De NRC Code (Morele Betrokkenheid In Een Veranderend Media Klimaat)

, , 1 Comment

Ik ga de dynamiek weer eens uitleggen (voor de zoveelste keer, “zucht” red.). De core business van alle kranten, tijdschriften, bladen en magazines is het verkopen van advertenties. De adverteerder wil een zo groot mogelijk publiek bereiken, zodat de advertentie door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Daarom is adverteren bij de Super Bowl heel erg duur. Hier komt een ander fenomeen om de hoek kijken. Adverteren wordt ook heel erg duur als je met je advertenties alleen speciale groepen wilt bereiken. Daarom is adverteren op MTV heel erg duur. De kijkdichtheid is erg laag, maar de doelgroep (kids van 10-14 met geld) is een zeer gewilde doelgroep en lastig te bereiken en sceptisch wat betreft reclame, dus kost het flink wat.

Het NRC Handelsblad is een delivery system voor advertenties en reclame.

Hoe meer mensen een artikel, pagina, de krant lezen? Hoe meer het NRC kan rekenen voor het tonen van die advertentie.

In zo’n gedrukte, papieren krant in tabloid formaat is slechts beperkt ruimte en alleen statische advertenties.

Dus op pagina 2 staat altijd die reclame van die Hoge School in Leiden.

Online heeft het NRC Handelsblad meer mogelijkheden.

Men kan advertenties laten roteren en van plek laten wisslen, afhankelijk van de lezer, lokatie, aard artikel etc.

Het NRC weet dit drommels goed.

Het is geen geheim.

De aandeelhouders weten dit, de managers, de journalisten, de eindredactie en uiteraard weten de adverteerders dit.

Het is hun core business, daar komen de inkomsten vandaan.

Ik greep vanmorgen een column van Bas Heijne over huilende Trump die vindt dat de media zo gemeen tegen ‘m doet.

Dit is als grote banner boven het artikel geplaatst.

NRC deugen 01

De NRC code?

Wat metrics?

Ik ben https (encrypted) connecties aan het forceren met een app in mijn browser naar maar liefst 10 websites.

NRC https

Er zit een hele rits tussen die informatie over mij en mijn browser aan het verzamelen zijn.

Daarnaast blokkeer ik de volgende trackers.

Nog meer bagger die shit over mij verzamelt en weer andere sponsored content meet.

Het is een vreemd kadootje van het NRC, vindt u niet?

Ik “krijg” dat artikel kado.

Maar het NRC neemt ondertussen een hele berg shit van mij, over mij en mijn interactie met hun websites en advertenties.

Ik heb “ja” gezegd tegen hun cookies.

Die delete ik alemmaal een aantal keren per dag.

Die cookies verzamelen namelijk nog meer informatie over mij en de rest van mijn browse gedrag en Internet gebruik.

Die NRC code die men zo graag wil demonstreren wordt naast het artikel uitgelegd.

NRC deugen 02

NRC Code nr. 2 is een leuk gevonden naam. Ik zou graag een volledige lijst afgedrukt zien met uitleg, kan dat?

Dan doen we al die NRC Codes in 1 keer?

Hoeveel nummers zijn er in totaal?

De Code is - geheel volgens verwachting - totale en absolute lulkoek.

Het NRC Handelsblad schrijft (al jaren) diverse verenigingen helemaal de grond in en roept zelfs op tot hun einde. Je moet daarbij denken aan partijen als de PVV en DENK nu, maar vroeger bijvoorbeeld de Communistische Partij, of diverse Molukse Verenigingen. Krakerbewegingen? Meer activistische Millieubewegingen? Die vallen toch allemaal onder dat “recht op vereniging” en het NRC kan ze niet luchten of zien. Zelfs voetbal hooligans vormen verenigingen, compleet met een clubhuis en reglement.

