Het Ligt WEL Allemaal Aan De Marokkan… Marokkaanse Gemeenschap?

, , 2 Comments

Het zal beslist niet leuk zijn om een Marokkaan te zijn.

(Helemaal niet als je Nouri bent red.)

Ik sprak ooit een kennis. Ze geeft Engels, op een posh gymnasium; dol op Engelse literatuur, wetenschappelijk geschoold. Ze heeft twee jonge zoons. Ze is een vrome Moslima. Ze draagt een hoofddoek, lange jassen, lange mouwen, the works en ze spreekt met een kak ‘r’. Ze zei tegen mij: Denk je eens in. Ik heb twee zoons. Een groot gedeelte van Nederland denkt dat ze of a.) zware Mocro Maffia criminelen worden of b.) ze gaan radicaliseren. “Ik hou ze dus kort, strikt en binnen”. Daarna vertelde ze mij dat de Marokkaanse leerlingen in haar klas, op het gymnasium, alle namen van die Mocro Maffia criminelen kennen; er wordt over ze gepraat alsof het superhelden zijn. Ze maakte zich – ook over die kinderen – vreselijk veel zorgen.

En terecht – denk ik wel.

Gisteren ontstond er wat #ophef op Twitter nav een tweet van Meredith Greer van Joop VARA Magazine.

Meredith was heel erg boos ende verbolgen over het volgende artikel.

Leest u even mee?

marocco-terror

AD: Helft aanslagplegers heeft Marokkaanse achtergrond.

In het Spaanse dorpje Ripoll zochten Marokkaanse immigranten een beter leven. Ze vonden het, tot de aanslag in Barcelona alles op zijn kop zette. Waar plezier was, is nu verdriet en dood. Ripoll is plots de plek waar terroristen werden geboren. Net zoals Brussel, Parijs ook. En het zijn opvallend vaak Marokkanen, die de wapens oppakken.

,,Je ziet dat er echt wel wat aan de hand is in de Marokkaanse gemeenschap,’’ zegt hoogleraar Edwin Bakker. Op zijn faculteit wordt een database bijgehouden, waarin de namen van zo veel mogelijk Nederlandse jihadisten zijn achterhaald en geregistreerd. ,,In Europa is alleen het Verenigd Koninkrijk een uitzondering, daar zie je uitreizigers met een Pakistaanse of Nigeriaanse migratieachtergrond. Maar kijk ook naar Frankrijk, Spanje, België – verder in Europa zie je: het aantal uitreizigers met een Marokkaanse achtergrond is veruit in de meerderheid.’’

Ik heb hier eerder over geschreven.

In Amsterdam zijn hele jonge Marokkanen aan het radicaliseren.

En de Gemeente heult met een clubje knuffel Salafisten van de PvdA.

Aangezien Marokkanen vooral aan het radicaliseren zijn, is het logisch dat de overgrote meerderheid van de uitreizigers en aanslagplegers Marokkaan is.

Maar waarom juist zij? En omgekeerd: waarom zien Turkse families amper dat hun kinderen aanslagen plegen uit naam van hun Islamitische geloof? Om met dat laatste te beginnen: je zou kunnen zeggen dat de omstreden lange arm van Erdogan ook zo zijn voordelen heeft. Want het is juist de sociale identiteit die Turken over de hele wereld met elkaar verbindt, zorgt dat ze het gevoel hebben ergens bij te horen. Criminoloog Richard Staring die onderzoek deed naar risico’s op radicalisering onder Turkse Nederlanders: ,,Dankzij de oriëntatie van Turkse Nederlanders op elkaar hebben ze hun plek hier gevonden. Ook al hebben ze te maken met uitsluiting en discriminatie, ze lijden niet aan een minderwaardigheidscomplex. Hun zelfbeeld is positief omdat ze zich gewaardeerd voelen in hun eigen groep.’’

Ik betwijfel of dat de reden is.

Turkije was altijd meer seculier, ten dele door militaire coups en Turkije kent andere radicale groepen die meer politiek zijn zoals de PKK of de Grijze Wolven.

Met Erdogan aan de macht tot 2030, zul je zien dat ook Turken gaan radicaliseren.

Evolutieleer is uit het onderwijspakket geschrapt, dus het gaat zonder meer de goede kant op.

