De School Der Nuance: Deugen Met Daphne Heijdelberg En de Islamisten van Vileine

, , Leave a comment

Enige tijd geleden las ik een guweldug artikel van de feministen Islamisten van Vileine.

Het artikel was meer van dezelfde drivel: wij, de witte duivels met onze progressieve normen en waarden weten helemaal niets van hoe het in Saudi Arabia toegaat. Wij moeten dus onze grote mond dichthouden over “vrouwenonderdrukking” want dat is en was daar – helemaal niet aan de orde. Om dat geweldige argument kracht bij te zetten had Vileine wel twee (2) heule Saudi vrouwen gevonden die dat braafjes beaamden. De ‘vrouwen’ in kwestie waren krap twintig (20) jaar oud en woonden – gek genoeg – niet in Saudi Arabia, maar in dat vrije en verdorven Amsterdam.

Je moet echt goed gek een echte Islamist zijn om iets positiefs over het lot van vrouwen in Saudi Arabia te durven schrijven.

De feministen Islamisten van Vileine hebben blijkbaar een rijke donateur in Jeddah gevonden, want vandaag gaan we verder met de verheerlijking van de middeleeuwse kerker die Saudi Arabia heet.

Leest u even mee?

reli-cops

In RE: reageren Vileine vrouwen op een actuele publicatie. Vandaag reageert Daphne Heijdelberg op Bo Hanna’s Minifesto We willen niet snappen hoe er in het Midden-Oosten wordt gedacht.

In zijn Minifesto tracht Bo Hanna een nieuw perspectief te bieden op het filmpje dat vorige maand online ging van een Saoedische vrouw die – tegen de Saoedische kledingvoorschriften in – gekleed in een kort rokje en topje door het dorpje Ushaqir loopt. Onder het mom van ‘eerst leren begrijpen, dan oordelen’ probeert hij, met inbreng van twee in Nederland wonende Saoedische vrouwen en een Nederlandse antropologe, een genuanceerder en minder bevooroordeeld beeld neer te zetten van deze kwestie in het bijzonder en van de positie van vrouwen in Saoedi-Arabië in het algemeen.

Okay Daphne, ik ben er klaar voor.

Het ‘westen’ als lichtend voorbeeld

De intentie van het stuk is mooi, de heersende berichtgeving over het Saoedische regime en de invloed daarvan op de levens van vrouwen is inderdaad vaak eenzijdig, veroordelend en weinig onderzoekend. Het artikel biedt echter geen kritisch alternatief voor deze berichtgeving, een alternatief dat onderscheid maakt tussen het Saoedisch bewind, de bevolking en het al dan niet slachtofferschap van Saoedische vrouwen. Daarbij wordt er in het streven om te praten ‘met’ en niet ‘over’ Saoedische vrouwen bij de geïnterviewde vrouwen niet doorgevraagd over een aantal opmerkelijke uitspraken die zij doen (“Soms ligt het aan de vrouw, omdat ze eenmaal de wet heeft overtreden. Je kunt dus niet stellen dat alle vrouwen in Saoedi-Arabië worden onderdrukt omdat sommigen worden gestraft wanneer ze de wet overtreden”) met als doel te doorgronden wat er achter deze uitspraken schuilt. De tendens is dat er vanuit het ‘westen’ niet geoordeeld kan en mag worden over vrouwenrechten in Saoedi-Arabië. Alle kritiek zou stereotyperend werken en bovendien “zijn er ook westerse landen waar vrouwen niet in een boerka kunnen rondlopen, in een boerkini kunnen zwemmen of gediscrimineerd worden vanwege hun hoofddoek.”

Saoedische “vrouwen”?

Een paar vermogende vriendinnen van Hadjar Benmiloud die toevallig naar het Westen gevlucht zijn met geld van hun rijke papa’s?

