte een Deense cartoonist een sportprent van de profeet Mohammed. In het Midden Oosten werden toen Deense ambassades bestormd en verwoest, ambassade personeel werd aangevallen, er werd zelfs een stel Deense nonnen verkracht en vermoord. Als jij een tekening maakt, in een krant in je eigen land die “ons” niet bevalt? Dan moet je hartstikke dood. Dat is hoe er in het Midden Oosten gedacht wordt.

Dit zijn slechts twee (2) voorbeelden.

Als je echt wilt weten “hoe er in het Midden Oosten gedacht wordt”?

Dan zou ik eens een blik werpen op lesmateriaal voor het basisonderwijs in die leuke landen.

Dat is een verzameling van racisme, antisemitisme, regressie, intolerantie, evangelisme en conspiracy theories.

In Gaza is het gebruikelijk dat hele jonge kinderen met grote machinegeweren en een hoofdband met Islamitische spreuken leren Joden te vermoorden in allerlei trainingskampen.

De Kruisvaarders (het Westen) en hun Zionistische bondgenoten moeten dood!

Vileine gaat daar vandaag ‘nuance’ in aanbrengen.

(Ze gaan ook ‘verbinden’ red.)

Recent leidde een controversieel Snapchat-filmpje van een Saoedische vrouw in een minirok tot commotie in Saoedi-Arabië en zelfs in Nederland. Het model dat zichzelf Khulood noemt, postte een filmpje van zes seconden op Snapchat waarin ze in een minirokje en een mouwloos topje door een historisch fort loopt. In Saoedi-Arabië gelden kledingvoorschriften gebaseerd op de hidjab (een islamitisch principe gebaseerd op gematigdheid) die stelt dat je je op een bescheiden manier moet kleden. Tegelijkertijd is de traditionele kleding geschikt voor het woestijnklimaat in het land.

Gek is dat?

Er gelden “voorschriften” met betrekking tot “bescheidenheid”?

Bescheidenheid is alleen niet iets wat je kunt voorschrijven.

Je bent of bescheiden, of je bent het niet.

Als de overheid je echter verplicht je op een bepaalde manier te kleden vanwege bescheidenheid? Dan is dat een hele ernstige beperking van je vrijheid en inderdaad een vorm van onderdrukking. Er kan onmogelijk van je verwacht worden dat jij iedere dag, als jij de deur uit gaat, “bescheiden” bent of je in ieder geval “bescheiden” kleedt. Het is dus opgelegde bescheidenheid, restricties, die ALLEEN voor vrouwen gelden. Dat maakt het een schending van het gelijkheidsbeginsel en dus een schending van fundamentele mensenrechten.

Dan: “tegelijkertijd is de traditionele kleding geschikt voor het woestijnklimaat in het land”?

… is een absoluut lulargument.

Je had net zo goed kunnen zeggen: “tegelijkertijd voorkomt de traditionele kleding dat je naakt over straat loopt”.

Khuloud zag er vrij ontspannen uit in haar niet traditionele kleding in het woestijnklimaat van het land.

En ik gok dat ze daar stranden en discotheken en zwembaden hebben?

(Maar niet voor vrouwen red.)

De actie van Khulood was volgens een groot aantal Saoediërs op Twitter provocerend. Zo twitterde Ibrahim al-Munayif, een schrijver met meer dan 40.000 volgers, bijvoorbeeld dat mensen zich gewoon aan de wet moeten houden. Vervolgens zou er een Arabische hashtag, die zich laat vertalen in ‘Khulood moet veroordeeld worden’, viraal zijn gegaan. Die commotie zou later hebben geleid tot de arrestatie van het model, maakte een Saoedi-Arabische staatszender bekend. Later werd bekend dat de vrouw na een ondervraging naar huis mocht, maar dat er wel een aanklacht volgt.

Oh, een aanklacht?

Vanwege dat gebrek aan bescheidenheid?

Klinkt ehm… feministisch Islamitisch.

Ik heb een hele rits steunbetuigingen aan Khuloud gezien. We hebben er zelf een hele leuke post over geschreven en wat materiaal gestuurd richting de religieuze politie van Saudi Arabia. Die hebben een eigen Twitter account wist u dat?

Dan heb ik tevens een hele rits andere reacties gelezen. Die vonden vooral dat deze mevrouw gezweept moest worden, stokslagen moest krijgen of gestenigd moet worden. Het woord “hoer” kwam je veelvuldig tegen. Er waren tevens veel mensen die – om een (1) of andere vreemde reden – vonden dat ze verkracht moest worden door grote groepen mannen.

