Breaking News: Leon de Winter Vernielt Planeet Aarde (Met Rosanne Hertzberger)

, , Leave a comment

Rosanne Hertzberger is terug van vakantie.

Ze is helemaal uitgerust en dat betekent voor ons weer een leuke, drammerige column.

Welkom terug, Rosan!

Leest u even mee?

tesla3

NRC: We sloffen naar een groener bestaan.

We kijken naar huizen in Rotterdam. Maar de enigszins betaalbare gezinswoningen liggen aan drukke wegen: de Beukelsdijk, de Mathenesserweg. Daar klinkt continu het geluid van voorbijrijdende auto’s en vrachtwagens. In een nachtmerriescenario zie ik mijn zoontje de straat op rennen en dan zo’n onbenul achter het stuur die zit te appen. Toch maar niet.

Helemaal eens, Rosan.

Wij woonden aan een grote weg met wilde scooters en gekken in auto’s.

Die kleine was amper vijf (5) jaar oud; ik vond het helemaal niks.

Thuis bekijk ik de lancering van de nieuwe Tesla: model 3. De reviews zijn laaiend enthousiast. Volgens Tesla-baas Elon Musk moest de elektrische auto niet alleen die elektromotor als pluspunt hebben; het moest de allerbeste auto worden. Niets stoffige geitenwollensokken-kwaliteit. Nieuw, glimmend, slick en nu ook nog betaalbaar. Persoonlijk wakkerde de beelden bij mij een sterk gevoel van banale hebberigheid en materialisme aan. Ik verloor acuut mijn geloof in de deeleconomie. Mine mine mine.

Ik heb niks met auto’s, Rosan, ik ben functioneel blind, ernstig visueel beperkt.

Maar je vindt appende bestuurders dood- en doodeng, je bent zelf verslaafd aan je telefoon en je wilt een nieuwe auto en een nieuw huis, begrijp ik?

Ik ben blij te zien dat je kind echt op de eerste plaats komt.

Maar ook een ander gevoel: dit gaat nog zo lang duren. Die Tesla’s rijden straks heus op de Beukelsdijk, maar het blijft voorlopig een lawaaiige vieze straat met zelfrijdende mensen. De veranderingen gaan tergend langzaam. Elke vernieuwing is een risico. Elke investering vereist moed. Hoeveel berichten hebben we niet langs zien komen over de penibele financiële situatie van Tesla?

Ja het is inderdaad vreemd dat Tesla slechts een miniem aantal auto’s per jaar verkoopt terwijl het bedrijf aan de beurs voor honderden miljarden genoteerd staat.

Je zou haast denken dat dit allemaal schijn “waarde” is, niet?

Van sommige conservatievelingen vermoed ik zelfs dat ze hopen dat het allemaal mislukt. „Welkom zelfbedrog”, twitterde Leon de Winter over de auto. Volgens hem zouden ze op vieze stroom rijden, vervuilend dus. De Winter is typisch onderdeel van een generatie van die Trump-achtige oude mannen die vrolijk doortuffen in hun vieze autootjes. Ze hebben zichzelf ontslagen van elke verantwoordelijkheid voor een leefbare planeet voor de volgende generatie, want ze hebben op de achterkant van een envelopje uitgerekend dat de mens niets met klimaatverandering te maken heeft. Of ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat verandering toch geen zin heeft zolang mensen kinderen krijgen. Nieuwe klootzakkerigheid. Een ravage aanrichten en het keihard ontkennen. Straks zijn ze dood en zitten wij met de ellende.

The bitch is back!

Ze begon met “vermoedens”, maar die maakten al snel plaats voor heule specifieke aantijgingen. Dat noem je bashen. Rosan moet proberen om iedere column iets populistisch te bashen. Dan krijgt ze een extraatje van het NRC.

Leon de Winter zal voornamelijk de fiets pakken, of lopen. In Amsterdam valt niet zoveel te rijden. Daarnaast is Leon de Winter natuurlijk niet degene die al die lobbyisten betaald om alle klimaatakkoorden zoveel mogelijk te “verdunnen”. Leon de Winter zit niet in de Raad van Bestuur van Shell en hij heeft helemaal niets te vertellen bij Aramco. Ik gok dat Leon de Winter ook al geen ene ruk te zeggen heeft over de autokeuze van de bewoners van de Beukelsdijk. Wat Leon op de achterkant van envelopjes uitrekent kan ik niets zinnigs over zeggen. Hij komt op mij meer over als een hoofdrekenaar.

