Een Warme Mok Racisme Op De Zondagochtend (Slavernij En Racistische Avatars)

, , Comments Off on Een Warme Mok Racisme Op De Zondagochtend (Slavernij En Racistische Avatars)

Het is nu zondagochtend 3u ‘s morgens. Ik ben net begonnen met werk. Ik heb wat dingen af te ronden voor een maandag deadline (die ik gemakkelijk haal). Ik ben gisteren aan 1000 krachtoefeningen toegekomen. Ik heb geen vreselijke spierpijn, maar ik voel het allemaal wel. Ik heb ‘s avonds wel gewoon een broodje shoarma gegeten en gewoon bier gedronken, maar de rest van de dag was: gezond ontbijt, water, beschuit met kaas en soep voor lunch. (Oh, en ik heb 2 kerstkransjes gegeten alvorens ik ging slapen, die hadden we nog). Ik sliep wederom met het raam open. Ik werd wakker, om te plassen, vanwege al dat water en toen was het 16 graden in de huiskamer. Ik ben toen nog even gaan liggen in die vrieskou. Ik heb geweldig verbrand want toen ik twee uurtjes daarna echt wakker werd kon ik direct op het toilet gaan zitten. De sit ups waren (zoals voorspeld en te verwachten) heel erg zwaar. Ik voel alle spieren buiten mijn maag en buik, onder mijn huid; geen pijn, maar ik voel ze wel.

Ik ga vanaf een uur of half 5 beginnen met dat gezonde ontbijt en mijn exercise.

Eerst gaan wij het hebben over … racisme. Nederland is een vreselijk racistisch land, vol racisten. Racisme is overal. Racisme is zelfs “institutioneel”.

Leest u even mee?

Joshua Racist

We beginnen met de Volkskrant. Kent u Hans Broek?

(Ik ook niet).

Shaking No Emoticon

Volkskrant: Opinie – Wie zich niet schaamt voor Nederlands verleden kent de slavenkastelen in Ghana niet.

Historicus Hubert JMW Peters schrijft dat hij geen schuld of schaamte draagt voor de daden van onze 17de-eeuwse voorouders. Hoog tijd, meneer Peters, dat u eens iets leest over de Hollandse slavenkelders in Ghana.Afgelopen maand bezocht ik in Ghana zowel Elmina Castle als Cape Coast Castle – twee slavenforten die in de 17de eeuw in bezit waren van Nederland. Helaas weten maar heel weinig Nederlanders van ons koloniale verleden op het Afrikaanse continent; we horen er zelden over.

“We horen er zelden over”?

We worden ermee doodgeslagen.

Dan het schuld of schaamte argument: Waarom (de fok) zou ik mij persoonlijk schamen voor iets wat een groep vermogende gekken deden 300 jaar geleden. Gekken die zich – toen – nog lange geen “Nederlander”, “Hollander”, of “Amsterdammer” voelden, maar puur bezig waren uit winstbejag, aanzien, macht etc.? Als een rijke fucklul Nederlander, nu ergens stomdronken wordt, twee kamelen neukt en een kind doodrijdt: schaam ik mij dan? Voel IK mij dan schuldig?

We gaan drammen.

Kom er maar in, Hans.

Tussen 1637 en 1814 werden er in Elmina Castle, onder auspiciën van de West-Indische Compagnie, per jaar zo’n 30 duizend mensen verhandeld. In de kerkers onder dit fort, in bedompte ruimtes van zo’n 6 bij 12 meter groot, propten de Nederlanders zo’n duizend Afrikanen op elkaar; een onvoorstelbare hoeveelheid mensen voor zo’n ruimte. Toen ik de kerker bezocht, stonk het er naar kattenpies. En dat was al een ondraaglijke stank. De gevangenen van onze Hollandse voorouders stonden hier minstens zes weken lang aan elkaar vastgeketend, voordat zij werden verkocht en verscheept naar de ‘Nieuwe Wereld’. Velen van hen stierven dan ook.

Vreselijk. Schandalig. Schrijnend. Mensonterend.

Slavernij is monsterlijk.

Op dit moment komt slavernij nog steeds voor. Miljoenen mensen wereldwijd, inclusief veel kinderen, zijn op dit moment slaven. In delen van Noord Afrika zijn openlijke slavenmarkten, waar je mensen kunt kopen en verkopen. De VN kwam recent met een schokkend rapport over de aantallen. Daar moeten we ons allemaal niet zo druk om maken. Fok die slachtoffers! We moeten ons heel erg druk maken om wat een groep gekken 300 jaar geleden deed, “ONS” verleden.