Waarom zou er echter geen kritiek mogelijk kunnen zijn op de wetgeving in Saoedi-Arabië zonder daarbij het ‘westen’ als lichtend voorbeeld te presenteren en conclusies te trekken over het wel/niet slachtofferschap van Saoedische vrouwen? Dat er kritisch over de strenge kledingvoorschriften in Saoedi-Arabië en de arrestatie van de vrouw uit het filmpje dient te worden bericht zou buiten discussie moeten staan. Het doel zou moeten zijn om dit te doen zonder daarbij een geheel land en haar inwoners als achterlijk weg te zetten en de eigen cultuur te verheerlijken, niet om uit angst om Saoedische vrouwen als ‘slachtoffer’ neer te zetten dan maar helemaal geen kritiek te uiten op de wetgeving die hun levens bepaalt.

En daar gaat het dan meteen mis.

Een land waar vrouwen geen auto mogen rijden, niet eens de straat op mogen zonder leiband en mannelijke begeleider is compleet achterlijk.

Het fokking land kent zelfs een fiets- en sportfatwa voor vrouwen!

Niemand, maar dan ook niemand heeft kritiek op Saudi Arabia en verheerlijkt daarbij het Westen. We verheerlijken de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en – geloof het of niet – Saoedische “vrouwen” die niet naar dat verdorven en vrije Amsterdam vluchten zijn ook mensen. Die rechten zoals gegarandeerd in dat internationale verdrag van ergens na de Tweede Wereldoorlog worden stelselmatig en op gruwelijke wijze geschonden in Saudi Arabia. Dan zijn er een paar verdragen tegen martelen, cruel and unusual punishment, doodstraf etc. Ook die verdragen worden in Saudi Arabia stelselmatig geschonden; het land kent beestachtige, barbaarse en middeleeuwse straffen en tuchtmaatregelen, zoals zwepen, hoofden en handen afhakken en ogen verwijderen.

Op vreemd gaan staat de doodstraf, maar uiteraard alleen voor vrouwen.

Alle vrouwen in Saudi Arabia zijn dus SLACHTOFFERS van dit middeleeuwse en repressieve regime.

En yes, het hele land is dus achterlijk.

Nog niet zo heel lang geleden kreeg een willekeurige expat een hele rits stokslagen als straf.

Waarom?

Oh, hij liep naar de verkeerde kassa. Daar stond een vrouwelijke medewerker achter, dus daar mogen mannen niet afrekenen. Toen ie dat wel probeerde belde de winkel meteen de religieuze politie.

Je kunt dus vrij gemakkelijk stellen dat alle inwoners van Saudi Arabia SLACHTOFFERS zijn van het middeleeuwse en repressieve regime.

(Terwijl de Saudi Prinsen coke snuiven, sportauto’s kopen en blonde vrouwen neuken door heel Europa).

Een wereldwijd probleem

De veronderstelling dat Saoedi-Arabië als land ‘conservatief’ is, terwijl wij in het ‘westen’ puur ‘progressief’ zijn is misleidend. Ook in Nederland lopen wij niet voorop als het gaat om vrouwenrechten en worden verschijnselen als geweld en seksuele intimidatie tegen vrouwen ten onrechte vaak neergezet als een van buitenaf geïmporteerd probleem waaraan vooral mannen van niet-westerse afkomst zich schuldig maken. Geert Wilders hoorde je voorheen zich nooit druk maken over geweld tegen vrouwen, maar nadat bleek dat bij aanrandingen in onder meer Keulen veel mannen met een Arabisch of Noord-Afrikaans uiterlijk betrokken waren, ging hij over tot het uitdelen van ‘legale pepperspray’ aan vrouwen. Acties zoals deze bevestigen het beeld van de vrouwonvriendelijke Arabische onderdrukker tegenover de verlichte, geëmancipeerde witte Nederlandse man. Geweld tegen en onderdrukking van vrouwen is echter een wereldwijd probleem wat zich onder mannen van iedere etniciteit manifesteert. Dezelfde patriarchale en seksistische denkwijzen die de vrijheid van vrouwen in Saoedi-Arabië inperken hebben ook onze cultuur en wetten sterk beïnvloed, zij het op een andere schaal. Dat over de hele wereld vrouwen worden onderdrukt betekent echter niet dat de seksistische wetgeving op één bepaalde plek niet mag worden bekritiseerd.

Ehm Daphne?

Ken je het verschil tussen “conservatief” en “repressief”?

(Ik snap sowieso niet goed waarom “conservatief” tussen kwootjes moest).

En ehm… Daphne?

