Brand Positioning: Applaudisseren Voor De Genderneutrale Marketing Stunt Van HEMA

, , Comments Off on Brand Positioning: Applaudisseren Voor De Genderneutrale Marketing Stunt Van HEMA

Enige tijd geleden veroorzaakte de HEMA de nodige #ophef.

Alle kinderkleding wordt genderneutraal.

Dit betekent dat vaders met hun zoons eindelijk gewoon roze jurkjes kunnen aanpassen en kopen zonder zich te schamen.

De Deugridders van Nederland vielen over elkaar heen om vooral de HEMA te complimenteren.

Dit is een bedrijf om trots op te zijn; modern, progressief, divers en forward thinking.

Stop-Ads-that-Suck

Enige weken later, komt dan de ware aap uit de mouw.

NRC: Het is nu officieel: Hema staat te koop.

De eigenaar van Hema, Lion Capital, heeft de zakenbank Credit Suisse ingeschakeld om de mogelijkheden voor verkoop van de warenhuisketen te onderzoeken. Dat is bij de presentatie van de nieuwste kwartaalcijfers op donderdag bekendgemaakt. Dat is eigenlijk geen verrassing; al langer gaan er geruchten over de aanstaande verkoop van Hema. Maar deze donderdag maakte topman Tjeerd Jegen officieel bekend „de strategische opties voor de toekomst van Hema” te onderzoeken, „inclusief een mogelijke verkoop”, aldus het persbericht. De resultaten van het bedrijf zijn de afgelopen kwartalen „consistent verbeterd”.

De GenderNazi Blitzkrieg was dus de laatste offensive om het brand HEMA meer aantrekkelijk te maken voor (met name) Amerikaanse, Canadese en Britse investors.

Leidt dat niet tot allerlei ontslagen van uiterst diverse, tolerante en genderneutrale medewerkers van de HEMA dan?

Parool: Geen ontslagen bij Hema na verkoop.

Als Hema verkocht wordt, vallen er geen gedwongen ontslagen. Topman Tjeerd Jegen garandeert dat dat niet aan de orde is. “We nemen juist iedere dag weer mensen aan.” Jegen wil zelf ook aanblijven als algemeen directeur. Van winkelsluitingen is volgens de topman ook geen sprake, stelt hij. “Al onze winkels zijn winstgevend. We openen dit jaar juist vijf winkels in Nederland, dat is voor het eerst sinds jaren. Sluitingen zijn absoluut niet aan de orde.” 

Opgelost!

In werkelijkheid heeft Jegen daar geen ruk over te zeggen.

Als de HEMA verkocht wordt dan bepaalt de nieuwe eigenaar wat er met Jegen en het personeel gebeurt.

NU.nl kwam met een heel ander scenario.

NU.nl: ‘Een verkoop van HEMA leidt tot sluiting Nederlandse winkels’ .

Een mogelijke verkoop van winkelketen HEMA zal vrijwel zeker leiden tot een sanering van winkelbestand in Nederland. Dat voorspelt retaildeskundige Cor Molenaar.
HEMA publiceert donderdag halfjaarcijfers en er wordt gespeculeerd dat dan ook een verkoop bekend wordt gemaakt.

Je had gelijk, Cor.

De Genderdramtrein is vertrokken en het is nu wachten op Amerikaanse, Canadese, of Britse investors.

Concurrentie
Als HEMA inderdaad in handen komt van een buitenlandse eigenaar, dan zal die het Nederlandse winkelbestand volgens de retaildeskundige scherp tegen het licht gaan houden. HEMA heeft op de thuismarkt te maken met felle concurrentie van ketens als Action en webwinkels.

Er zal daarom worden gekeken naar de winstgevendheid per winkel en naar de locatie, stelt Molenaar. Winkels die ondermaats presteren of op de minst kansrijke locaties zitten, zullen de deuren sluiten. ”De nieuwe eigenaar zal afstand nemen van Nederland, omdat meer potentie wordt gezien in het buitenland.”

Dat denk ik ook, Cor.

Stunt
Molenaar omschrijft het besluit van HEMA om voortaan de labels ‘jongens’ en ‘meisjes’ bij kinderkleding te vervangen door het genderneutrale ‘kids’ als een ”publiciteitsstunt”, die goed kan zijn voor de nieuwe eigenaar. ”HEMA wil daarmee laten zien dat het bedrijf met de tijd meegaat.”

Dat noem je cultural appropriation, Cor.

De HEMA kan net doen alsof ze vreselijk Deugen en zo hun brand net even ietsje anders positioneren over de ruggen van al die kinderen en die arme LGBTQ mensen heen.

Is het trouwens niet vreselijk dom als je luid aan het applaudisseren bent voor een “actie” die niet meer is dan brand positioning voor de verkoop van je bedrijf?

 

Share