In de jaren zeventig deden de universiteit van Syracuse (Verenigde Staten) en de universiteit van Ghana gezamenlijk onderzoek naar de muren van deze Hollandse slavenkelders in Ghana. Op de muren vonden de wetenschappers resten uitwerpselen tot zo’n 60 cm boven de vloer, de hele kerker rond. Conclusie: de aan elkaar geketende slaven stonden er wekenlang in hun eigen uitwerpselen, de poep tot boven hun knieën. De universiteit van Ghana hield er onlangs nog met vrijwilligers een experiment. Hoe is het om in zo’n kerker, zonder wc, aan elkaar geketend te zijn? Na zes uur werd het onderzoek gestaakt. Reden? Het was absoluut ondraaglijk.

Er zijn op dit moment “gevangenissen” in de wereld waar de situatie niet veel beter is.

En ehm Hans?

Er zijn ook “gevangenissen” waar de situatie vele malen slechter is.

Maar dit was niet de meest mensonterende kerker van het Nederlandse slavenfort. Dat was namelijk de kerker van de terdoodveroordeelden. Achter een kleine deur, met daarboven een wandplaat met een doodshoofd en botten, sloten onze voorouders hun ‘opstandige’ gevangenen op. Zij stierven er, zonder licht, water of eten, een gruwelijke, langzame dood. Nieuwe ‘opstandigen’ werden tussen de stervende en al dode mensen gegooid. In de granieten vloer van deze ruimte kerfden de gevangenen diepe groeven met hun ketens, je ziet er rechte lijnen en cirkels. Een soort doodskunst: uitingen van totale wanhoop en leed. De Hollanders, altijd zuinig, ruimden de kerker pas als iedereen dood was. Kunt u zich dit voorstellen, meneer Peters, zonder dat u zich schaamt?

Ik kan mij dat allemaal goed “voorstellen” nadat ik het net gelezen heb want ik begrijp Nederlands. En ik voel geen enkele vorm van schaamte en/of schuld. Staten, natiestaten, landen, bedrijven, instellingen, organisaties zijn geen moral actors. Ze handelen uit zelfbelang (winstbejag, eigen heil, in stand houding en uitbreiding van hun belangen etc.). De Nazi’s hebben godsgruwelijke dingen gedaan. Dat wil beslist niet zeggen dat een willekeurige Duitse tiener in Hamburg zich nu moet schamen, of zich schuldig moet voelen. Dat zou absolute waanzin zijn. Wat (de fok) heeft die tiener ermee te maken? Zolang organisaties handelen in eigen belang zullen ze – bij tijd en wijlen – gruwelijke dingen doen. De ideologie die slavernij mogelijk maakt, het systeem is te gruwelijk voor woorden. Dergelijke ideologie en dergelijke systemen bestaan echter nog steeds: zie het Midden Oosten, Afrika en Zuid Azie. Schamen we ons daarvoor? Voor de miljoenen mensen wereldwijd die in helleoorden nu hun leven slijten als slaaf? We kunnen dichter bij huis kijken. Er wandelen een paar 100 vrouwen in Nederland rond (misschien zelfs meer) die gedwongen worden tot prostitutie, dagelijks: sexslaven. Schamen we ons? Voelen we ons schuldig?

Shaking No Emoticon

De situatie is absoluut schandelijk. De slachtoffers verdienen hulp en sympathie. De daders en medeplichtigen moeten worden vervolgd.

Met schuld en schaamte schieten we niks op, Hans.

Boven deze kerkers staat de Hollandse Gereformeerde kerk. De stank uit de kerkers moet in de kerk te ruiken zijn geweest. Maar in de kerk hangt een haast serene wandplaat die De Heere en zijn woonplaats in het paradijs beschrijft. Weer boven deze kerk is het appartement van de Hollandse gouverneur. Wanneer hij maar wilde, koos hij een vrouw uit de vrouwenkerker, door lokale Nederlanders ‘Het Hoerenhol’ genoemd. De Nederlanders creëerden in Ghana hun eigen versie van hemel en hel.

Ik heb daar elders over geschreven. “De kerk” vond slavernij heel normaal. Sterker nog de bijbel vindt dat ook en Jezus vindt dat ook. Jezus liet ons weten dat je slaven niet zo heftig moet mishandelen so as to gauge out their eyes, or destroy their teeth. En dat is sensible advice. Een slaaf die blind is kan niet werken en als ze geen tanden hebben kunnen ze niet eten en gaan ze heel snel dood (vroeger overleden mensen heel jong, 35-45 jaar oud, veelal aan ontstekingen, gebitsproblemen). Het feit dat een adel-kaklul en een groepje reli-freaks krankzinnige dingen deden, 300 jaar geleden in Ghana, is ziek, maar niet verbazingwekkend, gezien de aard van het beestje. Ik voel mij echter niet schuldig en ik schaam mij niet voor hun handelen.

Ik moet nog een was opvouwen. Die zit in de droger. Zou ik gisteren doen.