Vrijheid van Godsdienst kan ik een heel lang verhaal over houden, maar in het kort: die vrijheid betekent altijd, voor alle Godsdiensten, een forse inperking van de vrijheden van andere mensen. Kinderen “vragen” immers niet om die Godsdienst en die rotzooi in je kop geramd krijgen vanaf 3 jaar oud als je hersens de grootte van een golfbal zijn? Dat lijkt mij een vrij heftige schending van de rechten van kinderen. Die kinderen kunnen zich ook nog eens niet behoorlijk verzetten tegen die Godsdienst. Ze hebben er de woordenschat niet voor, de kennis niet en ze zijn niet wilsbekwaam, ze vallen onder het gezag van die ouders die de rotzooi erin rammen. Over de rechten van vrouwen, homoseksuelen en andere minderheden en Godsdiensten is genoeg gezegd lijkt mij. Dus blind zonder enig caveat voor “vrijheid van religie staan”, en meedoen met waanzinnig “geloof” in een onzichtbaar en ontmeetbaar, alwetend en alkunnend wezen in een al evenzo onzichtbare en onmeetbare Hemel? Dat is superdom.

Grondrechten en burgerrechten wil ik best geloven.

Het is beslist geen perfect record.

Recent viel het op dat het NRC slechts terloops noteert dat Laura H. tijdens haar proces zit te huilen in een afgesloten container.

Dat lijkt mij een forse schending van haar rechten.

Het lijkt mij tevens wat onmenselijk om een jonge, duidelijk verwarde en zwaar aangeslagen moeder in een afgesloten container te plaatsen.

Ik moet dan ook zeggen dat ik de NRC Code, compleet met code-nummers, meer van dezelfde arrogante, regenteske, belerende pretentie vindt.

Kijk. Ons. Eens. Deugen.

Ik Deug

Het NRC?

Die verkopen advertenties en reclame.

En ze verzamelen data over hun website bezoekers.

Voor advertenties en reclame.

Dan krijgen we tot slot, pal onder die NRC Code, compleet met code-nummer, de columnist zelf.

U raadt het al, na de banner en de NRC Code met code-nummer, gaat dan ook hij nog even stevig deugen.

NRC deugen 03

Het staat er echt.

Het is om te huilen.

Als dat zo is Bas?

Waarom zijn de columns dan zo vreselijk waardeloos?

Een forse dot van ons eigen blog komt voort uit afkeer tegen de waardeloze (en slecht geschreven red.) “opinie” van het NRC.

U kunt de zoekfunctie gebruiken om meer te vinden, zoek op NRC.

Daarna schrijft Bas een “column” over Trump. Donald vindt het allemaal niet leuk dat de media, en allemaal andere mensen zo vreselijk onaardig tegen hem doen. Hij stelde dat er nog nooit iemand zo “oneerlijk” behandeld is. Hij noemde het zelfs een Heksenjacht. Dit alles gebeurde loop van deze week. Dat betekent concreet dat er vanaf (pakkumbeet red.) dinsdag columns te lezen zijn die stellen 1.) dat Trump niet zo moet huilen 2.) dat het z’n eigen schuld is 3.) de belangrijke rol van de media. Er zijn dergelijke columns te lezen geweest in: The Guardian, The Washington Post, The LA Times, The New York Times, The Independent, Politico (EU and US) en uiteraard een enorme berg bij ZNet/ZMagazine. Ik heb geen precieze cijfers, maar ik zal zo’n 20 van dergelijke columns gelezen hebben.

Dus wat doet dat integere NRC?

Wat doet die integere, moreel betrokken Bas Heijne?

Die schrijft exact zo’n flutcolumn.

En nu zijn er 21 van dergelijke stukken.

Vol morele betrokkenheid.

Met dezelfde invalshoek.

Het artikel heet ook echt “Heksenjacht”.

En het is meer van hetzelfde taalgebruik.

Net als de andere 20 artikelen.

Met dezelfde tracking tools als de andere websites/kranten.
En min of meer dezelfde advertenties.

Pravda

Share