Want dat is hoe er in het Midden Oosten gedacht wordt.

En dat kunnen de feministen Islamisten van Vileine natuurlijk helemaal zelf lezen, gewoon online, want ze spreken en lezen zelfs Arabisch en hoeven dus geen translator te gebruiken zoals wij hoogopgeleide, witte, cisgender heterosexuele overlepapa’s bij SlimK1nd.

Andere Saoediërs op Twitter kwamen juist voor Khulood op en juichte haar moed om zich af te zetten tegen de kledingvoorschriften toe. Zo twitterde vrouwenrechtenactiviste Fatima al-Issa bijvoorbeeld dat het hypocriet is dat westerse vrouwen ongestraft onbedekt kunnen rondlopen in Saoedi-Arabië, terwijl een Saoedische wél gearresteerd wordt. Een dag later stond trending hashtag ‘de niqab representeert mij niet,’ ook op nummer één. De Libanese band Mashrou’ Leila bracht vorige week bovendien een videoclip uit als statement tegen het feit dat westerse media Arabische vrouwen als slachtoffer portretteren.

Aaah. De. Gossie. Een “statement”, zeg je? Portretteren wij die vrouwen als slachtoffer? Wat vreselijk. Wij zitten er natuurlijk helemaal naast. Gearresteerd worden en met dood, materling en verkrachting bedreigd worden om de kleding die je draagt, maakt je natuurlijk beslist geen slachtoffer van een krankzinnige vrouwonvriendelijke religie, ideologie en cultuur. We moeten blij zijn dat kleding zo goed geregeld is voor die vrouwen door een stel grijzende, diep religieuze fanatieke mannen.

Achterlijk land

Buiten het verhitte debat in Saoedi-Arabië gingen Westerse media fanatiek aan de haal met het verhaal. Eerder dit jaar was er verbijstering toen Saoedi-Arabië lid mocht worden van de VN-vrouwenrechtencommissie. Volgens dit onderzoek worden Midden-Oosterse vrouwen in de media vaak als onderdrukt geportretteerd. Volgens antropoloog Malika Ouacha (23), afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, is het problematisch hoe media nog steeds met dit verhaal omgaan. In sommige berichten werd het land voor achterlijk en vrouwonvriendelijk uitgemaakt, en in een andere artikel werd bijvoorbeeld benadrukt wat de Saoedische vrouw allemaal níet mag. “Ik voel een sterke veroordeling in de berichtgeving en een sentiment waarin wordt gesteld dat zíj conservatief zijn en wíj progressief,” vertelt ze me. “Het is een interessante actie en ik begrijp dat mensen het dapper noemen. Tegelijkertijd kun je je wel afvragen waarom ze niet mocht doen wat ze deed en onderzoeken waarom dat dan niet mag, zonder te oordelen. Dat is de kunst denk ik,” zegt Malika.

Jeetje, een “antropoloog” van 23 jaar oud.

En het klopt.

Vrouwen in Saudi Arabia mogen helemaal niets en kunnen voor tal van simpele dingen zwaar gestraft worden op barbaarse wijze.

Waarom dat is zonder te oordelen?

Okay.

It’s Islam. Stupid!

Vanuit een feministisch perspectief lijkt een kledingvoorschrift zoals in Saoedi-Arabië niet bepaald bevorderlijk voor de vrouwenzaak. Toch zijn er ook Westerse landen waar vrouwen niet in een boerka kunnen rondlopen, in een boerkini kunnen zwemmen of gediscrimineerd worden vanwege hun hoofddoek. Wanneer islamitische vrouwen wel in hijab rondlopen in westerse landen, wordt dit vanuit het westerse perspectief dan ook als conservatief en cultuurgebonden gezien.

Precies het “lijkt” niet bevorderlijk voor de vrouwenzaak.

Maar… eigenlijk is Nederland net zo als Saudi Arabia, want als wij een Burkini zien, dan lachen we je uit.

(Veelal omdat we vinden dat je eruit ziet als een worst red.)

Wij zwepen geen vrouwen, onthoofden ze niet, stenigen ze niet en geven ze geen stokslagen.

Hier in Nederland mag je maar met een (1) vrouw tegelijkertijd trouwen.

Vrouwen in Nederland mogen gewoon alleen over straat, gekleed hoe ze maar willen.

Tenzij die vrouwen Moslims zijn.