Daar… voel ik mij schuldig over.

Nederland heeft zich met de slavenhandel eeuwenlang schuldig gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid. Het zou goed zijn als de heer Peters, historicus van beroep, zich hierin wat meer zou verdiepen. Nog beter is het dat de Nederlandse regering haar koloniale geschiedenis zou (er)kennen, en excuses zou maken aan de nakomelingen van de slachtoffers van zulk diep menselijk leed.

Nederland heeft zich schuldig gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid in Indonesie, Papua? Nederland heeft zich schuldig gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid in Bosnia? Nederland heeft zich – met deelname aan de invasie van Afghanistan en Irak – schuldig gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid?

Nederland, het land, is geen moral actor, en Nederland, het land, het moderne Nederland, is niet verantwoordelijk voor hetgeen een clubje missionaries en huurlingen aan de andere kan van de wereld deden 300 jaar geleden zonder enige vorm van controle of toezicht.

En excuses maken aan de nakomelingen is volgens mij al 100 duizend keer gebeurd op talloze gelegenheden, t/m een monument, stichting, boeken, academische studies, opinie, tentoonstellingen, prijzen en straks zelfs een museum. Get a grip, monkey… Wat – de fok – wil je nog meer?

Misschien hoeven we ons dan ooit wat minder te schamen – als natie en als burger.

Awwww…

Kusje Erop?

Die arme Hans! Die gaat dus – al jaren – helemaal zwaar slecht op “ons” slavernijverleden. Gewichtsverlies, verminderde eetlust, snauwen naar mensen, slecht slapen. Het botert inmiddels helemaal niet meer tussen hem en z’n partner. Hans is vaak laat aan het dolen. Is minder sociaal en trekt zich meer terug. Soms zit ie alleen in het donker in de keuken zachtjes te huilen. Hans is gestopt met sporten. Zijn team heeft ‘m al maanden niet meer gezien. Hans schaamt zich te veel om zich onder de gewone mensen te begeven. Hij voelt zich veel te schuldig. En die schaamte en die schuld heeft een verlammende werking op de rest van z’n leven. Hans loopt nu geruime tijd bij het GAK in de ziektewet. Deze expositie over slavernij is een vorm van werk-therapie, voorgeschreven door de ARBO. Hans zit in een diep dal. Als er straks in totaal 1.237 mensen die expositie komen bekijken? Hou dan een beetje rekening met Hans.

We gaan verder met het Parool.

ah-profielen

Parool: Albert Heijn verwijdert ‘discriminerende’ klantprofielen.

Het. Staat. Er. Echt!

Klantprofielen die nieuwe medewerkers van Albert Heijn moeten leren als ze bij de grootgrutter willen werken, leiden tot ophef. De cursus is inmiddels offline gehaald.

“Grootgrutter”? Ehm, Parool? Veel mensen lezen dit op hun mobiel en die zijn dus geboren na 1950.

De witte, blanke man met bril is voor Albert Heijn een ‘Premium’ klant, maar de getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas krijgt het stempel ‘City Budget’. ‘Bijna discriminerend’, vindt een van de medewerkers die er mee naar buiten komt. Koopt u veel gekoelde groenten, verse kaas, luxe wijnen en biologische producten? Grote kans dat u tot de beste klanten van Albert Heijn behoort.

Yea logisch, dat spul is duur.

Dus als je veel uitgeeft hoor je bij de beste klanten?

Pist u weleens op de grond als u dronken 4 halve liters zwaar bier afrekent?

Grote kans dat de Albert Heijn u niet tot de beste klanten rekent.

Shaking No Emoticon

Groente en fruit
De ‘Premium’ klant, zo leren nieuwe medewerkers, woont vooral in het westen van Nederland, heeft een bovengemiddeld inkomen en laat het geld goed rollen in de supermarkt, vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de middag. Het zijn vooral gepensioneerden en gezinnen met kinderen.

De budget-klant daarentegen, koopt juist bijna geen verse kaas of groente en fruit, maar vooral brood-, diepvries- en Nieuwe Nederlanders-producten. Ook scoort het eigen merk heel hoog. Deze klanten wonen door heel Nederland, hebben een ondergemiddeld inkomen, besteden weinig en zijn vaak 1- of 2-persoons huishoudens.

Dit klinkt allemaal nogal standaard marketing, waar blijft de (fucking) #ophef?!??

Etnisch profileren
Tot zover twee omschrijvingen van klanten, want waar de interne ophef vooral over ontstaat is de afbeeldingen die bij de twee type klanten wordt gezet. De beste klant wordt afgebeeld als een blanke man met een bril. De budget-klant als getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas.

Ohhhh… de avatars… de poppetjes zijn racistisch?