Dostoyevsky zei dat je de kwaliteit van een samenleving kunt meten aan de manier waarop die samenleving met hun gevangenen om gaat.

Wij hoogopgeleide, witte, heterosexuele, cisgender overlegpapa’s gaan een stapje verder.

Wij stellen dat je de kwaliteit van een samenleving kunt meten aan de manier waarop die samenleving met tucht (in de breedste zin des woords) om gaat.

In Nederland mogen homo’s trouwen, een hypotheek afsluiten en kinderen adopteren.

In Iran worden ze opgehangen aan een hijskraan en publique.

Je zult dus moeten concluderen dat Nederland een stuk betere samenleving is dan Iran.

Als je gaat kijken naar geweld tegen vrouwen en wetgeving die vrouwen onderdrukt, zul je er vrij rap achter komen dat dit in Moslim landen gigantisch veel meer voorkomt dan in dat verdorven vrije Westen met al die hoogopgeleide, witte, heterosexuele, cisgender overlegpapa’s. Ja tuurlijk: er zullen bedrijfsleiders en collega’s tussen zitten die vreselijk sexistisch zijn en kutopmerkingen maken, maar je mag gewoon fietsen en stemmen en in je korte broek naar de supermarkt zonder leiband.

En ehm.. Daphne? Pakistan, Uzbekistan en bijvoorbeeld Afghanistan zijn geen Arabische landen.

Maar je kunt daar als vrouw vrij gemakkelijk verkracht en vermoord worden om niks.

Moslim landen Daphne… of mag je die combinatie van woorden niet gebruiken bij Vileine?

Daphne komt van de School Der Nuance.

De school heeft een hele bijzondere “leer”.

Als je iets negatiefs zegt, of iets kritisch zegt over een ander?

Dan moet je ook altijd iets kritisch zeggen over jezelf.

Dus als jij lekker wilt schelden en bloggen en tieren over Hitler en de Holocaust? Dan moet je daar tevens bij vermelden dat Joden soms ook hele stomme mensen zijn die geen belasting betalen.

Als jij lekker wilt schelden en bloggen en tieren over die Marokkaanse serieverkrachter? Dan moet je daar tevens bij vermelden dat je Miranda toen zo hard hebt gedumpt in 4 VWO.

Vrouwenonderdrukking kom je overal tegen: in Saudi Arabia, maar bijvoorbeeld ook op de UvA bij vrouwenstudies waar een militante lesbo als hoogleraar voor de klas staat.

Alle landen hebben vrouwenonderdrukkende wetgeving: in Saudi Arabia wordt je gezweept, opgehangen, gestenigd of onthoofd, maar in Nederland moet je een speciaal formulier in vullen om je meisjesnaam te houden als je gaat trouwen en niet de naam van je echtgenoot wilt aannemen.

Dit soort schuimbekkend imbeciele vergelijkingen zijn de norm in de School Der Nuance.

De argumenten slaan altijd als een lul op een drumstel en doen je direct vermoeden dat de schrijfster een losgeslagen gek is, maar dat doet er niet toe.

De School Der Nuance is hier voornamelijk om je te laten zien hoe vreselijk men Deugt met een hoofdletter D.

In Saudi Arabia hebben veel stinkend rijke huishoudens slaven in huis. Da’s meestal een werkster, uit Sri Lanka of Bangladesh. Die “wonen” in bij zo’n stinkend rijke familie, veelal in een klein hok, worden geslagen, uitgebuit en veelal verkracht. En in Nederland heb je – rondom private international schools – allemaal roomwitte au-pair meisjes die de vermogende roomwitte kindjes komen ophalen met de stationwagen van de vrouw des huizes. De situatie van werksters, schoonmaaksters en au pairs in Saudi Arabia is dan ook goed vergelijkbaar met die in Nederland.

Daarna raakt Daphne de draad kwijt.

Dat is normaal; ze heeft ons immers reeds laten zien hoe vreselijk zij Deugt met een hoofdletter D.

Wat begon als “kritiek” op het stuk van Bo Hanna wordt dan ineens het napraten van Bo Hanna, met exact dezelfde lulargumenten die de vermogende, naar dat verdorven Amsterdam gevluchte, krap twintig (20) jaar oude vriendinnen van Hadjar Benmiloud gebruikten in het “interview”.