Als die vrouwen Moslims zijn, dan mogen ze een hele hoop minder.

Vanwege Islam.

Dergelijke zaken moeten echter buiten beschouwing worden gelaten want we gaan ons weer eens bezighouden met apologetiek.

Sensationeel nieuws over rechten

Je kunt je afvragen hoe Saoedische vrouwen eigenlijk zelf over de vrouwenzaak denken. Deema AlKahtani (23) en Manal Mokoshi (37) komen uit Saoedi-Arabië. Deema woont sinds een jaar in Amsterdam. “In de Westerse media wordt een beeld neergezet van Saoedische vrouwen dat naar mijn idee niet representatief is,” vertelt ze me. “We worden allemaal onderdrukt of gemarteld, lijkt het wel. Volgens Manal brengt de Westerse media graag sensationeel nieuws naar buiten. “Ik lees een hoop stereotypes in de berichtgeving over onze rechten.” Volgens Deema is het maar een klein percentage van vrouwen die met dit soort zaken te maken krijgt. Soms ligt het aan de vrouw, omdat ze eenmaal de wet heeft overtreden,” gaat Deema verder. “Je kunt dus niet stellen dat alle vrouwen in Saoedi-Arabië worden onderdrukt omdat sommigen worden gestraft wanneer ze de wet overtreden,”zegt ze. Daarbij vertelt Deema me dat je Europa en Saoedi-Arabië niet een op een kunt vergelijken. “Zestig jaar geleden waren er nog geen huizen in Saoedi-Arabië en was het een woestijn. We zijn in zestig jaar met behulp van olie heel ver gekomen en we ontwikkelen ons als land en samenleving nog steeds,” zegt Deema. “We boeken stap voor stap progressie. Emancipatie moet vanuit binnenuit komen en niet vanuit het Westen worden opgelegd,” eindigt ze.

Geweldig, niet?

Ze woont ook al een (1) heel jaar in Amsterdam, ze is 23 jaar oud en is plotseling een media analyst geworden met een specialisatie in “de Westerse media”.

En ze heeft natuurlijk volkomen gelijk. Als er een (1) vrouw onthoofd wordt, bijvoorbeeld omdat ze vreemd ging? Dan kun je niet stellen dat alle vrouwen worden onderdrukt. Die andere vrouwen gaan gewoon niet vreemd, snap je wel? En als er een (1) enkele vrouw vervolgd wordt omdat ze op een foto in de zon met korte mouwen rondliep? Dan kun je niet stellen dat alle vrouwen worden onderdrukt. Die andere vrouwen dragen gewoon geen korte mouwen.

Het is altijd lief om te zien als jonge kinderen een argument proberen te maken.

Dan ehm Deema?

Die Universele Verklaring van de Rechten van de Mens hebben we met z’n allen nogal getekend en zo. En nu is het dus een internationaal verdrag. Daarnaast is een hele reeks internationaal recht omtrent gelijkheid, anti-discriminatie, onderdrukking en vooral tegen cruel and unusual punishment. Als we dergelijke verdragen tekenen, dan verplichten we onszelf ertoe om ernaar te streven dat alle landen zich ook aan die internationale verdragen houden. Saudi Arabia, het meest corrupte land ter wereld, doet dat heel duidelijk en heel zichtbaar niet. Daarnaast zijn ze nogal druk bezig met het verspreiden van haat en intolerantie, met name naar zeer arme derde wereld landen. We zullen ons er dus wel mee moeten bemoeien, Deema, want anders vliegen er straks weer negentien leuke Saudi jongens een groot gebouw in.

We vergelijken de ranzige Middeleeuwse kerker die Saudi Arabia is dan ook beslist niet met Europa.

We zijn alleen van mening dat de vrouwen van Saudi Arabia dezelfde rechten hebben als de vrouwen van Europa.

(Behalve als die vrouwen in Europa Moslim zijn, dan hebben ze ineens een heel pakket minder rechten red.)

Ook Malika is van mening dat we Saoedi-Arabië niet zo makkelijk kunnen veroordelen. “Het is hoog tijd dat we inzien dat we volken niet als barbaren kunnen neerzetten. Ik heb daarbij het idee dat er een inherent probleem is dat we niet willen snappen hoe er in het Midden-Oosten wordt gedacht,” legt ze me uit. “Ik denk ook niet dat het om de vrouwen gaat, het gaat er meer om om Saoedi-Arabië te veroordelen als land,” zegt ze.