Marokkaanse Nederlanders hebben die banden veel minder, aldus Bakker. ,,Het collectief is veel minder sterk. Daardoor kun je gemakkelijker uit de groep breken, zoals Aboutaleb bijvoorbeeld heeft gedaan. Maar tegelijk zie je daardoor meer identiteitsproblemen.’’ Voor Marokkaanse Nederlanders die veel minder een eigen groep hebben waarin ze zich goed voelen, komt uitsluiting en discriminatie misschien wel extra hard aan. Daar werd bijvoorbeeld in de Haagse Schilderswijk slim op ingespeeld. ‘Jullie zullen er hier nooit bijhoren,’ riep het voormalige voetbaltalent en nu radicale moslim Azzedine C. niet voor niets, tijdens een demonstratie in de Schilderwijk. Voor wie zoekt, kan de wereldwijde Islamistische geloofsgemeenschap een thuis worden dat niet gebonden is aan landsgrenzen of een staat.

Daar moet je wat langer over nadenken.

Ik las een geweldig artikel in the New York Times waarin een groot aantal cybersecurity experts aan het woord kwamen.

Zij stelden dat je geen cyberwar kunt voeren tegen de electronic Jihaden dat – nu ISIS zoveel terrein verliest – de wereldwijde Jihad inderdaad straks alleen online bestaat. Een grote verzameling websites, from anywhere, waar Jihadi’s worden opgeroepen om ongelovigen te vermoorden. Geen landen, geen organisaties, maar louter lone wolves en clubjes lone wolves, die vreselijke dingen beramen en doen.

Turkije daarentegen is bij uitstek een krachtige natie, die altijd in verbinding wil blijven staan met degenen die het land verlaten. Het is ook de regering die actief blijft in de Turkse moskeeën, Turkse imams zijn ambtenaren die worden betaald door de staat. Staring: ,,Turkse Nederlanders ervaren hun geloof als niet zo dwingend, ze kunnen er hun ei kwijt en voelen zich prettig in de bestaande islamitische bewegingen.’’

Eens en dat gaat grote problemen opleveren. Erdogan roept nu al Turken in Duitsland op om vooral niet op Merkel te stemmen. Dat is gigantisch dom, want Merkel is bijzonder migrant vriendelijk. De meeste andere Duitse politici een stuk minder. Het feit dat die Turkse Imams allemaal ambtenaren zijn betekent dat ze de agenda van Turkije zullen pushen binnen de Turkse gemeenschap in Nederland. Ik vind dat een vreemde inmenging en snap niet waarom dat wenselijk zou zijn.

De Belgische onderzoekster Ilke Adam zegt erover: ,,Marokko heeft geen ministerie voor religie. In combinatie met minder sociale controle heeft dat ruimte voor een meer individuele beleving van het geloof.’’ Dus is het gemakkelijker te keren naar het strenge salafisme, dat door financiering vanuit Saoudi Arabië in moskeeën over de wereld wordt verspreid.

Opnieuw: helemaal eens.

Saudi Arabia is wereldwijd talloze jonge Moslims compleet aan het verpesten door hun export van Wahabisme.

Ook hier in Nederland zijn er tal van Islamitische instellingen die gefinancierd worden door hele dubieuze clubs uit de golfstaten.

Hoewel omstreden, een onderzoek van Motivation stelde dat Nederlanders met een Turkse achtergrond religieus geweld massaal zouden goedkeuren en zwaar antisemitisch zouden zijn. Het tegendeel blijkt waar. Kijkend naar de integratie zou je kunnen zeggen dat de samenhang in de Turkse gemeenschap negatief is. Tegelijk zorgt juist die sterke identiteit ervoor dat hier geboren Turken minder geneigd zijn de radicale islam te omarmen. ,,Gebeurt dat toch, dan wordt er niet openlijk over gesproken”, zegt Staring. ,,Dat wordt over het algemeen als een schande gezien.”

Ik ken het bedrijf Motivation toevallig; ik heb met ze samengewerkt aan een aantal projecten.

Motivation is een prima marktonderzoekbureau, al heel erg lang.

Dat onderzoek is gedaan door echte professionals met jaren ervaring.

Die uitkomsten kun je gerust serieus nemen.

In dat onderzoek, in die steekproef, was dat de uitkomst.

Het is niet anders.

Je kunt onderzoeksuitkomsten helaas niet “omstreden” noemen omdat je de resultaten niet leuk vindt.

En volgens mij was het een Turk toch, die de Hitlergroet bracht op Plein ’40-’45?

Of doen dat soort feiten er niet toe?