Ze mogen dan met hun volle gewicht achter de wagen hangen, die rijdt wel gewoon door. Nieuwe schonere technologie klopt op elke deur, in elk aspect van ons bestaan. De vraag is telkens of het in ons systeem past. Elsevier turfde afgelopen week bij de laadstations van Fastned een dag lang hoeveel auto’s er voorbij kwamen. Dat waren er negen. Heeft Fastned genoeg cash om op de massa’s te blijven wachten? In de transitie naar de groene economie moeten de verschillende industrieën samenwerken als een estafetteteam. De lopers moeten precies op het juiste moment de juiste snelheid bereiken om het stokje aan te nemen. Te vroeg, en je brandt op. Te laat, en je wordt voorbij gelopen.

Ik heb dat met natte spetterpoep, Rosan.

Als ik te vroeg ga, dan zit ik heel lang met krampen op het toilet, hardop te kreunen.

Als ik te laat ga? Dan zit de hele pot onder.

Nod Yes Icon

Neem de bioplastics. Het Nederlandse bedrijf Corbion (voorheen Purac) gaat nu in een joint venture met Total op grote schaal polylactaat produceren. Dat zijn lange ketens van melkzuur, geproduceerd door bacteriën uit suikerbietjes. De kans is groot dat je het, zonder dat je het wist, al in je handen hebt gehad toen je een aubergine of een bakje tomaten uit de verpakking haalde. Misschien ergerde je je lichtelijk aan het feit dat er weer plastic in de prullenbak terecht kwam, terwijl juist dit een groene soort was. Niets fossiels meer aan: keurige korte koolstofkringloop. Een meeuw heeft er net zoveel last van als het in zijn maagje terecht komt, dus het moet wel netjes weggegooid worden. Maar als u het in de groencontainer gooit komt het uiteindelijk als compost weer terecht op de bietjes. Zo mooi kunnen kringlopen zijn.

Rosan is bipolair. Ze kan er niks aan doen. Ze is Neerlandsch eerste en enige bipolaire columnist.

Dat betekent dat Rosan, in haar columns en directe omgeving, heel grillig is.

Ze ratelt nogal en springt geregeld van de hak op de tak.

Ik zit trouwens te denken… ik woon hier nu zo’n vier (4) jaar (jr.)… Waar de fok is onze groencontainer?

Zou Leon de Winter ‘m gestolen hebben?

Of alleen verstopt?

Er is een stevige horde die bioplastics moeten nemen: de vraag blijft achter. Je zou verwachten dat bedrijven gedreven door hun consumenten tegen elkaar opbieden om deze verpakking als groen alternatief aan hun klanten aan te bieden, maar de markt treuzelt en draait en twijfelt. Typisch voorbeeld van een situatie waar de estafettelopers elkaar nog niet vinden. De consument snapt er maar weinig van. Plastic is vies, dat hadden we net collectief in ons hoofd gestampt. De composteerbedrijven klagen dat er dankzij die verwarring te veel oud fossiel plastic in het groenafval terecht komt.

Jeetje, wat een bende, Rosan.

Het is net alsof korte termijn winstbejag een grotere rol speelt dan ons milieu en onze gezondheid.

Dat noem je kapitalisme, Rosan.

Bijna al het buigzame verpakkingsplastic had nú al biologisch kunnen zijn. Wachten, duimen draaien, tot het hopelijk de markt verovert. Misschien ben ik te ongeduldig. Maar als ik zie wat er te koop is in de wereld vind ik het leven van alledag huiveringwekkend ouderwets. We sloffen naar een groener bestaan, terwijl we zouden moeten rennen voor ons leven.

Nou nee, Rosan. We zouden inderdaad moeten rennen, maar niet voor onze levens. We zouden moeten rennen voor de levens van alle levende dier- en plantsoorten op deze planeet en we zouden een extra sprint in moeten zetten voor de levens van onze nakomelingen en toekomstige generaties. Kapitalisme denkt alleen in short term gain. Het kan ze geen ene kanker schelen wat er met de planeet gebeurt; het kan ze geen tering schelen wat er met onze kinderen gebeurt… en wat er met de kwallenpopulatie in de Noordzee gebeurt kan ze al helemaal geen fuck schelen.

Apple gebruikt allerlei giftige troep in hun telefoons, Rosan en je raadt het nooit, maar Facebook draait niet op zonne- of windenergie.

Dat komt – denk ik – WEL door Leon de Winter.

Nod Yes Icon

Oh en Rosan?

Wat voor kleur Tesla ga je kopen?

Een groene?

Share
 

Leave a Reply