Waarom kunnen we dat niet dan, Malika?

In schoolboeken in Saudi Arabia wordt kinderen geleerd dat Zionisten baby’s stelen en opeten.

Vrouwen zwepen, stenigen, ogen verwijderen, stokslagen, handen afhakken?

Dat is BARBAARS. Stupid!

Oh, mogen we van de Vileine redacie weten hoe Deema en Malika zich kleden?

Hoofddoek, Niqab, Burqa, of haar los nu ze in dat vrije Westen zijn waar niemand het wil begrijpen?

Dat lijkt mij toch – gezien het topic van het artikel – een vreselijk belangrijk iets.

Als de schrijver, de “antropoloog” en haar twee shoppende Saudi vriendinnen namelijk allemaal helemaal ingepakt rondlopen?

Dan hoeven we dit hele “artikel” niet serieus te nemen.

Shaking No Emoticon

Cultureel, niet religieus

Als ik Deema naar haar mening over de kledingvoorschriften in haar land vraag, vertelt ze me dat we in het Westen vaak vergeten dat veel zaken cultureel zijn en niet per se religieus. “In de koran staat nergens dat je een abaya [traditionele mantel om het lichaam te bedekken] moet dragen. Mannen dragen ook een traditionele robe tot op de enkels. Dat is puur cultureel en heeft te maken met het klimaat,” legt ze me uit. “Het meisje op de video wil er graag Westers uitzien en dat heeft ook te maken met sociale media die enorm populair is in mijn land. Wellicht wilde ze er gewoon mooi uitzien, maar ik kan me indenken dat ze onder druk van sociale media zo’n filmpje heeft gemaakt,” zegt Deema. “Wellicht probeerde ze nog meer populariteit (in het Westen) te krijgen met zo’n video, je kent de context waarin het is geplaatst helemaal niet,” zegt ze. Volgens Deema zou de discussie over haar outfit in het filmpje niet nodig hoeven zijn. “Vrouwen moeten hun eigen politieke oriëntatie hebben en zelf kunnen beslissen wat ze dragen. Daarbij vind ik wel dat je als je het ergens niet mee eens bent, je je ook politiek moet inzetten om het te veranderen. Ik weet niet of dat de bedoeling was bij dit filmpje, maar als dat zo is lukt dat dus niet met één filmpje ” zegt Deema.

JA! Daar issie dan!

Nothing To Do W/ Islam

Al die enge regressieve, intolerante, gewelddadige Islamitsiche voorschriften, regels, geboden, fatwa’s en verordeningen?

Die hebben helemaal niets met Islam te maken.

En die Deema is een slimmerd niet?

De rechten van vrouwen gelijkschakelen aan die van mannen in een “cultuur” die grotendeels draait op een sprookjesboek uit de 7e eeuw lukt inderdaad niet met 1 filmpje!

Heel goed, Deema!

Er zijn inmiddels tien duizenden van dit soort filmpjes te vinden!

In Iran heb je zelfs vrouwen die demonstratief fietsen zonder hoofddoek.

En zelfs met al die filmpjes bijelkaar is het niet gelukt.

Wat heeft de redactie van Vileine gedaan? En wat heeft de antropoloog gedaan? En wat deed Deema?

Nou ze waren zich niet “politiek aan het inzetten”; het tegenovergestelde: men was bezig met apologetiek, zoals altijd als het de Islam betreft.

Ik heb recent gelezen dat alle vrouwen uit het straatbeeld zijn verdwenen in Algiers; vrouwen zwemmen niet meer.

Dat is de nieuwe “mode”, begreep ik en dat kwam vooral door Kim Kardashian.

Ook hier wordt gesuggereerd dat het misschien wel aan “het Westen” ligt.

Die gekke Khuloud wilde zichzelf gewoon nog meer populair maken bij de Grote Satan, de witte Duivels!

Klagen over dezelfde problemen

Volgens Manal klagen haar vriendinnen in het Westen over dezelfde problematiek als in Saoedi-Arabië. “Het is een mannenwereld, genderongelijkheid bestaat overal,” zegt ze. “In Saoedi-Arabië bevind ik me in een bubbel, wanneer ik de grenzen probeer te verleggen realiseer ik me dat we als vrouwen worden onderdrukt,” zegt Manal. “Een aantal weken geleden wilde een vriendin van me haar paspoort verlengen, haar man was in het buitenland en er werd haar vertel dat ze moest wachten totdat hij terug was. Een andere vriendin daarentegen is het wel recentelijk gelukt om het zelf te doen, zonder een voogd,” zegt Manal. “Er lijkt dus een conflict te bestaan tussen wat je leest over de rechten en de situatie in de praktijk. De afgelopen jaren hebben we veel progressie geboekt, en ik hoop dat dit zo blijft doorgaan,” eindigt Manal.