Onderdrukking van vrouwen kent vele verschijningsvormen: een vrouw in een minirok kan net zo goed worden onderdrukt als een vrouw in een abaya.

En als jij een man bent zonder benen, en je zit in een rolstoel en je bent helemaal afhankelijk van thuisverpleging en je hebt een hele gemene vrouwelijke verzorger?

Dan kun je als man ook onderdrukt worden.

En als jij een hele leuke dwergschildpad bent die niemand kwaad doet en heel zoetjes, maar langzaam over het laminaat kruipt en je hebt toevallig een heel vals kind als baasje en dat kind zet je op de kachel, of legt je op je rug?

Dan kun jij, als dwergschildpad, ook onderdrukt worden.

Nod Yes Icon

Een wet die vrouwen tot een bepaalde manier van kleden verplicht is echter per definitie een onderdrukkende maatregel. Of vrouwen die onder deze maatregel leven automatisch ‘slachtoffer’ zijn is aan hen om te bepalen.

Precies!

Internationaal recht doet er niet toe.

Als jouw partner wordt doodgeschoten tijdens een overval, maar jij had toevallig een teringhekel aan je partner en je wilde al een echtscheiding?

Dan mag jij “bepalen” of je “slachtoffer” bent.

En als jij dan zegt: nou meneer de officier van justitie ik vind die moord en roofoverval niet zo erg? De spullen waren verzekerd en ik wilde al geruime tijd van mijn partner af?

Dan wordt de dader niet vervolgd.

Het valt u wellicht op dat Daphne met laser like focus het echt alleen over de onderdrukkende kledingvoorschriften heeft.

Daphne is namelijk van mening dat zwepen, handen afhakken, onthoofding en steniging gewoon okidoki zijn.

(En die middeleeuwse, repressieve maatregelen mogen niet genoemd worden van de Saudi donateurs van Vileine red.)

De vraag of vrouwen in Saoedi-Arabië wel of niet als ‘slachtoffer’ bestempeld zouden moeten worden is verder dan ook niet interessant, de vraag of het moreel onjuist is om vrouwen te beperken in hun civiele vrijheden wel. Daar mag hoe dan ook een oordeel over bestaan, zonder daarbij te pretenderen dat wij zelf op het gebied van vrouwenrechten de perfecte samenleving hebben gecreëerd.

Allemaal opgelet?

Vrouwen onthoofden of stenigen in een groot stadion met allemaal mannelijk publiek eromheen is heus wel heel slecht.

Maar… mijn moeder deed altijd de afwas, dus mijn vader is een sexist.

Ik vond Daphne’s “opinie” schuimbekkende waanzin, vooral Deugen met een hoofdletter D, en pseudo agogisch gelul.

Maar…. ik heb ooit twee spelfouten gemaakt in een boodschappenlijstje in 1987, dus ik schrijf net zo slecht.

Dan gaan we nu samen optellen.

Telraam

In dit geweldige think piece van Daphne Heijdelberg over de repressie van vrouwen in Saudi Arabia die gehandhaafd wordt door de (Islamitische) religieuze politie…

…komt NUL keer het woord Islam voor en NUL keer het woord Moslim.

BRAVO.

Daphne wint de SlimK1nd bokaal voor professioneel wegkijken.

Daphne wacht een glansrijke loopbaan als Islam apologist bij Vileine.

Islam Not Islam

Oh en Daphne?

Er zijn ook minderjarige “vrouwen” in Saudi Arabia?

Dat noemen wij hier in Nederland, in dat verdorven en vrije Amsterdam: MEISJES.

In Saudi Arabia worden die veelal aangekocht van over de hele wereld en mag je met ze trouwen vanaf een jaar of 10-12 (en daarna hun vagina en anus veranderen in een Coentunnel).

Je mag er zoveel aanschaffen en “trouwen” als je maar wilt.

(Nu hebben de kwootjes wel zin, Daphne red.)

Maar… hier in Nederland is mijn dochter een keer van ‘r fiets gevallen en bezeerde toen haar knie.

Dus het leven van (alle) meisjes in Amsterdam is ook geen pretje.

Share
 

Leave a Reply