Moet het zo ook gaan onder Marokkaanse Nederlanders, moeten zij schande spreken van Marokkanen die aanslagen plegen? Ja, zegt Bakker. Alleen moeten zij de vuile was buiten durven te hangen als personen zich met geweld tegen het westen richten. ,,Er moet zelfkritiek geleverd worden, gekeken worden hoe dit kan gebeuren. Is het toeval dat in het aantal uitreizigers Marokkanen oververtegenwoordigd zijn? Dat dat hetzelfde is in de criminaliteit? Ik denk het niet. De steun aan de jihad gebeurt uit naam van de gemeenschap, letterlijk in hun naam, als er Allah Akbar wordt geroepen. De overheid kan daar niets aan doen. Dat moeten de families en leiders van de gemeenschap zelf doen. Zij moeten weerbaar worden.’’

Yea en dat gaat never gebeuren.

Simpel voorbeeld?

Lees Vileine eens. De eigenaresse Hadjar Benmiloud is half Algerijns. Ze ging op vakantie naar Algerije en constateerde dat: a.) er vrijwel geen vrouwen meer buiten rondlopen b.) de vrouwen die buiten rondlopen zijn helemaal ingepakt c.) mannen staan vrijdagmiddag te dringen bij de Moskee en d.) op het strand zwemmen alleen jongetjes in de zee want meisjes mogen dat niet. Hadjar zou dit alles kunnen benoemen voor wat het is: verregaand fundamentalisme, vrouwenonderdrukking, radicale Islam etc. Dat deed ze echter niet: ze noemde het een modeverschijnsel, want ze is een feminist Islamist.

Prominente Moslims in Nederland veroordelen helemaal niets en hangen zeer zeker niet “de vuile was buiten”.

De gevestigde Nederlandse media doet dat namelijk ook niet; men vermijdt – geregeld – het woord Moslim of Islam te noemen.

Men wordt dus zeer zeker niet “weerbaar”.

Men zal gestaag doorgaan met de apologetiek.

Maar uiteindelijk is het ook een probleem van de Europese landen en niet alleen omdat wij het geweld voelen van de aanslagen. Ilke Adam: ,,Laat duidelijk zijn, als het gaat om de aanslagen in Spanje en Brussel gaat het om home grown terrorism – het is hier gegroeid, niet in Syrië of ergens anders. We hebben te maken met een gefrustreerde tweede generatie, die zich slachtoffer voelt van discriminatie. Zijn zij immigrant of burger? Uiteindelijk moet er meer oog komen voor recht en gelijkheid, zodat ook deze groep uiteindelijk zegt ja, dit is mijn land.’’

Bravo!

En daar doe je het dan zelf ook!

Een wonderschoon staaltje apologetiek.

Hoe hebben we vastgesteld dat ze zich “slachtoffer voelen van discriminatie”?

Ze willen nergens wat mee te maken hebben. Geen korte broek, geen korte mouwen, allemaal een lange baard, mannen en vrouwen gescheiden, hekel aan homo’s, willen niet stemmen, willen niets met Nederland te maken hebben, zonderen zich af in “studie” van de Islam en reizen uiteindelijk naar een vreemd land om daar te vechten voor Islam, of ze richten in hun thuisland een bloedbad aan voor Islam. We moeten ons denk ik niet zo druk maken om hetgeen de Jihadi allemaal denkt en vindt van “discriminatie”. We moeten ons druk maken om het gedachtegoed, de ideologie. Binnen een tolerante en diverse democratie kan domweg geen plaats zijn voor radicale Islam.

Ik ga het maar weer eens herhalen.

In Amsterdam, is bijna de helft van de Marokkaanse gebedshuizen overgenomen door Salafisten.

Klaarblijkelijk vindt “de gemeenschap” dat prima, want de gebedsruimtes zitten vol.

Ik zou niet al te veel verwachten van de Marokkaanse “gemeenschap”.

Het ligt dus aan “de Marokkanen” (de uitreizigers, de homegrown Jihadi’s, de kinderen die aan het radicaliseren zijn).

En het ligt aan “de Marokkaanse gemeenschap” (de familieleden en vrienden eromheen die wel bidden dat alle Joden doodgaan, maar niet zelf het Anne Frank Huis willen opblazen).

Geen wonder dat Meredith Greer zo over de zeik ging.

Het woordje “Marokkanen” is namelijk vreseluk kwetsend.

Share
 

2 Responses

Leave a Reply