Precies.

De “genderongelijkheid” in het Westen is net als die in Saudi Arabia.

Het woord “genderongelijkheid” zul je nergens in de Saudi media tegenkomen, maar dat terzijde.

Vrouwen hier in het Westen klagen over dezelfde dingen: stokslagen, zweepslagen, niet mogen autorijden, alleen met een voogd (aangelijnd red.) de straat op, female genital mutilation, altijd binnen zitten, steniging, handen afhakken en onthoofding. Als mijn ex naar die Egyptische kapster gaat? Dan hoort ze daar de hele ochtend niks anders.

En omdat het die ene vriendin van Manal gelukt is haar paspoort te verlengen?

Bestaat er ineens een heus “conflict” tussen wat je leest (middeleeuwse, religieuze waanzin) en wat er in de praktijk gebeurt (een enkele vrouw lukte het haar paspoort wel te verlengen zonder leiband).

De journalisten Islamisten van Vileine hebben dit keer echt een blik vol superslimme Moslima’s opengetrokken, zeg!

Dankzij deze jonge Moslima’s – die gek genoeg allemaal in het Westen wonen – heb ik ineens veel meer inzicht gekregen in wat er werkelijk speelt in Saudi Arabia.

En ik heb geleerd dat Saudi Arabia eigenlijk net als Nederland is met min of meer dezelfde problemen.

Islam heeft er – ook in Saudi Arabia, net als in Nederland – niets mee te maken.

De commotie die het Snapchat-filmpje heeft veroorzaakt, ligt dus een stuk genuanceerder dan je in eerste instantie misschien denkt. Het lijkt niet juist om met zo weinig context een conclusie te trekken over het filmpje, laat staan over de vrouwenrechten in Saoedi-Arabië. Er wordt veel gepraat over Saoedische vrouwen, maar weinig met ze gepraat. Tijd om ons te verdiepen in het zelfbeeld van deze vrouwen.

Ehm… sorry?

De commotie ligt niet een stuk genuanceerder. Je hebt alleen gekeken naar dit ene filmpje. Je hebt de grotere context (stenigen, stokslagen, zwepen, niet de straat op zonder leiband) helemaal weggelaten. Dat noem je wegkijken. Vervolgens heb je vier (4) hele “vrouwen” gevonden; waarvan de meeste krap twintig (20) jaar die allemaal in het fucking Westen wonen en met niets dan lulargumenten en anecdotes kwamen. Als je denkt dat deze “steekproef” ons een werkelijk en meer genuanceerd beeld van Saudi Arabia schetst dan moet je echt hele grote hoeveelheden lijm snuiven.

En waarom wordt er weinig met Saudi vrouwen gepraat?

Omdat het godverdomme niet mag, monkey!

Ik ben in Saudi Arabia geweest, voor werk. Je mag daar niks. Je zit in een soort compound, hotel voor buitenlanders, afgesloten van de buitenwereld, groot hek en militairen eromheen.

Je mag niet, beslist niet, met Saudi vrouwen praten.

Waarom is dat?

Vanwege Islam. Stupid!

Het slotvoorstel is helemaal geweldig. Het is een soort blame the victim. “We” gaan “ons” verdiepen in het zelfbeeld van Saudi vrouwen. Dat is namelijk een veel meer plausibele reden waarom die dames allemaal zo ingepakt binnen zitten opgesloten. Die meiden vinden zichzelf te dik, te dun, te behaard, lelijke borsten, scheve neus, rare oren, vreemde glimlach en ze zijn vreselijk preuts. Daarom sluiten ze zich binnen op en trekken ze die Niqab aan. Die meiden schamen zich voor alles.

Het is een beetje alsof je aan het slachtoffer van de verkrachting gaat vragen: “Ja, maar hoe lang was je al single, hoe lang had je al geen sex gehad, want misschien wilde je verkracht worden omdat je zo lang geen sex hebt gehad, is dat niet meer genuanceerd? Zeg hoe zit het trouwens met jouw zelfbeeld, nu je bloedt uit je anus met die klonten sperma in je haar”?

 

Share
 

Leave a Reply