Ziehier het bewijs!

premium

Deze avatar, deze “vent”, is een vette racist. Die wil gewoon Zwarte Piet op school en Sinterklaas vieren. Die wil de winkels dicht op zondag.

Die wil niet dat z’n zoon thuiskomst met een meisje met een hoofddoek.

(Want hij is een racist, dus ook een Islamofoob).

citybudget

Ik heb heel slecht nieuws voor Albert Heijn. De “budget” mensen? Die winkelen niet bij Albert Heijn! Albert Heijn is namelijk godsallejezus fokking duur! ALLE supermarkten van Nederland, zelfs de kleine Turkse supermarkten bij ons in de buurt… ALLE supermarkten zijn goedkoper dan Albert – fokking – Heijn. Ikzelf ga nooit naar Albert Heijn. Ik vind het veel te duur, het slaat echt nergens op.

Maar goed… deze mevrouw … is geen racist. Zij is diversiteit aan het vieren en verbindend en inclusief bezig.

Dan: de avatars stellen weinig voor. Het gaat hier duidelijk om het “profiel”, niet om het plaatje, yes? Er wordt de aspirant verkopers bij de “grootgrutter” niet gevraagd om deze avatars in real life in de winkel te vinden en vervolgens van allerlei dienstverlening te gaan voorzien, yes? Nee. Hun soorten aankopen en bestedingsruimte wordt uiteengezet. En dat klopt. Mensen met meer geld geven meer uit en zijn dus betere klanten. Ze komen met een grote kar, die rijden ze richting de auto in de parkeergarage en ze zijn zo weer weg. Alleenstaande moeders die net dat jengelende kind van de BSO hebben gehaald zullen nog snel even wat halen alvorens dat jengelende kind naar sport of vioolles moet. Die zijn langer bezig, moeten alles inpakken en dan de fiets op. Ze geven ook minder uit.

Je bent dus “economisch” aan het profileren. Je bent aan het kijken naar soort aankopen en totaal uitgaven.

Hoe ze eruit zien kan je geen ruk schelen.

Maar wij wonen in Nederland waar slachtofferschap tot nieuwe hoogten verheven dient te worden, het liefst dagelijks, dus…

Voor sommige nieuwe medewerkers die de cursus onder ogen kregen onbegrijpelijk. “Ik vind het frappant dat de Albert Heijn niet alleen de (jonge) medewerkers aanleert om onderscheid te maken, maar dit op een manier van etnisch profileren en hiermee misschien zelfs discrimineren door het onderscheid van de blanke premiumklant en de ‘armere’ getinte dame,” schrijft een medewerkster die anoniem wil blijven.

Ja. Die ene avatar is veel “armer” dan die andere avatar. 

Incidenteel is dit niet waar. Nader onderzoek wijst uit dat de developer die de “getinte” avatar gemaakt heeft een hele andere opzet in gedachten had. De avatar heet liefkozend “Rita”, naar z’n tante. En “Rita” is een hele vermogende avatar. Ze runde een succesvolle bowlingbaan, samen met ‘r echtgenoot, die tevens een pool hall uitbaatte. Ze hadden goed gespaard. Toen “Joost” (haar partner) overleed aan een hartaanval besloot “Rita” de zaken en het huis te verkopen. Dat leverde “Rita” een slordige 2,1 miljoen euro op. Tegenwoordig woont “Rita” in bij haar dochter en kleinzoon. Haar dochter werkt fulltime, dus “Rita” haalt “Brian” dagelijks uit school en wipt dan even langs de Albert Heijn voor de laatste kleine boodschappen en meestal wat lekkers (maar dat weet ‘r dochter niet).

Het is een fucking avatar stelletje idioten!

Offline
Albert Heijn trekt het boetekleed aan. De cursus, die zo’n twee jaar in de huidige opzet werd gebruikt, is vrijdagmiddag direct offline gehaald. “We vinden dit hoogst vervelend,” zegt woordvoerder Erik Lücker. “De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan.”

Ja!

Dat moet heel anders ja!

Ik wil dat er twee avatars komen, bruin getint, een lesbisch stel van Moslima’s, met hoofddoek.

En die noemen we “Halal Premium”.

Die meiden hebben banen in de reclamewereld, die verdienen dik.

En ik wil een avatar van een gender confused iemand. (Dat zijn mannen die tampons en nagellak kopen red.) Die noemen we “social budget” want die hebben een uitkering omdat ze moeilijk aan werk komen.

Ik ga beginnen met mijn gezonde ontbijt. Dit is dag 14. Verse jus d’ orange, groot glas, kom yoghurt met muesli en 1 mean espresso. 

“Rita” maakt op zondag trouwens altijd pannenkoeken. Daarna brengt ze “Brian” naar z’n vader, met de auto. Daarna gaat ze meestal wat winkelen. Dan kan haar dochter lekker uitslapen.

Share